به گزارش پارس نیوز، 

سوره زمر و نام دیگرش «عرف»، سی و نهمین سوره قرآن است که مکی و ۷۵ آیه دارد.

در فضیلت این سوره از پیامبر اکرم صلی الله علیه واله وسلم روایت شده است: هر کس سوره زمر را قرائت نماید در روز قیامت امیدش قطع نشده و خداوند ثواب خائفان از خدا که از او بیم دارند را به قاری این سوره عطا می‌کند.

از هارون بن خارجه روایت شده است که امام صادق علیه السلام فرمودند: هر کس سوره زمر را بخواند و کلماتش را به آسانی و به آرامی بر زبان جاری سازد خداوند آبرو، و سربلندی دنیا و آخرت به او ارزانی دارد و او را بدون ثروت خویشان و فامیل عزیز گرداند، بدانسان که هر کس او را ببیند بزرگ شمارد و حشمتش وی را بگیرد و جسمش را بر آتش دوزخ حرام سازد و هزار شهر در بهشت برایش بسازند که هر شهری دارای هزار کاخ باشد و در هر کاخی صد حوریه و بعلاوه او را دو چشمه آب است که روانند و هر چشمه زلال که جوشانند و دو چشمه سار که از سرسبزی و خرمی به سیاهی زنند و حورانی پرده نشین که در سراپرده‌ها مستورند و باغ‌هایی که دارای انواع میوه هاست و از هر میوه دو صنف.

تلاوت مجلسی آیات ۱-۳۱ سوره مبارکه زمر

 
 
 
 
 
 

 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

تَنْزِیلُ الْکِتَابِ مِنَ اللَّهِ الْعَزِیزِ الْحَکِیمِ

نازل شدن [این کتاب]از جانب خداى شکست‌ ناپذیر سنجیده‌ کار است (۱)

إِنَّا أَنْزَلْنَا إِلَیْکَ الْکِتَابَ بِالْحَقِّ فَاعْبُدِ اللَّهَ مُخْلِصًا لَهُ الدِّینَ

ما [این]کتاب را به حق به سوى تو فرود آوردیم پس خدا را در حالى که اعتقاد [خود]را براى او خالص‌کننده‌ اى عبادت کن (۲)

أَلَا لِلَّهِ الدِّینُ الْخَالِصُ وَالَّذِینَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِیَاءَ مَا نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِیُقَرِّبُونَا إِلَى اللَّهِ زُلْفَى إِنَّ اللَّهَ یَحْکُمُ بَیْنَهُمْ فِی مَا هُمْ فِیهِ یَخْتَلِفُونَ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی مَنْ هُوَ کَاذِبٌ کَفَّارٌ

آگاه باشید آیین پاک از آن خداست و کسانى که به جاى او دوستانى براى خود گرفته‌ اند [به این بهانه که]ما آن‌ها را جز براى اینکه ما را هر چه بیشتر به خدا نزدیک گردانند نمى ‌پرستیم البته خدا میان آنان در باره آنچه که بر سر آن اختلاف دارند داورى خواهد کرد در قیقت‌ خدا آن کسى را که دروغ‌پرداز ناسپاس است هدایت نمى ‌کند (۳)

لَوْ أَرَادَ اللَّهُ أَنْ یَتَّخِذَ وَلَدًا لَاصْطَفَى مِمَّا یَخْلُقُ مَا یَشَاءُ سُبْحَانَهُ هُوَ اللَّهُ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ

اگر خدا مى‌ خواست براى خود فرزندى بگیرد قطعا از [میان]آنچه خلق مى ‌کند آنچه را مى‌ خواست برمى‌ گزید منزه است او اوست‌ خداى یگانه قهار (۴)

خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بِالْحَقِّ یُکَوِّرُ اللَّیْلَ عَلَى النَّهَارِ وَیُکَوِّرُ النَّهَارَ عَلَى اللَّیْلِ وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ کُلٌّ یَجْرِی لِأَجَلٍ مُسَمًّى أَلَا هُوَ الْعَزِیزُ الْغَفَّارُ

آسمان‌ها و زمین را به حق آفرید شب را به روز درمى ‌پیچد و روز را به شب درمى ‌پیچد و آفتاب و ماه را تسخیر کرد هر کدام تا مدتى معین روانند آگاه باش که او همان شکست‌ ناپذیر آمرزنده است (۵)

خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ ثُمَّ جَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَأَنْزَلَ لَکُمْ مِنَ الْأَنْعَامِ ثَمَانِیَةَ أَزْوَاجٍ یَخْلُقُکُمْ فِی بُطُونِ أُمَّهَاتِکُمْ خَلْقًا مِنْ بَعْدِ خَلْقٍ فِی ظُلُمَاتٍ ثَلَاثٍ ذَلِکُمُ اللَّهُ رَبُّکُمْ لَهُ الْمُلْکُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ فَأَنَّى تُصْرَفُونَ

شما را از نفسى واحد آفرید سپس جفتش را از آن قرار داد و براى شما از دام‌ها هشت قسم پدید آورد شما را در شکمهاى مادرانتان آفرینشى پس از آفرینشى [دیگر]در تاریکیهاى سه گانه [م شیمه و رحم و شکم]خلق کرد این است‌ خدا پروردگار شما فرمانروایى [و حکومت مطلق]از آن اوست‌ خدایى جز او نیست پس چگونه [و کجا از حق]برگردانیده مى ‌شوید (۶)

إِنْ تَکْفُرُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَنِیٌّ عَنْکُمْ وَلَا یَرْضَى لِعِبَادِهِ الْکُفْرَ وَإِنْ تَشْکُرُوا یَرْضَهُ لَکُمْ وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى ثُمَّ إِلَى رَبِّکُمْ مَرْجِعُکُمْ فَیُنَبِّئُکُمْ بِمَا کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ إِنَّهُ عَلِیمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ

اگر کفر ورزید خدا از شما سخت بى ‌نیاز است و براى بندگانش کفران را خوش نمى دارد و اگر سپاس دارید آن را براى شما مى ‌پسندد و هیچ بردارنده‌ اى بار [گناه]دیگرى را برنمى دارد آنگاه بازگشت‌ شما به سوى پروردگارتان است و شما را به آنچه میکردید خبر خواهد داد که او به راز دل‌ها داناست (۷)

وَإِذَا مَسَّ الْإِنْسَانَ ضُرٌّ دَعَا رَبَّهُ مُنِیبًا إِلَیْهِ ثُمَّ إِذَا خَوَّلَهُ نِعْمَةً مِنْهُ نَسِیَ مَا کَانَ یَدْعُو إِلَیْهِ مِنْ قَبْلُ وَجَعَلَ لِلَّهِ أَنْدَادًا لِیُضِلَّ عَنْ سَبِیلِهِ قُلْ تَمَتَّعْ بِکُفْرِکَ قَلِیلًا إِنَّکَ مِنْ أَصْحَابِ النَّارِ

و، چون به انسان آسیبى رسد پروردگارش را در حالى که به سوى او بازگشت‌ کننده است مى‌ خواند سپس، چون او را از جانب خود نعمتى عطا کند آن [مصیبتى]را که در رفع آن پیشتر به درگاه او دعا میکرد فراموش مى ‌نماید و براى خدا همتایانى قرار مى‌ دهد تا [خود و دیگران را]از راه او گمراه گرداند بگو به کفرت اندکى برخوردار شو که تو از اهل آتشى (۸)

أَمَّنْ هُوَ قَانِتٌ آنَاءَ اللَّیْلِ سَاجِدًا وَقَائِمًا یَحْذَرُ الْآخِرَةَ وَیَرْجُو رَحْمَةَ رَبِّهِ قُلْ هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ إِنَّمَا یَتَذَکَّرُ أُولُو الْأَلْبَابِ

[آیا چنین کسى بهتر است]یا آن کسى که او در طول شب در سجده و قیام اطاعت [خدا]مى ‌کند [و]از آخرت مى‌ ترسد و رحمت پروردگارش را امید دارد بگو آیا کسانى که مى‌ دانند و کسانى که نمى‌ دانند یکسانند تنها خردمندانند که پندپذیرند (۹)

قُلْ یَا عِبَادِ الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا رَبَّکُمْ لِلَّذِینَ أَحْسَنُوا فِی هَذِهِ الدُّنْیَا حَسَنَةٌ وَأَرْضُ اللَّهِ وَاسِعَةٌ إِنَّمَا یُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَیْرِ حِسَابٍ

بگو اى بندگان من که ایمان آورده‌ اید از پروردگارتان پروا بدارید براى کسانى که در این دنیا خوبى کرده‌ اند نیکى خواهد بود و زمین خدا فراخ است بى‌ تردید شکیبایان پاداش خود را بى‌حساب [و]به تمام خواهند یافت (۱۰)

قُلْ إِنِّی أُمِرْتُ أَنْ أَعْبُدَ اللَّهَ مُخْلِصًا لَهُ الدِّینَ

بگو من مامورم که خدا را در حالى که آیینم را براى او خالص گردانیده‌ ام بپرستم (۱۱)

