به گزارش پارس نیوز، 

پس از واقعه کربلا و شهادت بهترین مردان خدا، زنان و کودکان با هر آنچه که قوم بنی امیه و جاهلان کوفه برای آنها گذاشته بودند از کربلا به کوفه رفتند و زنان به ویژه حضرت زینب سلام الله علیها کاری حسینی و حماسی انجام دادند. در کاروان اسرا حضرت علی بن حسین علیه السلام که پس از امام حسین (ع) امامت را عهده‌دار بودند، حضور داشتند و بعد از فاجعه کربلا و ظلم‌های بی شمار حکومت بنی امیه لعنه الله علیه؛ به شهر مدینه بازگشت و رهبری شیعیان را برعهده گرفت.

در روایات نقل شده است که سه روز بعد از فاجعه کربلا و شهادت اهل بیت علیه السلام و صحابه سالار شهیدان علیه السلام در شب سیزدهم محرم الحرام گروهی از مردان قبیله بنی اسد به تدفین شهدای کربلا پرداختند، اما در روایتی دیگر از امام رضا علیه السلام نقل شده است که امام سجاد علیه السلام عهده‌دار تدفین پیکر شهدای کربلا بودند. امام می‌فرمایند: ایشان بی آن که از مکانی خارج شوند و برگردند پدر خویش را دفن کردند از این رو بسیاری از مسلمانان به ویژه شیعیان در شب سیزدهم محرم به عزاداری می‌پردازند.

البته خیمه عزای حسینی در دهه دوم نیز برپاست و بسیاری از واعظان و مداحان از خطابه‌های حضرت زینب(س) می گویند؛ زنی‌که همپای امام خود حضرت زین العابدین (ع)، سایه یتیمان و زنان بی‌سرپرست شهدای کربلا شد و فرمایشات ایشان پرچم و خون‌های ریخته شده در کربلا را در کوفه و شام زنده نگه داشت.

آنگونه که مقاتل نوشته‌اند، کاروان اسرا از کربلا به کوفه و از کوفه به شام در حرکت بودند و در طی این مسیر باری دیگر به صحرای نینوا بازگشتند، در این مسیر می‌توان اشاره کرد که از جهت تاریخی هفدهم محرم اسرا به سمت شام در حرکت بودند، اما اینکه ما در شب و روز هفدهم محرم به عزاداری می‌پردازیم، زنده نگه داشتن آیینی است که در فرهنگ ایرانی برای اموات خود می گیریم.

حجت الاسلام و المسلمین مصطفی کرمی درباره مناسک و عزاداری در روز هفدهم محرم الحرام و وقایع آن پس از فاجعه کربلا گفت: بعد از آن که امام سجاد علیه السلام به همراه قبیله بنی اسد و طبق آنچه که در مقاتل و روایات آمده پیکر شهدای کربلا را در روز سوم شهدا یعنی سیزدهم محرم دفن کردند، اتفاق مهمی تا اربعین حسینی در تاریخ ثبت نشده است. اما باید در نظر داشت، روز هایی مانند سوم یا هفتم امام مناسک و آیینی است که خود ما آن را برگزار می‌کنیم‌ و ثبت نشده است.

وی در ادامه بیان کرد: برخی آیین کشور ما مانند سوم، هفتم یا چهلم برای اموات موجب شده تا برای سیدالشهدا و یارانشان هم این مراسم را برگزار کنیم.

این سخنران و کارشناس مذهبی افزود: از جمله مراسم و آیینی که در روایات بسیاری از ائمه اطهار علیه السلام و بزرگان ما سفارش شده اربعین حسینی است که از قدیم الایام و از همان زمانی که جابر و عطی کوفی بعد از چهل روز به کربلا رفتند، پیاده‌روی اربعین برگزار می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین کرمی در پایان یادآور شد: ما در تاریخ روزی به عنوان هفتم شهدای کربلا یا حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام نداریم و این ویژه فرهنگ و آیین ما است.

می توان گفت روز هفدهم یا هفتم شهدای کربلا توجه ویژه‌ای است که ما نسبت به سیدالشهدا و یارانشان داریم و طبق آیین و فرهنگ خودمان به عزاداری می‌پردازیم تا پیام عاشورا را به نسل آینده منتقل می‌کنیم.

انتهای پیام/