به گزارش پارس نیوز، 

به نقل از ایندیپندنت، وزیر آثار تاریخی مصر اعلام کرد این مجسمه ابوالهول که از جنس ماسه سنگ ساخته شده است در معبد باستانی «کوم امبو» و در جریان یک پروژه برای محافظت از این محوطه باستانی در برابر آب‌های زیرزمینی کشف شده است.

مصطفی وزیری دبیر کل شورای عالی آثار تاریخی مصر اعلام کرده است که این مجسمه باستانی احتمالا متعلق به دوره دودمان بطلمیوسی است که از سال 305 تا 30 پیش از میلاد نزدیک به 300 سال بر مصر باستان حکمرانی می‌کردند و در این صورت قدمت این مجسمه به بیش از 2000 سال می‌رسد.

کشف یک مجسمه ابوالهول در مصر

ابوالهول، غول افسانه‌های مصر باستان و اسطوره اودیپ، ترکیبی از انسان و حیوان با پیکری از شیر، مزین به بال‌های عقاب و دارای سری شبیه سر زنان است و از دید مصریان باستان، مظهر آفتاب محسوب می‌شد. مجسمه اصلی و عظیم ابوالهول در کنار اهرام ثلاثه و در ساحل غربی رود نیل واقع است و آن را بزرگ‌ترین مجسمه تک‌سنگی جهان با ۷۳/۵ متر طول، ۱۹/۳ متر عرض و ۲۰/۲۲ متر ارتفاع می‌دانند که گمان می‌رود به عنوان قدیمی‌ترین مجسمه تاریخی جهان توسط مصریان باستان در سال‌های 2558 تا 2532 قبل از میلاد مسیح (ع) بنا شده است.

در ماه فوریه امسال نیز مقامات مصری از کشف یک گور باستانی 4400 ساله در نزدیکی قاهره خبر داده بودند که شامل نقاشی‌های دیواری نادر بوده و گفته می‌شود متعلق به یک کاهن رده بالای مصری به نام «هتپت» بوده است.

مقامات مصری امیدوارند این اکتشافات باستانی جذاب بتواند موجب رونق بیشتر صنعت گردشگری در این کشور شود که پس از ناآرامی‌های سیاسی سال 2011 به شدت تضعیف شده بود اما با بازگشت به دوران رونق این صنعت سال گذشته در مصر بیش از 50 درصد رشد داشت تا مصر بیشترین رشد را در جذب گردشگر خارجی در یک سال گذشته در جهان داشته باشد.