به گزارش پارس نیوز، 

حاضر در نخستین همایش سراسری جامعه هتلداران ایران که در هتل اسپیناس پالاس برگزار شد؛ جمشید حمزه زاده، رئیس جامعه هتلداران ایران گفت: افزایش انسجام فعالان گردشگری، همفکری ارائه راهکار رفع موانع و چالش‌های موجود از اهداف همایش امروز است. امیدوارم به بهانه فرا رسیدن روز جهانگردی شاهد تدوین نظام توسعه ملی گردشگری باشیم. بی تردید تایید می کنید که امروزه صنعت هتلداری با چالش‌های زیادی دست و پنجه نرم می کند. کاهش ارزش پول ملی، کاهش مسافر و افزایش هزینه‌ها به شکلی است که برخی از هتلداران نیرو‌های خودشان را تعدیل کرده اند.

وی افزود: به نظر می‌آید که وزارت نیرو هتلداری را با منازل مسکونی اشتباه گرفته و این در صورتی است که هتل چه مسافر داشته باشد و چه نباشد، هزینه خودش را دارد. مسئله دوم این است که اگرچه گردشگری اهمیت زیادی دارد، برخی از سازمان‌ها منافع سازمانی را به منافع ملی ترجیح می‌دهند. امروز اکثر شهرداری‌ها با نگاه‌های سلیقه‌ای سعی در تعیین عوارض مختلف دارند و مرتب تعارضات مختلف و سنگینی از هتلداران طلب می کنند.

رئیس جامعه هتلداران کشور مالیات و سیستم حاکم آن را نیز مشکل دیگر موجود بر سر راه هتلداری دانست.

وی افزود: ما در شرایط حاضر نیازمند تدوین بسته حمایتی از طرف دولت هستیم و اقدامات این امر انجام شده است. از جمله مسائلی که در این بسته باید اعمال شود، معافیت صد در صد مالیاتی در دوره مشخص است. استمهال وام و کاهش هزینه‌ عامل‌های انرژی نیز باید در این بسته اعمال شود. بحث واگذاری کار‌های تصدی گری نیز یکی دیگر از مطالبات ما از دولت است. ما از سازمان میراث فرهنگی انتظار داریم که بخشی از کار‌های تصدی گری را به بخش خصوصی واگذار کند.

وی اظهار کرد: امروزه برخی از هتلداران باور دارند که عملاً ما هتل‌ها را رایگان به خارجی‌ها می‌فروشیم و باید نرخ ارزی را از آن‌ها دریافت کنیم. بحث دیگر مهمانسرا‌های دولتی است. امروزه مهمانسرا‌های دولتی با تغییر تابلو و رنگ رقابت نابرابری را با بخش خصوصی در دستور کار خود قرار داده اند و امید است این مشکل حل شود. در بحث خانه مسافر است که مخل فعالیت‌های همکاران ما در سراسر کشور است؛ باید به جای رسمیت بخشیدن به خانه‌های مسافر آن‌ها را ساماندهی کنیم.

حمزه زاده بر یکدستی قوانین و پر کردن خلا‌های قانونی تاکید کرد و گفت: این امر از اعمال برخورد‌های سلیقه‌ای در مناطق مختلف کشور جلوگیری می کند. اخیراً شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری تشکیل شده است؛ اما بهتر است که نمایندگان واقعی میراث فرهنگی و گردشگری در این کشور حضور داشته باشند. من از مونسان انتظار دارم که دستور تدوین و بازنگری برنامه جامع ملی را بدهند تا شاهد بهبود وضعیت گردشگری کشور باشیم.

سپس؛ امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور در بخش دیگری از این همایش یاد شهدای حادثه تروریستی اهواز را گرامی داشت و گفت: همه عنایت دارند که جهان در حال تغییر است و تکنولوژی به شدت زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده و تحولات آن به قدری بالاست که بعضا لحظه‌ای است. در دوره‌های قبل از عصر فعلی عمده وقت مردم به کار و فعالیت می‌گذشت. امروز تاثیر تکنولوژی بر سبک زندگی انسان برای مردم اوقات فراغت ایجاد کرده و این اوقات فراغت با تکنولوژی گره خورده است. امروز سفر و گردشگری بخشی از زندگی مردم است و اگر ما عصر امروز را عصر گردشگری بدانیم، حرف گزافی نگفتیم. ایجاد اشتغال، ایجاد کرامت اسلامی و بالا بردن سطح فرهنگی مردم به همراه انتقال پیام صلح از نتایج توسعه صنعت گردشگری است.

