به گزارش پارس نیوز، 

آیین اختتامیه طرح ملی اوقات فراغت تابستانی کانون‌های مساجد کشور عصر چهارشنبه ۱۸ مهرماه در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین حبیب الله ارزانی دبیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گفت: فرمایش نورانی از امام صادق است. بر شما باد بر نوباوگان که آن‌ها آماده هر کاری هستند. باید رویکردمان را نوجوان محور می‌کردیم. رویکرد ما این بود. طبیعتا فضای هنر ارزشمند است و طبق گفته مقام معظم رهبری هنر شیوه‌ای از بیان است و از همه ابزار‌ها دقیق‌تر است. از نظر اسلامی بهترین مکان برای برنامه‌های فرهنگی مساجد است.

وی افزود: ما قرار است با همکاری یکی از بانک ها از کارت عضویت در مساجد بهره‌مند شویم. ۲۲ هزار کانون در مراسم شرکت و رسماً در سامانه ثبت نام کردند. ما اعضا را می‌خواهیم بیش از دو میلیون مهمان داشته باشیم. امروز از چند مدیران فرهنگ و ارشاد استان ها، نمایندگان، ولی فقیه در شهرستان‌ها و خانواده شهدا اعمه جماعات تشکر می‌کنیم. این‌ها فروتنانه و بدون دستمزد کار می‌کنند.

ارزانی در پایان اضافه کرد: به مدد سید عباس صالحی وزیر ارشاد، پس از ۲۵ سال شورای عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد تشکیل شد. با این شورا در نظر داشتیم که از تمامی ظرفیت‌های مسجد استفاده کنیم. شورای عالی چهار بار تشکیل جلسه داده است. سازمان اوقاف، وزارت آموزش و پرورش، شهرداری تهران و ... از جمله اعضای این شورا بودند.

سپس با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان کانون فرهنگی هنری مساجد از ائمه جماعات استان ها، امامان جمعه استان و خانواده معظم شهدا تقدیر شد.

در ادامه وزیر ارشاد پشت میکروفن رفت و گفت: اوقات فراغت چند تفسیر دارد؛ یک نگاه این است که اوقات فراغت وقت‌های خالی است. اوقات فراغت در تفسیر دیگر به عنوان وقتی برای رفع خستگی است. مشابه زنگ‌ تفریح. تفسیر سوم وقت تفریح و سرگرمی است. وقتی که انسان می‌خواهد اوقاتی را برای سرگرمی جدا کند. تفسیر چهارم از اوقات فراغت رویکرد متفاوتی دارد؛ در این تفسیر اوقات فراغت اوقاتی است که ما آن را پیش از فعالیتمان پیش فروش کردیم. این آن وقت وظیفه ای است که در محل کار یا دانشگاه و ... هستیم. در دوره جدید وقت‌های انتخابی آزاد کم نداریم. دیروز دوستی که فعال فرهنگی است، نوشته بود خدا نظر کرده است از سال ۹۰ روزی نیم ساعت بحار الانوار را بخوانم و امسال در شهریور ۹۷ تمام شد. من به حال وی حسرت خوردم.

صالحی ادامه داد: اوقات فراغت یعنی توجه به این فرصت‌های انتخابی. کسانی که اوقات فراغت را به فرصت انسان سازی تبدیل می‌کنند، موفق هستند. با این نگاه کانون‌های هنری مساجد در حوزه اوقات فراغت می توانند نقش موثری داشته باشند. وقتی نوجوان مدرسه نمی‌رود، خود مسجد ظرفیت و کارکردی همه جانبه دارد. یعنی یک گنج متراکمی در مسجد وجود دارد که ترکیبی از بیت الله و بیت الناس است. فرد احساس غریبی نمی‌کند. وجه دیگر حوزه فرهنگ و هنر است. از نظر گستردگی موضوعات کارکرد و تنوع علم با هنر قابل مقایسه نیست؛ لذا با فرهنگ و هنر می‌توان اوقات را به بهترین شکل پر کرد. نکته دیگر استفاده از جوانان است. این ترکیب مثلثی را می‌سازد که بتوانیم زمان خود را مدیریت کنیم. اوقات فراغت مخصوص تابستان نیست. اوقات فراغت یعنی آزادسازی زمان.

پس از سخنرانی وزیر ارشاد، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری، رئیس حوزه هنری و چند تن از مسئولان کانون فرهنگی مساجد و وزارت ارشاد روی صحنه آمدند و از مدیران کل اداره فرهنگ و ارشاد استان‌ها و خانواده‌ یکی از شهدای مدافعان حرم تقدیر شد.

انتهای پیام/