به گزارش پارس نیوز، 

کشور ما در حوزه گردشگری دارای ظرفیت‌های قابل توجه و بی‌شماری است که اگر به درستی و به اندازه کافی به جهانیان معرفی شوند، اقتصاد کشور را متحول می‌کنند.

هر کدام از مناطق این سرزمین هویت غذایی، فرهنگی و تمدنی خاص خودشان را دارند به عنوان مثال غذای بریانی هویت غذایی شهر اصفهان است. شهر شیراز هم از لحاظ غذایی با غذاهایی، چون کلم‌پلو شناخته می‌شود. از غذا‌های هویت‌بخش کرمانشاه نیز می‌توان به دنده‌کباب و خلال بادام اشاره کرد. چکدرمه ترکمن نیز بخشی از فرهنگ غذایی این قومیت کشورمان است. در این میان شایسته است که از قیمه‌نثار، غذای شناخته‌شده استان قزوین یادی کنیم این غذا یکی از چندین غذایی است که در لیست میراث ناملموس کشورمان ثبت شده است.

از غذا‌های دیگری که در این لیست ثبت شده‌اند می‌توان به قروت اشاره کرد. قروت یکی از مهم‌ترین غذا‌های استان خراسان جنوبی است. این غذا معمولا در بیرجند طبخ می‌شود.

میرزا قاسمی یکی دیگر از غذا‌هایی است که نامش در لیست میراث ناملموس کشور ثبت شده است. این غذا معمولا در استان گیلان و به خصوص شهر رشت طبخ می‌شود. میرزا قاسمی یکی از خوراک‌هایی است که هر گردشگری که به شهر‌های استان گیلان سفر می‌کند علاقمند به خوردن آن است. این غذا بخشی از هویت غذایی استان گیلان و شهر رشت به حساب می‌آید از غذا‌های دیگری که به عنوان هویت غذایی استان گیلان در فهرست میراث ناملموس کشورمان به ثبت رسیده‌اند می‌توان به باقلا قاتق، مرغ ترش و انار بیج اشاره کرد.

نام زیتون پرورده هم در فهرست میراث ناملموس کشورمان ثبت شده است.

دلمه نیز از غذا‌هایی است که به  عنوان هویت غذایی کشورمان به حساب می‌آید البته این غذای سنتی از سوی جمهوری آذربایجان در فهرست میراث جهانی ثبت شد.

آش ایران‌شوربا هم یکی دیگر از غذا‌هایی است که در فهرست ناملموس کشورمان ثبت شده است. این غذا در کبودرآهنگ طبخ می‌شود. کبودرآهنگ یکی از شهر‌های استان همدان است. این غذای محلی آنچنان که باید و شاید به جهانیان معرفی نشده است. از مواد غذایی دیگری که در فهرست میراث ناملموس کشورمان ثبت شده می‌توان به کشک بیرجندی اشاره کرد که در منطقه بیرجند و به صورت سنتی تولید می‌شود. این غذا با استفاده از قروت بیرجندی تولید می‌شود.

 شیشلیک شاندیز هم یکی از غذا‌هایی است که نامش در لیست فهرست میراث ناملموس کشورمان ثبت شده است. این غذا نوعی کباب است که در استان خراسان رضوی و به ویژه منطقه شاندیز مشهد طبخ می‌شود و هر ساله تعداد زیادی از گردشگران ایرانی و خارجی را به سمت منطقه شاندیز می‌کشاند بنابراین شیششلیک شاندیز هویت غذایی منطقه شاندیز شهر مشهد است.

نام شیشلیکی با طول ۲۰۰ متر در سال‌های اخیر به عنوان بلندترین شیشلیک جهان در کتاب گینس ثبت شده است عواید حاصل از فروش این شیشلیک به رسیدگی به نیازمندان و خیریه اختصاص پیدا می کند.

گفتنی است؛ یکی از غذا‌های محلی شهر‌های استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در لیست میراث ناملموس کشورمان ثبت شده است. این غذا با نام دمپخت شناخته می‌شود.

انتهای پیام/