به گزارش پارس نیوز، 

مرز مهران به عنوان یکی از مرزهای اصلی برای تردد زائران حسینی با نزدیک شدن به اربعین مملو از جمعیت است و روزانه هزاران زائران اربعین از این مرز عبور می‌کنند، به طوری که به گفته شهریار حیدری دبیر ستاد مرکزی اربعین ۵۸ درصد از زائران اربعین تاکنون از این مرز عبور کرده‌اند.

با وجود اینکه از هفته‌های گذشته مسؤولان ستاد اربعین از آمادگی مرزها به منظور تردد زائران خبر داده بودند، اما به دلیل ازدحام جمعیت و ترافیک سنگین در مرز مهران می‌توان گفت که این مرز چندان برای تردد مناسب نیست و بهتر است زائران سایر مرزها همچون شلمچه و چذابه را برای سفر به عراق انتخاب کنند.

 

 

امسال با هماهنگی‌های مسؤلان مقرر شد تا علاوه بر اتوبوس‌ها، ماشین‌های شخصی نیز امکان عبور از مرز را داشته باشند که با توجه به نوسانات قیمت ارز و هزینه‌های بالای ایاب و ذهاب برای زائران در خاک عراق، بسیاری از زائران ترجیح داده‌اند تا با ماشین‌های شخصی به سفر اربعین مشرف شوند.

 

 

بر همین اساس حجم بالای ماشین‌ها و ترافیک در مرز مهران به حدی شده است که امکانات موجود پاسخگوی حضور خیل عظیم زائران اربعین نیست و حتی گزارش‌هایی مبنی بر عدم مجوز به خودروهای شخصی برای ورود به خاک عراق واصل شده است.

 

 

وزیر کشور نیز امروز به منظور بازدید از مرز شلمچه وارد خوزستان شد که با ارزیابی این مرز ضمن آماده بودن زیرساخت‌ها برای تردد زائران اربعین به عدم وجود مشکل در مرزهای جنوبی اشاره کرده است. این امر در حالی است که بهتر بود مسؤولان کشوری برای ارزیابی مرزها در ایام اربعین ابتدا به مرز مهران می‌رفتند تا علاوه بر تأمین زیرساخت‌های لازم، دستورات مقتضی به منظور ارائه تسهیلات بهتر به زائران حسینی را صادر می‌کردند.

محسن صالحی یکی از زائران اربعین حسینی که از صبح امروز در مرز مهران است، به خبرنگار فارس گفت: اگر می‌دانستیم رفتن به عراق با ماشین شخصی تا این حد زمان از ما می‌گیرد، اصلا این اقدام را نمی‌کردیم و با سایر زائران به صورت پیاده عازم مرز می‌شدیم.

حسین رحمتی یکی دیگر از زائران حسینی نیز با اشاره به نبود امکانات رفاهی در مرز مهران، می‌گوید: در روزهای گذشته موکب ما به دلیل وضعیت آب و هوایی و باد شدید و طوفان خراب شد و با مسکلاتی مواجه شدیم اما با این وجود امکانات این مرز چندان مناسب برای تردد زائران نیست و در این روزهای اخیر بسیاری از زائران از نبود امکانات گلایه داشتند. البته مسؤولان نیز چندین بار برای عدم تردد در این مرز با ماشینهای شخصی و اتوبوس‌ها به دلیل حجم بالای ترافیک هشدار داده بودند که بسیاری به آن توجه نکردند و همچنان برای تردد با ماشین به این مرز می‌آیند.

البته یکی از اصلی‌ترین دلایل ترافیک سنگین در مرز مهران، عدم موافقت دولت عراق برای بازگشایی مرز خسروی است چرا که مسؤولان کشوری تمامی تدابیر لازم به منظور بازگشایی این مرز را اندیشیده بودند و با توجه به اینکه مرز خسروی نزدیک‌ترین مرز به بغداد است، و زیرساخت‌ها و امکانات رفاهی بهتری نسبت به سایر مرزها دارد، می‌توانست تا حد زیادی از تراکم جمعیت و حجم ترافیک بکاهد. اما با این همه، عدم بازگشایی مرز خسروی در اربعین امسال چندان غیر قابل پیش‌بینی نبود، چرا که سال گذشته نیز مسؤولان عراقی به دلیل عدم توانایی در ایجاد امنیت در مرز خسروی از بازگشایی آن صرف نظر کردند و تمامی زائرانی که می‌خواستند از مرز خسروی عبور کنند، به جمعیت مرز مهران افزوده شدند و همین امر موجب ازدحام جمعیت در این مرز شد.

 

 

به همین دلیل بهتر بود مسؤولان با تجربه سال گذشته، بیشتر تمرکز خود را برای تأمین زیرساخت‌ها و امکانات رفاهی در مرز مهران به کار می‌بستند. اما متأسفانه در مرز مهران زائرانی که ساعت‌ها در انتظار عبور هستند، از برخی از حداقل امکانات نیز محروم‌اند؛ به طوری که گرمای هوا در ساعت ظهر حوالی مرز مهران و عدم وجود سرویس‌های بهداشتی به تعداد لازم، سفر آن‌ها را نه تنها تسهیل نکرده بلکه با مشکلاتی نیز مواجه کرده است.

 

 

البته مشکلات اصلی برای تردد زائران اربعین از سوی ایران نیست، چرا که تمامی روند عبور زائران حسینی از مرز ایران به صورت الکترونیکی و پیشرفته صورت می‌گیرد اما دولت عراق هنوز به صورت سنتی زائران را روانه پیاده‌روی اربعین می‌کند تا جایی که بسیاری از اتوبوس‌هایی که می‌خواهند از مرز عبور کنند به دلیل کندی سرعت تفتیش و مهر ورود به کشور عراق از سوی مسؤولان این کشور ساعت‌ها باید منتظر بمانند.

امید است که مسؤولان کشورمان برای رفع این مشکلات ضمن مذاکراتی با طرف عراقی،  به زودی اقداماتی تدارک ببینند تا زائران حسینی که بیشتر در روزهای پایانی هفته به مرز مهران مراجعه می‌کنند تا این حد معطل نشده و بتوانند سفر خود را به خوبی مدیریت کنند.

انتهای پیام/