وَأُمِرْتُ لِأَنْ أَکُونَ أَوَّلَ الْمُسْلِمِینَ

و مامورم که نخستین مسلمانان باشم (۱۲)

قُلْ إِنِّی أَخَافُ إِنْ عَصَیْتُ رَبِّی عَذَابَ یَوْمٍ عَظِیمٍ

بگو من اگر به پروردگارم عصیان ورزم از عذاب روزى هولناک مى‌ ترسم (۱۳)

قُلِ اللَّهَ أَعْبُدُ مُخْلِصًا لَهُ دِینِی

بگو خدا را مى ‌پرستم در حالى که دینم را براى او بى‌آلایش مى‌ گردانم (۱۴)

فَاعْبُدُوا مَا شِئْتُمْ مِنْ دُونِهِ قُلْ إِنَّ الْخَاسِرِینَ الَّذِینَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ وَأَهْلِیهِمْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ أَلَا ذَلِکَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِینُ

پس هر چه را غیر از او مى‌ خواهید بپرستید [ولى به آنان]بگو زیانکاران در حقیقت کسانى‌ اند که به خود و کسانشان در روز قیامت زیان رسانده‌ اند آرى این همان خسران آشکار است (۱۵)

لَهُمْ مِنْ فَوْقِهِمْ ظُلَلٌ مِنَ النَّارِ وَمِنْ تَحْتِهِمْ ظُلَلٌ ذَلِکَ یُخَوِّفُ اللَّهُ بِهِ عِبَادَهُ یَا عِبَادِ فَاتَّقُونِ

آن‌ها از بالاى سرشان چترهایى از آتش خواهند داشت و از زیر پایشان [نیز]طبق‌هایى [آتشین است]این [کیفرى]است که خدا بندگانش را به آن بیم مى‌ دهد اى بندگان من از من بترسید (۱۶)

وَالَّذِینَ اجْتَنَبُوا الطَّاغُوتَ أَنْ یَعْبُدُوهَا وَأَنَابُوا إِلَى اللَّهِ لَهُمُ الْبُشْرَى فَبَشِّرْ عِبَادِ

و [لى]آنان که خود را از طاغوت به دور مى دارند تا مبادا او را بپرستند و به سوى خدا بازگشته‌ اند آنان را مژده باد پس بشارت ده به آن بندگان من که (۱۷)

الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُولَئِکَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ

به سخن گوش فرامى‌ دهند و بهترین آن را پیروى مى کنند اینانند که خدایشان راه نموده و اینانند همان خردمندان (۱۸)

أَفَمَنْ حَقَّ عَلَیْهِ کَلِمَةُ الْعَذَابِ أَفَأَنْتَ تُنْقِذُ مَنْ فِی النَّارِ

پس آیا کسى که فرمان عذاب بر او واجب آمده [کجا روى رهایى دارد]آیا تو کسى را که در آتش است مى ‌رهانى (۱۹)

لَکِنِ الَّذِینَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ لَهُمْ غُرَفٌ مِنْ فَوْقِهَا غُرَفٌ مَبْنِیَّةٌ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ وَعْدَ اللَّهِ لَا یُخْلِفُ اللَّهُ الْمِیعَادَ

لیکن کسانى که از پروردگارشان پروا داشتند براى ایشان غرفه ‌هایى است که بالاى آن‌ها غرفه ‌هایى [دیگر]بنا شده است نهر‌ها از زیر آن روان است وعده خداست‌ خدا خلاف وعده نمى ‌کند (۲۰)

أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ أَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَسَلَکَهُ یَنَابِیعَ فِی الْأَرْضِ ثُمَّ یُخْرِجُ بِهِ زَرْعًا مُخْتَلِفًا أَلْوَانُهُ ثُمَّ یَهِیجُ فَتَرَاهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ یَجْعَلُهُ حُطَامًا إِنَّ فِی ذَلِکَ لَذِکْرَى لِأُولِی الْأَلْبَابِ

مگر ندیده‌ اى که خدا از آسمان آبى فرود آورد پس آن را به چشمه ‌هایى که در [طبقات زیرین]زمین است راه داد آنگاه به وسیله آن کشتزارى را که رنگهاى آن گوناگون است بیرون مى ‌آورد سپس خشک مى‌ گردد آنگاه آن را زرد مى ‌بینى سپس خاشاکش مى‌ گرداند قطعا در این [دگرگونیها]براى صاحبان خرد عبرتى است (۲۱)

