به گزارش پارس نیوز، 

 از روزی که اعلام شد حسین پارسایی - کارگردان این نمایش - که وزنه‌ی پست‌های مدیریتی و اجرای نمایش‌های دینی در کارنامه‌اش سنگین‌تر است، پس از موزیکال «الیورتویست» قصد دارد یک نمایش موزیکال دیگر را با نام «بینوایان» در رویال هال یک هتل پنج ستاره روی صحنه ببرد، حرف و حدیث‌ها شروع شد؛ بویژه آنکه از نمایش قبلی هم خبر دستمزدهای بالای برخی بازیگران شنیده می‌شد و واضح بود اجرای نمایشی در رویال هال یک هتل پنج ستاره با ظرفیت 2500 نفر حتما سرمایه‌گذاری کلان، دستمزد بالا و قمیت بلیت غیرمتعارفی خواهد داشت. شاید همین‌ها بود که سبب شد تبلیغات شهری این نمایش با تصویر گریم کامل بازیگران خیلی زودتر از آنچه طبق قانون باید انجام می‌شد، آغاز شود.

این تبلیغات زودهنگام طبق اظهارات سرپرست شورای نظارت و ارزشیابی (محسن امیری) باید فقط در حد اعلام نام نمایش‌ و حتی بدون اشاره به زمان و مکان می‌بود، چراکه در این صورت، «تخلف» صورت گرفته بود. اما مسئولان شهری مربوط تاکید کردند که مجوزهایی با مُهر اداره کل هنرهای نمایشی داشتند و امیری هم تاکید کرد که مجوز را مدیرکل هنرهای نمایشی داده است. در نهایت اگر قصوری هم صورت گرفته بود، به حاشیه رفت، هرچند صدای اعتراض خیلی از تئاتری‌ها درآمد و این پرسش را داشتند که چرا برای آن‌ها چنین امکان تبلیغی فراهم نیست؟!

پس از حاشیه‌ها بر سر تبلیغات و گمانه‌زنی‌هایی که بر سر قیمت بلیت زده می‌شد و اعتراض به اجرای نمایش‌هایی که برچسب «لاکچری» را به دنبال خود دارند و به راه افتادن کمپین پرسشگری در فضای مجازی از سوی برخی تئاتری‌ها و اهالی رسانه، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در توییتی نسبت به این نوع نمایش‌ها که غیرمستقیم «بینوایان» پارسایی را نشانه رفته بود، واکنش نشان داد و در همان توییت پیغامی را به مدیرکل هنرهای نمایشی برای «مصونیت حریم صحنه از تئاتر لاکچری» داد. با این حال، مدیرکل هنرهای نمایشی که دو روز بعد هم در یک برنامه‌ی تلویزیونی، از اقدام وزیر تمجید و تاکید کرده بود که قطعا این دستور، مورد نظر قرار خواهد گرفت، دو روز پس از آن برنامه تلویزیونی تنها به یک تذکر کتبی به تهیه‌کننده نمایش بسنده کرد.

درواقع انتظارات و توقع توسط خود آقای مدیر کل بالاتر رفت، که وقتی او در مقابل پارسایی در برنامه تلویزیونی نشست، به دفاع از صحبت‌های وزیر ارشاد پرداخت که گفته بود تئاتر لاکچری تیر خلاص به این هنر مردمی است. او در آن برنامه گفت: توجه و دغدغه وزیر ارشاد جای تقدیر دارد، چرا که نگاهشان به تئاتر قابل اعتنا و تکلیف ما است، نباید اجازه دهیم تئاتر صرفًا به سمت تجاری شدن برود.

با این حال نکته قابل توجه این است که تهیه‌کننده نمایش در حالی تذکر کتبی گرفته که مجوزهای شورای نظارت و ارزشیابی این اداره کل برای اجرای نمایش‌ها، به نام کارگردان اثر صادر می‌شود و تئاتر مثل سینما نیست که تهیه‌کننده مسئولیت مجوزها را بر عهده داشته باشد. اصلا در تئاتر، تهیه‌کننده هنوز جایگاه ویژه‌ای ندارد و بیشتر به عنوان کسی که پول و سرمایه دارد یا مسئولیت تدارک و فراهم آوردن شرایط را برای اجرا برعهده دارد، شناخته می‌شود.

در ادامه نیز همین تهیه‌کنندگان نمایش «بینوایان» در فضای مجازی با دستاویز قرار دادن تذکر مکتوب اداره کل هنرهای نمایشی با تعبیر کارت زرد و مقایسه کارت‌های زرد مسی و رونالدو و استفاده‌ای سخیف از جمله‌های تِرِند شده‌ی اینستاگرام، مدیریت فعلی تئاتر را زیر سؤال بردند.