به گزارش پارس نیوز، 

«توارد»،«اتفاق» و یا هر چیز دیگری که اسمش را بگذارید، دیروز شرایطی ایجاد کرد تا تهمینه میلانی ناگزیر شود نمایشگاه نقاشی تازه گشایش یافته اش را لغو کند. نمایشگاهی که خالق آثارش متهم به کپی برداری شد و با اعتراضهای تعدادی از دانشجویان رشته هنر و هنرمندان،ناگزیر از عصر دیروز به تعطیلی گرایید.

ماجرا از جایی آغاز شد که بحث شباهت عجیب چند نقاشی تهمینه میلانی به آثار هنرمندان دیگر در نمایشگاه طراحی‌های این سینماگر با عنوان «فیلم‌هایی که نساختم» به میان آمد.نقاشی هایی که او تصویر برخی از آنها را در اینستاگرام خود نیز منتشر کرده بود.

یکی از این نقاشی ها که اتفاقا در نمایشگاه مذکور شرکت نکرده بود و صرفا تصویر آن در اینستاگرام این هنرمند منتشر شد، بیش از بقیه سر وصدا کرد.نقاشی ای که میلانی درباره آن این کپشن را قرار داد:«این نقاشی جزو اولین نقاشی هایی بود که بعد از چهل سال تحت تاثیر فیلم نامه «ملی و راههای نرفته اش» کشیدم،اما چون موضوع اولین نمایشگاه نقاشی من «فیلم هایی که نساختم» بود، آن را در نمایشگاه نگذاشتم. چون فیلمش را ساخته بودم.در حال حاضر این تابلو در اختیار دخترم ژینا است».

با این حال غیبت تابلوی مزبور در نمایشگاهی که عصر جمعه ۱۶ شهریور با ۲۶ تابلوی نقاشی در گالری ایوان واقع در الهیه افتتاح شده بود، مانع از آن نشد تا نکته سنجان متوجه شباهت غیرقابل انکار آن با اثر jenny meilihove نشوند!

به نوشته فارس،«حتی این نمایشگاه پیش از افتتاحیه با هشتگ «گالری جای شما نیست» مورد اعتراض نقاشان و هنرمندان جوان واقع شده بود، چرا که معتقد بودند شهرت سلبریتی‌ها باعث می‌شود در هر رشته‌ای گام بگذارند و بدون اینکه صلاحیت لازم را داشته باشند، آثار خود در آن رشته را در معرض دید عموم قرار دهند. دامنه اعتراض‌ها به روز افتتاحیه کشیده شد و چند هنرمند جوان مقابل ورودی گالری ایستاده بودند و نمونه‌هایی از آثار هنری اساتید شاخص تجسمی را در دست داشتند تا بدین صورت هنر واقعی را به مردم نشان دهند»!

نکته ای که نشان می دهد انتقاد هنرمندان و کارشناسان هنری نسبت به کیفیت آثار و کپی بودن آنها چیزی نبوده که طی یکی دو- ساعت و در جریان مشخص شدن کپی بودن تعدادی از آنها شکل بگیرد. بویژه که میلانی قیمتهای بالایی را نیز برای این آثار در نظر گرفته بود که محل شائبه بود. این در حالی بود که طبق اعلام او، قرار بوده عواید این نمایشگاه صرف امور خیریه شود. خاصه آنکه دانشجویان معترض با اشاره به اینکه درخواست آنان در گذشته برای برگزاری نمایشگاهی مشابه از سوی مسئولان بی نتیجه مانده، صدور اجازه به میلانی را با توجه به ماهیت برخی از طرحهایش سوال برانگیز و غیرمنصفانه دانسته بودند.

بروز این اتفاق موجب شد تا تهمینه میلانی نام jenny meilihoveرا در زیر یکی از پستهای اخیرش منشن کند و بابت این اتفاق از او و مردم عذرخواهی کند.

واکنش هنرمندی که گویا تابلوهایش کپی شده!

