بعد از حضور آزادانه زنان ایرانی در استادیوم آزادی برای تماشای مسابقات ایران در جام جهانی از طریق پروژکتور، آنها روز سه‌شنبه ۲۴ مهر تماشای یک مسابقه واقعی فوتبال را از نزدیک و در ایران تجربه کردند.

بعد از حرف و حدیث‌های بسیار و تایید و تکذیب‌ها، تعدادی از زنان اجازه پیدا کردند که وارد استادیوم آزادی شوند و مسابقه میان ایران و بولیوی را از نزدیک تماشا کنند. این زنان البته تا انداز‌ه‌ای گزینشی بودند. چرا که اعضای تیم‌های فوتبال و فوتسال رده‌های سنی زنان، خانواده‌های بازیکنان تیم ملی و روزنامه‌نگاران تنها زنان خوش‌شانسی بودند که مجوز پیدا کردند.

تعدادی از زنان هم در مقابل درهای ورزشگاه آزادی منتظر ماندند تا به آنها اجازه ورود داده شود اما این اتفاق نیفتاد و آنها در نهایت بدون اینکه پایشان به سکوهای سرد آزادی برسد مجور شدند به خانه برگردند.

اما آیا این حضور قرار است مقدمه‌ای برای آزاد کردن ورود زنان به استادیوم‌های ورزشی باشد یا تنها ویترینی است که برای راضی کردن فیفا و ارگان‌های بین‌المللی صورت گرفته است؟

جانی اینفانتینو رئیس فیفا از کسانی است که مدام پیگیر آزاد کردن حق و ورود زنان ایرانی به استادیوم‌های ورزشی بوده و برای این موضوع حتی با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران هم رایزنی کرده است. گفته می‌شود فیفا فشار زیادی بر ایران وارد می‌کند تا حق ورود زنان به استادیوم‌های فوتبال را کسب کند. بر همین اساس برخی از رسانه‌ها در ایران می‌گویند حضور زنان ایرانی در دیدار با بولیوی تنها یک نمایش تبلیغاتی برای راضی کردن فیفا بوده است و قرار هم نیست در این خصوص گشایشی بیش از این صورت بگیرد.

بیشتر بخوانید:

اما تا همین اندازه هم از سوی برخی شخصیت‌های سیاسی در ایران تحمل نشده است. محمد جعفر منتظری دادستان کل کشور، روز چهارشنبه نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: «هیچ توجیه شرعی وجود ندارد که زنان به استادیوم های ورزشی بروند و بدن نیمه برهنه ورزشکاران را تماشا کنند. تماشای مسابقه ایرادی ندارد ولی وقتی یک خانم با مردان نیمه برهنه مواجه می‌شود دچار گناه می‌شوند.»

آقای منتظری در ادامه مسئولان ورزشی را هم تهدید کرد: «با هر مدیری که بخواهد بستر حضور بانوان در ورزشگاه را با بهانه‌های مختلف فراهم کند برخورد می کنیم. به مسئولان ورزشی نصیحت می‌کنم که حرمت دینی را حفظ کنید در غیر این صورت و اگر این موارد تکرار شود به دادستان تهران دستور می‌دهم تا به موضوع ورود کند.»

از سوی دیگر بعد از برگزاری بازی تیم‌های ایران و بولیوی، برخی از رسانه‌ها در ایران خبر دادند که قرار است این روند برای بازی هفته آینده پرسپولیس در برابر السد قطر در نیمه نهایی جام باشگاه‌های آسیا هم تکرار شود. موضوعی که البته از سوی غلامحسین زمان آبادی مشاور فرهنگی فدراسیون فوتبال تکذیب شد. آقای زمان آبادی روز چهارشنبه در یک گفتگو اعلام کرد که فعلا برنامه فدراسیون فوتبال تنها فراهم کردن ورود زنان برای بازی‌های تیم ملی است.

بازی برگشت تیم فوتبال پرسپولیس در مقابل السد یکی از حساس‌ترین بازی‌های سالهای اخیر فوتبال ایران است که در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود و طبیعتا تماشاگران حتی از ساعت‌ها قبل ورزشگاه آزادی را تکمیل خواهند کرد. به همین دلیل فدراسیون فوتبال نمی‌تواند مانند دیدار با بولیوی یک جایگاه مشخص برای زنان ایجاد کند، چرا که تماشاگران برای این مسابقه تیم ملی فوتبال حتی نیمی از ورزشگاه را هم پر نکرده بودند.

پیشتر فدراسیون والیبال ایران هم چنین تجربه‌ای را از سر گذرانده بود و بعد از تهدیدات فدراسیون جهانی والیبال در خصوص محرومیت ایران از میزبانی در مسابقات لیگ جهانی، مسئولان ورزشی ایران اجازه دادند تا تعدادی گزینشی از زنان وارد سالن ۱۲ هزار نفری مجموعه ورزشی آزادی شوند و مسابقات تیم ملی والیبال ایران را از نزدیک تماشا کنند.