وی افزود: امروز در دنیا به موازات رواج سفر و گردشگری توجه به زیرساخت‌های صنعت گردشگری انکارناپذیر است. توجه به نیاز‌های هتلداری مصداق توجه به زیرساخت‌های گردشگری است. گردشگری پایدار در سایه توسعه متناسب و در شان صنعت هتلداری امکان پذیر است. البته کشور ما جاذبه‌های زیادی دارد و موقعیت کشورمان در دنیا موقعیت ویژه‌ای است.

معاون امور مجلس رئیس جمهور به تلاش وزارت خزانه داری آمریکا برای نبرد اقتصادی با ایران اشاره کرد و گفت: در چنین شرایطی صنعت و توسعه گردشگری می تواند بسیار مفید و موثر باشد. ترامپ ممکن است بر بنگاه‌ها و شرکت‌های تجاری اثر بگذارد، اما نمی تواند بر سبک زندگی مردمی که می خواهند با جاذبه‌های تاریخی آشنا شوند، تاثیر بگذارد. گردشگر به دنبال پر کردن اوقات فراغتش است و فقط مقصدش تغییر می کند. ما می توانیم با توجه به صنعت گردشگری از بحران خارج شویم البته در برخی مواقع با مشکلاتی مواجه هستیم که درصدد حل آن‌ها برآمدیم.

امیری گفت: ایجاد فرهنگ گردشگری و کاهش هزینه ها با خلاقیت، توزیع مناسب هتلها و توجه بر به روز کردن امور هتلداری لازم است. البته دولت تدبیر و امید یکی از مهم ترین معیارهای توسعه را صنعت گردشگری قرار داده است و دولت این آمادگی را دارد که با همکاری هتلداران و تشکیل کار گروه هایی از بخش های دولتی و هتلداران با ایجاد بسته های حمایتی مناسب و بازبینی لوایح و قوانین گام هایی در جهت توسعه هر چه بیشتر صنعت گردشگری بردارد.

علی اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی و معاون رئیس جمهور در بخش دیگری از این همایش گفت:چهل و هشتمین سال تصویب ۲۷سپتامبر به نام روز گردشگری را در حالی ادامه میدهیم که آمار گردشگران بین المللی از مرز یک و میلیون و سیصد هزار نفر گذشته و با توجه به آن شاهد رشد ۷درصدی گردشگری بودیم. گردشگری ایران نیز سال۹۶ را با۴درصد رشد به پایان رسانده و در۵ماهه سال جاری نیز ۳میلیون و ۱۴۰هزار نفر گردشگر داشتیم و رشد قابل توجهی داشتیم البته شاید گفته شود که این رشد مربوط به حوزه منطقه‌ای است، اما هیچ فرقی نمی‌کند، چون امروز همه گردشگران عراقی صرفا گردشگر مذهبی نیستند.

وی افزود:خوشحالیم بگوئیم که گردشگری ورودی ما رشد قابل توجهی داشته است و این صنعت توانسته از فضای تهدید رشد خوبی بگیرد، اما افزایش نرخ پرواز‌های خارجی و داخلی در زمره مشکل فعالان گردشگری است.

وی افزود:گردشگری ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد و در بعد اقتصادی بخش‌های دیگر اقتصادی را به تحرک درمی آورد و برخی مواقع اثرات گردشگری دیده نمی‌شود بنابراین گردشگری عامل توسعه پایدار و محرک اقتصاد کشور‌ها به خصوص کشور‌های در حال توسعه است. گردشگری توانسته رونق را به شهر‌های کوچک و روستا‌ها ببرد و عدالت اجتماعی را در کشور بیشتر کند. اما آنچه که نیاز امروز کشور است ایجاد زیرساخت‌های بیشتر برای صنعت گردشگری و تقویت حوزه معرفی و تبلیغات است البته بودجه سازمان میراث فرهنگی کفاف این امر را نمی‌دهد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی تلاش می‌کند در حوزه اشتغال و بهبود وضعیت اقتصاد نقشی بازی کند، گفت:البته صحبتی از جایگزینی نمی‌کنیم و معتقدیم که اگر توجه بیشتری به تامین زیرساخت‌های گردشگری شود شاهد وضعیت خوبی خواهیم بود. ثبت هزار و صد اثر در دولت دوازدهم و ثبت محور باستانی استان فارس از دست آورد‌های ما در همین زمان است. بیشتر از ۱۹۰۰پروژه کاملا غیر دولتی در کشور قابل اجرا است و ۳۴۵ پروژه نیز هدفگذاری شده است. ایجاد حدود ۲۰۰۰واحد بومگردی نیز در برنامه ششم توسعه در نظر گرفته شده است. هم اکنون ۲۴۰۰میلیارد تومان به صنایع دستی و فرش اختصاص یافته است که در شهر‌های کوچک صنعت گردشگری را توسعه بدهیم.

انتهای پیام/