در این بین واکنش های jenny meilihove هنرمند روسی ساکن سرزمین‌های اشغالی که گفته می شود تابلوهایش توسط میلانی کپی شده نیز در اینستاگرام به این اتفاق جالب بود.او با انتشار پستهایی در استوری اینستاگرام خود، از اینکه کاربران ایرانی اتفاق مذکور را به او اطلاع داده اند تشکر و در ادامه از تعطیلی نمایشگاه «فیلم هایی که نساختم» ابراز خوشحالی کرده است! او در این استوریها نوشته:«یک فرد مشهور نقاشیهای مرا کپی کرده و با فریبکاری به فروش رسانده.چند نفر این قضیه را به من اطلاع دادند که خیلی از آنان متشکرم»!

او همچنین در نهایت این اتفاق را مایه افتخار خود ذکر کرده است!

مراجعه به پستهای این هنرمند که در سایتش خود را طراح و نقاش کتابهای کودکان معرفی کرده، نشان از آن دارد طی روز گذشته و افشای این مسئله، کابران ایرانی زیر پست های او مشغول عذرخواهی به زبان انگلیسی و فارسی هستند.

واکنش هنرمند ایرانی

در این بین هنرمندنقاش دیگری هم بود که معترض حرکت میلانی شد و اساسا جزو نخستین کسانی بود که باب این بحث را باز کرد.سمانه علیجانی که یکی از طرحهایش بشدت شبیه نقاشی عرضه شده در نمایشگاه میلانی است،در سلسله استوریهایی از این نوشت که ابتدا در اینستاگرام از این کارگردان پرسیده آیا طرح این تابلو متعلق به خودش است که میلانی پاسخ مثبت داده! او حتی اسکرین شات دیگری را از کارگردان «دو زن» منتشر کرد که میلانی پیش از افشای این قضیه در پاسخ به کاربری به منتقدانش تاخته و نوشته بود:«عزیز، همه نقاشیها حاصل حس و فکر خودمه. این شایعات رو یکسری جوان نقاش که جایی برای عرضه آثار هنری شون ندارند، درست کردند»!

او حتی وعده داد که حقایق دیگری را هم در این باره بزودی بیان خواهد کرد. ضمن اینکه متذکر شد اصل نقاشی کپی شده، نه متعلق به او که کار هنرمندی خارجی بوده است و میلانی در واقع از او کپی کرده است.

عذرخواهی تهمینه میلانی

میلانی در پی این اتفاقات کمی از مواضع قبلی خود کوتاه آمد و با انتشار عکس ضمیمه مطلب حاضر از خودش در اینستاگرام طی دو سه پست نوشت:«سلام دوستان جوان نقاش ،می دانم در حال حاضر این نوشته تاثیری بر شما ندارد ، اما نگارش آن کمک به درک بیشتر دوستانی می کند که در صفحه من گیج و‌ حیران اینهمه هتاکی شده اند .از نوشته های دوستان جوان نقاش متوجه وضع بد بازار هنری و عدم امکان یا ضعف نمایش آثار هنری ایشان و یافتن گالری مناسب شدم و اگر بتوانم کمکی باشم در جهت حل این معضل، کوتاهی نخواهم کرد. هرچند که قدرتی ندارم.ای کاش هنرمند جوان که تحت تاثیر عده ای بدخواه قرار گرفتند، اولین حضور مرا در عرصه هنرهای تجسمی را به فال نیک می گرفتند تا با بحث ‌و‌ گفت و گوی سازنده در حل معضلات و رشد هنری گام بر می داشتیم، نه تخریب.نیک ‌می دانید که من و‌ادم هایی همانند من مسئول این وضع به وجود آمده نیستند. من منکر تاثیر ناخوداگاه نقاشان سراسر جهان در کار خودم و دیگر هنرمندان این رشته نیستم و بارها انها را مطالعه و از عقاید و ‌آثارشان تاثیر گرفته ام ، اما برای اولین بار با اسم خانم jenny meilihoveآشنا شدم. دیشب به صفحه ایشان رفتم و کارهای قشنگشان را دیدم و لذت بردم . خصوصا پرتره های فریدا کالوی ایشان را بسیار دوست داشتم .می پذیرم که ایشان هم همانند من کودک درون فعالی دارند اما نقاشیهای ما شباهت کمی به هم دارند ! نقاشان بسیاری در ایران و جهان وجود دارند که نقاشی های من به انها نزدیکتر است !

