به گزارش پارس نیوز، 

کتاب «شعر و موسیقی در نوحه‌های طهران قدیم» با پژوهش، تصحیح و نت‌نویسی مهدی امین‌فروغی به بررسی هنری قدیمی ترین نوحه‌هایی می‌پردازد که در روزگاران گذشته در تهران توسط روضه‌خوان‌ها و نوحه‌خوان‌ها به صورتی هنرمندانه در مجالس مذهبی اجرا شده است.

موسیقی مذهبی هر ملت، رساترین فریادی است که خروش جانِ آن ملت را به گوش می‎رساند و این فریاد در جهان تشیع در قالب های مختلف چون اذان، مناجات، قرائت قرآن، روضه خوانی، نوحه خوانی و... خودنمایی می‎کند، بی شک با گردآوری آثار هر یک از این حوزه‎ها مجموعه‎ای گران قدر را از نابودی، حفظ و تحویل نسل‎های بعدی خواهیم داد. کتاب «شعر و موسیقی در نوحه های طهران قدیم» اثری از این دست به شمار می‎آید.

«شعر و موسیقی در نوحه های طهران قدیم»؛برنده جایزه «کتاب سال جمهوری اسلامی ایران»

نوحه به عنوان یکی از رسانه های بزرگ شیعه محسوب می شود که در طول تاریخ شیعه وجود داشته و باعث معرفت و محبت بیشتر به اهل بیت(ع) و امام حسین(ع) شده است. خوشبختانه در سال های اخیر حساسیت ها در حوزه نوحه خوانی نه فقط در محتوا بلکه در نحوه خوانش صحیح آن ها بیشتر شده است.

 

باید توجه داشت که متون و منابع علمی ـ هنری در حوزه نوحه ها زیاد نیست، بنابراین مؤلف کوشیده لااقل نوحه های قدیم تهران را در راستای حفظ این منابع جمع آوری کند و در این زمینه از کمک مداحان قدیمی و به‎نام نیز بهره گرفته است.

 

این نوحه ها در دستگاه های موسیقی مختلف گردآوری شده اند و توسط مؤلف نت نویسی شده اند به گونه ای که «شعر و موسیقی در نوحه های طهران قدیم»، یک کتاب علمی فرهنگی برای علاقه مندان این حوزه محسوب شده و راه را برای پژوهش های دیگر باز می کند.

گفتنی است؛ این کتاب از میان بیش از 20 کتاب در حوزه موسیقی آئینی، مذهبی و عاشورایی، در سال 1393 جایزه «کتاب سال جمهوری اسلامی ایران» را دریافت کرد.

انتهای پیام/