به گزارش پارس نیوز، 

صندلی چرخ دار استیون هاوکینگ فیزیکدان و کیهان‌شناس برجسته انگلیسی که اسفندماه گذشته در سن ۷۶ سالگی درگذشت، به قیمت ۱۰ تا ۱۵ هزار پوند به مزایده گذاشته شد.

این صندلی که در تارنمای فروشگاه اینترنتی'کریستیز' به فروش می‌رسد، مربوط به استفاده او در سال‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ میلادی می‌باشد.

صندلی «هاوکینگ» به مزایده گذاشته شد+عکس

هاوکینگ در سن ۲۱ سالگی دچار بیماری موسوم به ALS شد و به‌تدریج اعضاء بدنش فلج شد. او در شرایطی که امیدی به زنده ماندن نداشت، در سن ۲۵ سالگی به یکی از فیزیکدانان و کیهان شناسان برجسته و خبرساز جهان تبدیل شد.

این فیزیکدان برجسته از اواخر دهه ۶۰ میلادی تا زمانی که چشم از دنیا بست از صندلی چرخ‌دار استفاده می‌کرد. در واقع او تا زمانی که قادر به تحرک دست‌هایش بود از صندلی یادشده استفاده کرد تا دیگر قدرت حرکت دست‌هایش را از دست داد و به‌اجبار آن را با صندلی مجهزتری تعویض کرد.

از خاطرات ذکرشده درباره این صندلی مربوط به زمانی است که هاوکینگ با چرخ‌های آن از روی انگشت پای پرنس چارلز فرزند ملکه الیزابت عبور می‌کند و به مزاح می‌گوید از اینکه از روی پای نخست‌وزیر رد نشده، متأسف است.

بر اساس اعلام تارنمای 'کریستیز'، درآمد حاصل از فروش این صندلی به «انجمن استیون هاوکینگ» و «مجمع بیماری‌های عصبی» هدیه خواهد شد.

هاوکینگ به خاطر فعالیت درزمینهٔ کیهان‌شناسی و جاذبه کوانتوم به‌ویژه درزمینهٔ سیاه‌چاله، شناخته شد. کتاب تاریخچه زمان او که با رکوردی ۲۳۷ هفته‌ای به‌عنوان پرفروش‌ترین کتاب در بریتانیا باقی ماند باعث شهرتش شد.

هاوکینگ قرار بود با سرمایه‌گذاری «سر ریچارد برنسون» میلیارد بریتانیایی و مدیر خطوط هوایی ویرجین آتلانتیک، و با فضاپیمای «ویرجین گلکتیک» او در سفری به فضا برود.

بیماری او به‌گونه‌ای بود که از هرگونه حرکت عاجز بود؛ نه می‌توانست بنشیند، نه برخیزد، و نه راه برود. او حتی قادر به حرکت دست‌وپایش نبود و توانایی سخن گفتن نیز نداشت.

هاوکینگ اسفند گذشته چشم از جهان بست و خاکستر او در کلیسای «وستمینستر ابی» لندن در کنار «اسحاق نیوتون» فیزیکدان برجسته انگلیسی به خاک سپرده شد.

انتهای پیام/