خوانندگان این متن می توانند تشریف ببرند و اثار ایشان را با نقاشی های ایشان و من مقایسه کنند .رییس موزه هنرهای معاصر در افتتاحیه نمایشگاه وقتی ازدحام جمعیت متنوع حاضر در نمایشگاه را ملاحظه کردند ، جمله ای فرمودند که مرا به فکر برد :«این اولین نمایشگاهی است که مخاطبان ان از همه گروههای طبقاتی جامعه است و‌منحصر به خریداران حرفه ای و نقاشان و‌دوستان نقاش نیست و فضای نمایشگاه از فضای صرفا روشنفکری خارج شده و مردمی شده است.اتفاقی که با حضور هنرپیشه های حرفه ای سینما در تاتر اتفاق افتاد و‌با مقاومت بچه های تاتر روبرو‌ شد ، اما در نهایت مردم را با تاتر آشتی داد و‌موجب رونق آن شد».من چند کامنت از دوستان منتقد به شما را هم ضمیمه کردم تا به درک بهتری از راهی که در پیش گرفته اید ، برسیم.کامنت های این صفحه باز است تا هر چه دل تنگتون می خواهد با رعایت ادب و ادبیات مناسب بفرمایید : اما لطفا جواب را نبندید تا بحث ازاد شکل بگیرد .در صورت اسائه ادب مرا مجبور خواهید کرد برخلاف میلم کامنت شما را پاک و صفحه شما را بلاک کنم .تشریف بیارین نمایشگاه تا از نزدیک با هم صحبت کنیم ، شاید راهی برای نمایش اثار شما بیابیم».

کارگردان «تسویه حساب» در پست دیگری که پیش از تعطیلی این نمایشگاه منتشر کرد، تلاش کرد با تعدیل صحبتهای قبلی اش بحث وجود تشابه را کمرنگ کند:« دوستان عزیز ! من الان رفتم در صفحه ی خانم jenny meilihove و این تصویرو دیدم و متوجه شباهت نقاشی خودم با کار ایشان شدم .از این بابت قلبا متاسفم این تابلو را از نمایشگاه خارج و‌ صدمه ی وارد شده را جبران می کنم .حقیقتا نمی دانستم که این تصویر که احتمالا روی یک‌کارت پستال برایم ارسال و یا در فیس بوک دیده ام و در ناخوداگاهم نقش بسته است .ایشان را تا دیشب نمی شناختم و‌حتما از ایشان هم عذرخواهی خواهم کرد .در ضمن دوستانی که گالری ایوان را متهم به کسب درآمد می کنند ، عرض می کنم که کلیه عواید این نمایشگاه صرف خیریه می شود .از مسئولین نمایشگاه و شما دوستان عزیز ، دوستانی که تذکر دادند و خانم نقاش صمیمانه عذرخواهی می کنم ».

بعد از این پست، میلانی ویدئوی دیگری از لایو یک دانشجوی هنر را در اینستاگرام خود گذاشت که حاوی گفت وگوی ناتمام و غیردوستانه او با این کارگردان بودهو در شرح آن نوشت:«دوستان عزیز !من یک گالری نقاشی گذاشتم و جامعه جوان جهت مند هنر های تجسمی در اعتراض به اینکه چرا گالری ها به جای نمایش آثار انها، نقاشی های مرا به نمایش گذاشته اند ، آشوب کردند .روز افتتاحیه هم پای پلیس به میان آمد !متاسفانه امروز کار به تهدید اتش زدن آثار هنری خود در مقابل گالری ایوان کردند .متاسفم که اعلام کنم تا اطلاع ثانوی گالری تعطیل است . .عذر خواهی ویژه دارم از دوستانی که از شهرستان برای دیدن نمایشگاه به تهران آمده اند».

