به گزارش پارس نیوز، 

محمد حیدرپور جامعه شناس فرهنگ درباره برنامه های کنکوری تلویزیون که با حمایت مالی موسسات آموزشی ساخته می شود، بیان کرد: این برنامه ها که در ساعات مختلف روز پخش می شود نه تنها جوان ۱۸ ساله بلکه نوجوانان را وارد فضای کنکوری می کند و به آنها هم استرس وارد می شود.

وی ادامه داد: توجه دادن نوجوانان به مساله کنکور لازم است اما اگر در ساخت برنامه های این چنینی افراط شود مدلی از ناهنجاری به خود می گیرد و اختلالات متعددی در افراد ایجاد می کند.

این جامعه شناس عنوان کرد: در هر خانواده ای تلویزیون وجود دارد و فضای استرس آمیز برنامه های کنکوری نه تنها به خود مخاطبان این برنامه ها بلکه به دیگر خانواده ها هم وارد می شود و آنها را هم تحت الشعاع نوعی فشار قرار می دهد.

حیدرپور تصریح کرد: هدف این برنامه ها باید آموزش و پرورش دانش آموز و آمادگی وی برای کنکور باشد نه اینکه آشفتگی فکری را به نوجوانان القا کنیم و از طرفی نوعی تجاری سازی در تلویزیون انجام شود.

این جامعه شناس یادآور شد: این رسانه ها هستند که باید با دعوت و گفتگوهای کارشناسی با نخبگان جامعه به آسیب شناسی این مساله بپرازند. باید در فضایی تحلیلی به این پرداخت که این برنامه ها چه فایده ها و چه ضررهایی دارند و این حجم از تبلیغات کلاس های کنکوری و آموزش های تست زنی چه آسیبی به کنکوری ها وارد می کند. قطعا باید برای شرکت در آزمون اصلی کنکور در چند آزمون قبلی و فاینال هم شرکت کرد اما نه اینکه دانش آموز را از سنین پایین درگیر استرس کنکور کنیم.

وی اضافه کرد: خوب است خود تلویزیون هم در کنار این برنامه های تجاری، روشنگری کند و از جامعه شناس و روانشناس بهره بگیرد تا اینکه برنامه ها فقط به نوعی دلالی و تجاری شدن نرسند.

حیدرپور در پایان اظهار کرد: البته اگر هم کسی انتقاد کند حرف او پخش نمی شود. این روزها عده ای به عنوان کارشناس و متخصص در تلویزیون حضور می یابند که سواد و تخصص ندارند و به آنها تریبون داده می شود و مردم به تدریج با انتقال پیام های غلط به صداقت تلویزیون شک می کنند. این اتفاق باعث می شود که این شبکه ها مخاطبان خود را از دست بدهند و از دست دادن مخاطب مهمترین آسیبی است که می تواند برای تلویزیون رخ دهد.