أَفَمَنْ شَرَحَ اللَّهُ صَدْرَهُ لِلْإِسْلَامِ فَهُوَ عَلَى نُورٍ مِنْ رَبِّهِ فَوَیْلٌ لِلْقَاسِیَةِ قُلُوبُهُمْ مِنْ ذِکْرِ اللَّهِ أُولَئِکَ فِی ضَلَالٍ مُبِینٍ

پس آیا کسى که خدا سینه‌ اش را براى [پذیرش]اسلام گشاده و [در نتیجه]برخوردار از نورى از جانب پروردگارش مى‌ باشد [همانند فرد تاریکدل است]پس واى بر آنان که از سخت‌ دلى یاد خدا نمى کنند اینانند که در گمراهى آشکارند (۲۲)

اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِیثِ کِتَابًا مُتَشَابِهًا مَثَانِیَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ الَّذِینَ یَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ ثُمَّ تَلِینُ جُلُودُهُمْ وَقُلُوبُهُمْ إِلَى ذِکْرِ اللَّهِ ذَلِکَ هُدَى اللَّهِ یَهْدِی بِهِ مَنْ یَشَاءُ وَمَنْ یُضْلِلِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَادٍ

خدا زیباترین سخن را [به صورت]کتابى متشابه متضمن وعد و وعید نازل کرده است آنان که از پروردگارشان مى‌ هراسند پوست بدنشان از آن به لرزه مى‌ افتد سپس پوستشان و دلشان به یاد خدا نرم مى‌ گردد این است هدایت‌ خدا هر که را بخواهد به آن راه نماید و هر که را خدا گمراه کند او را راهبرى نیست (۲۳)

أَفَمَنْ یَتَّقِی بِوَجْهِهِ سُوءَ الْعَذَابِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَقِیلَ لِلظَّالِمِینَ ذُوقُوا مَا کُنْتُمْ تَکْسِبُونَ

پس آیا آن کس که [به جاى دستها]با چهره خود گزند عذاب را روز قیامت دفع مى ‌کند [مانند کسى است که از عذاب ایمن است]و به ستمگران گفته مى ‌شود آنچه را که دستاوردتان بوده است بچشید (۲۴)

کَذَّبَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَأَتَاهُمُ الْعَذَابُ مِنْ حَیْثُ لَا یَشْعُرُونَ

کسانى [هم]که پیش از آنان بودند به تکذیب پرداختند و از آنجا که حدس نمى‌ زدند عذاب برایشان آمد (۲۵)

فَأَذَاقَهُمُ اللَّهُ الْخِزْیَ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَلَعَذَابُ الْآخِرَةِ أَکْبَرُ لَوْ کَانُوا یَعْلَمُونَ

پس خدا در زندگى دنیا رسوایى را به آنان چشانید و اگر مى‌ دانستند قطعا عذاب آخرت بزرگتر است (۲۶)

وَلَقَدْ ضَرَبْنَا لِلنَّاسِ فِی هَذَا الْقُرْآنِ مِنْ کُلِّ مَثَلٍ لَعَلَّهُمْ یَتَذَکَّرُونَ

و در این قرآن از هر گونه مثلى براى مردم آوردیم باشد که آنان پندگیرند (۲۷)

قُرْآنًا عَرَبِیًّا غَیْرَ ذِی عِوَجٍ لَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ

قرآنى عربى بى‌ هیچ کژى باشد که آنان راه تقوا پویند (۲۸)

ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا رَجُلًا فِیهِ شُرَکَاءُ مُتَشَاکِسُونَ وَرَجُلًا سَلَمًا لِرَجُلٍ هَلْ یَسْتَوِیَانِ مَثَلًا الْحَمْدُ لِلَّهِ بَلْ أَکْثَرُهُمْ لَا یَعْلَمُونَ

خدا مثلى زده است مردى است که چند خواجه ناسازگار در [مالکیت]او شرکت دارند [و هر یک او را به کارى مى‌ گمارند]و مردى است که تنها فرمانبر یک مرد است آیا این دو در مثل یکسانند سپاس خداى را [نه]بلکه بیشترشان نمى‌ دانند (۲۹)

إِنَّکَ مَیِّتٌ وَإِنَّهُمْ مَیِّتُونَ

قطعا تو خواهى مرد و آنان [نیز]خواهند مرد (۳۰)

ثُمَّ إِنَّکُمْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ عِنْدَ رَبِّکُمْ تَخْتَصِمُونَ

سپس شما روز قیامت پیش پروردگارتان مجادله خواهید کرد (۳۱)

انتهای پیام/