میلانی دیشب در آخرین لحظات تنظیم این مطلب هم پست دیگری را با ادبیاتی تهاجمی در دفاع از خود منتشر کرد و این بار افشین پرورش را هم نواخت. فردی که خود را در اینستاگرام خبرنگار جست و جوگر معرفی کرده و پیشتر هم با هنرمندان دیگری وارد چالش شده بود. میلانی نوشت:«دوستان عزیز !خانم سمانه علیجانی یک اثر گرافیکی از نقاشی که من ۴ سال پیش کشیدم ، کشیده و در صفحه اش گذاشته ، آنوقت دوستان جهت دار جوان هنر تجسمی که بی شک قصد ترور شخصیت مرا به دلایلی که می توانم حدس بزنم را دارند . شروع به شایعه پردازی کرده اند! رهبر این گروه اقایی به نام افشین پرورش است و دستیار ایشان اقای مهیار بهرام اصل همان اقایی که در ویدیوی قبلی قصد به ریختن نمایشگاه را داشت با دوستانشان این عکس را با جعل تاریخ در اینستاگرام می چرخانند تا مرا ترور شخصیت و بدنام کنند.بزودی اخبار جدیدی از گروهی که پیگیر نقاشی خانم جنی هستند را هم در اختیار شما خواهم گذاشت. به نظر می رسد نقاشی من پیش از ایشان کشیده شده است که به اطلاع شما خواهم رساند تا این گروه هتاک و جهت مند رسوا شوند».

پستی که محمل تازه ای را برای مجادله کلامی طرفداران و منتقدان میلانی فراهم کرد.

و در پایان…

ضمن اینکه هنوز و با وجود مشابهت های عجیب اعلام شده، نمی توان با قطعیت اتهام کپی کاری به میلانی زد و با آبروی هنرمندی در جایگاه او بازی کرد، اما بی شک باید با بررسی بیشتر درباره این اتفاق افکار عمومی را قانع ساخت و راه را بر تکرار آن بست.

اهالی ادبیات حتما با واژه «توارد» به عنوان یکی از صنایع بلاغی شعر فارسی آشنا هستند. زمانی که دو شاعر بدون اینکه از هم تأثیر گرفته و از شعر یکدیگر اطلاع داشته باشند یک مصراع یا یک بیت شبیه هم بسرایند. آنچه که در سینما هم گاه نمونه هایی از آنرا دیده ایم و حالا شاید به نوعی دیگر در حوزه نقاشی هم رخ داده است. همانطور که یکی از طرفداران میلانی زیر پست او در این باره نوشته«آقای فرشید ملکی در یکی از خاطراتشون تعریف می کردند که ایشان و همسرشون در دو آتلیه مجزا مشغول به کار هستند. زمانی هردو اثری را برای هم پرده برداری می‌کنند که ناباورانه متوجه می‌شوند موضوع و حتی حس و سبک کار مشابه هم هستند! چنین تجربه ای را بنده هم داشته ام. زمانی لوگویی را طراحی کردم برای شرکت تک سبزینه. وقتی به امریکا مهاجرت کردم، لوگوی یک فروشگاه زنجیره ای با عنوان آلبرتسون شباهت بسیار زیادی داشت با کارم! باور کنید خشکم زد! بنابراین مشابهت یا هم حسی دلیل بر کپی برداری نیست بخصوص در نقاشی. شاید زمانی شما هم با چنین چیزی مواجه شوید».

در قضاوت این اتفاق اگر کوچکترین سهمی برای صحت اظهارات میلانی قائل باشیم،باز هم نمی توان نسبت به رفتارهای آنارشیستی برخی از افراد در هجوم به نمایشگاه او بی تفاوت ماند و آنرا نقد نکرد. در واقع اگر قرار بر این باشد تا در صورت بروز اتفاقات مشابه، هر کس به صلاحدیدخود وارد عمل و برخورد شود، دیگر سنگ روی سنگ بند نخواهد شد.

در این باره نیز همانطور که ذکرش رفت، باید با انجام بررسی و تحقیق بیشتر به کُنه ماجرا پی برد و بی تردید خود میلانی می توانددر این مسیر نقش مهمی را ایفا کند.


انتهای پیام/