به گزارش پارس نیوز، 

از اصفهان، آئین افتتاحیه دبستان پسرانه شهید بدیهی ناحیه 4 اصفهان به عنوان پروژه مشترک آموزش و پرورش، وزارت کشور و کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان ظهر امروز برگزار شد.

دبستان شهید بدیهی با جمعیت 425 دانش‌آموز به عنوان پروژه مشترک آموزش و پرورش، وزارت کشور و کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان با 274 دانش‌آموز ایرانی و 151 دانش‌آموز افغانی و با حضور جانشین نماینده کمیساریای سازمان ملل در امور پناهندگان، معاون نظارت و هماهنگی مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش، مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری استان و مسئولین آموزش و پرورش استان اصفهان افتتاح شد.

ارائه خدمات آموزشی با نگرشی خاص

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان در این مراسم با اشاره به اهمیت احداث مدارس اظهار داشت: در سال تحصیلی جاری حدود 500 کلاس درس به آموزش و پرورش استان تحویل داده شد و این در حالی است که 90 درصد از این تعداد توسط خیرین مدرسه‌ساز و یا با مشارکت آن‌ها ساخته شده است.

مهدی میربد ادامه داد: 5 هزار واحد آموزشی در استان اصفهان وجود دارد که طبق آخرین آمار جمعیتی بالغ بر 655 هزار دانش‌آموز در این واحدها مشغول تحصیل هستند. از این تعداد 52 هزار نفر اتباع خارجی بوده که 20 در صد آنها یعنی قریب به 11 هزار دانش‌آموز اتباع خارجی در ناحیه 4 اصفهان مشغول به تحصیل هستند.

وی پیرامون دانش‌آموزان اتباع خارجی تصریح کرد: این دانش‌آموزان نیز باید همانند دانش‌آموزان ایرانی از خدمات آموزشی بهره ببرند، در این راستا باید با وجود تراکم‌ها و شرایط کنونی با نگرش خاصی خدمات حاضر را ارائه بدهیم. تراکم در نواحی تحصیلی آموزش و پرورش به خصوص ناحیه 4 به حدی زیاد است که باید این ساخت و سازها ادامه‌دار باشد. برای ما تفاوتی میان دانش‌آموزان ایرانی و اتباع خارجی وجود ندارد و حق آموزش و تحصیل برای همه یکسان است.

حق آموزش برای همه انسان‌ها یکسان است

کریم کمال، مدیر آموزش و پرورش ناحیه 4 اصفهان در این مراسم گفت: ما بر اساس آموزه‌ها، فرهنگ هزاران ساله خود، تعالیم دینی و معاهدات بین‌المللی از جمله حقوق کودک، حق آموزش را برای همه انسان‌ها و به دور از جنسیت، رنگ پوست و غیره یکسان می‌دانیم و در این راستا از هیچ چیز کوتاهی نمی‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان اتباع خارجی و ایرانی بدون هیچ تبعیض و نگاه دو گانه‌ای در کنار یکدیگر مشغول به تحصیل هستند و تمامی امکانات نیز به طور یکسان در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد و این در حالی است که گاهی این امکانات به رسم مهمان‌نوازی ابتدا در اختیار دانش‌آموزان اتباع خارجی قرار گرفته است.

اشتغال، طبیعی‌ترین نیاز پس از اقامت

مهدی سلیمانی، مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری استان اصفهان نیز پیرامون اتباع افغانی در ایران بیان کرد: در استان اصفهان شاهد حضور یکصد و 60 هزار نفر پناهنده و مهاجر از افغانستان هستیم که از این تعداد یکصد و 20 هزار نفر دارای کارت هویت بوده و به عنوان پناهنده شناخته می‌شوند و 40 هزار نفر دیگر به وسیله اقامت‌های گوناگون و با پاسپورت حضور دارند.

وی ادامه داد: وارد 4اُمین دهه‌ای می‌شویم که به دلیل شرایط خاص کشور افغانستان، عده‌ای از هم‌کیشان ما تصمیم بر مهاجرت گرفتند و ما نیز توانستیم میزبان آن‌ها باشیم.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری استان اصفهان تصریح کرد: امروزه شاهد درخواست برای نیازهای ثانویه از سوی مهاجرین و پناهندگان در کشور هستیم. نیاز به اشتغال طبیعی‌ترین نیاز پس از اقامت بوده و این در حالی است که مبحث آموزش را نیز نباید در کنار نیازها نادیده بگیریم.