به گزارش پارس نیوز، 

حسین عابدینی مدیر مسئول انتشارات سفیر اردهال در خصوص قیمت کاغذ گفت: از آخرین جلسه ای که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص قیمت کاغذ داشت و در این باره تصمیم گیری کرد، متاسفانه قیمت کاغذ کاهش پیدا نکرد؛ بلکه افزایش یافت و به بندی ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار تومان رسید. از روزی که دلار ارزان‌تر شد، قیمت کاغذ افزایش پیدا نکرد. زمانی که دلار ۱۹ هزار تومان بود، شاهد بودیم قیمت کاغذ تا بندی ۱۶۰ هزار تومان بالا رفت و  اکنون کاغذ را به قیمت بندی ۱۸۴ تا ۱۸۵ هزار تومان می‌خریم.

وی افزود: قیمت کاغذ هیچ حساب و کتابی ندارد؛ تاجران کاغذ قیمت آن را در زمان گرانی دلار افزایش دادند تا پس از آنکه قیمت دلار کاهش پیدا کرد، باز هم کاغذ را به قیمت بالایی در بازار عرضه کنند. الان کاغذ را با هر قیمتی که دلشان بخواهد در بازار عرضه می‌کنند. به هر کسی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اتحادیه‌ها می‌گوییم چرا قیمت کاغذ افزایش پیدا کرده است، کسی پاسخگو نیست. برای کسی مهم نیست کاغذ با چه قیمتی در بازار عرضه می‌شود.

مدیر مسئول انتشارات سفیر اردهال با اشاره به اینکه به ما می‌گویند کاغذ با دلار ۳۸۰۰ تا ۴۲۰۰ تومانی به کشور وارد شده است، بیان کرد: هم مبدأ ورود هم خروج کاغذی که با ارز ۳۸۰۰ تا ۴۲۰۰ تومانی به کشور وارد شده، مشخص است. همه چیز روشن است و نظارت روی قیمت کاغذ کار سختی نیست. کسی به فکر این قضیه نیست. پس از آنکه کاغذ را به قیمت بندی ۹۰ هزار تومان برای چاپ کتاب در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تهیه کردیم، قیمت کاغذ افزایش یافت و به بندی ۱۸۰ هزار تومان رسید. همه کاغذ‌ها با ارز دولتی به کشور وارد شدند. اگر کاغذ را با ارز گران به کشور وارد می‌کردند، قیمت بالای کاغذ توجیهی داشت.

عابدینی با اشاره به اینکه زینک مورد نیاز برای چاپ کتاب هم مانند کاغذ افزایش قیمت داشته است، اظهار کرد: ما هم ناشر هستیم اما با این اوضاع گرانی ملزومات چاپ، اجازه چاپ نداریم تا ببینیم اوضاع گرانی چطور پیش می‌رود. مشکل کتاب فقط در زمینه چاپ نیست؛ ریستوگرافی و دیجیتال هم به همین صورت است. هزینه انتشار کتاب با دستگاه دیجیتال حتی ۲۰ درصد بالاتر از چاپ افست تمام می‌شود. تعداد زیادی کارگر در چاپخانه‌ها و صحافی ها کار می‌کنند که همه تعطیل هستند. چاپخانه‌ای را سراغ دارم که در یک ماهه اخیر کتابی منتشر نکرده است. کار کردن با دستگاهش برایش به صرفه نیست.

وی ادامه داد: ناشران ته مانده انبار‌های خود را خالی می‌کنند و قدرت انتشار مجدد کتاب را ندارد. اگر بخواهند به صورت ریستوگرافی و دیجیتال منتشر کنند، هزینه ها برایشان یکسان است. تشکل‌های نشر و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچ هنری در زمینه کنترل قیمت کاغذ ندارند.

عابدینی تصریح کرد: بخش خصوصی باید در زمینه واردات کاغذ وارد شود. حداقل ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان قیمت کاغذ در بازار با قیمت اعلام شده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اختلاف قیمت دارد. معلوم نیست کاغذ‌هایی که در انبار‌ها احتکار شده بود کجا رفته است؟! به من که در زمینه نشر فعالیت دارم، تا کنون یک بند کاغذ هم ندادند.