به گزارش پارس نیوز، 

نظرسنجی مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیما از نمونه آماری ۴۸۲۹ نفر از افراد بالای ۱۲ سال در سراسر کشور نشان داد سریال‌های «پدر» ،«دلدادگان» و«آرماندو» به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را در جذب بیننده و رضایت مخاطب داشته اند.

این نظرسنجی که در سراسر کشور و بیشتر در شهر‌هایی که مراکز استانی صدا و سیما در آنها قرار دارد انجام شده نشان داد ۷۸/۶ درصد شرکت کنندگان، حداقل بیننده یکی از سریال‌های تلویزیون در روز‌های گذشته بوده اند.

در میان این مجموعه‌های تلویزیونی، «پدر» که از شبکه دو پخش شد بیش از ۵۵ درصد مخاطبان را به خود اختصاص داده است. این مجموعه با کسب ۷۴ درصد، بیشترین درصد رضایت (در حد زیاد) را در بین مخاطبان داشته است. ۸۳/۸ درصد از این مخاطبان از بازی هنرپیشگان این مجموعه راضی بودند و نزدیک به ۷۵ درصد، از موضوع و جذابیت داستان و آموزنده بودن آن ابراز رضایت کرده اند.

مجموعه تلویزیونی «دلدادگان» که این روز‌ها از شبکه سه پخش می‌شود ۳۴/۲ درصد از مخاطبان سریال‌های تلویزیونی را به خود اختصاص داده است. دلدادگان با کسب رضایت ۶۶/۷ درصدی در رتبه دوم این رضایتمندی است. نزدیک به ۷۰ درصد از سوال شوندگان در این نظرسنجی از بازی هنرپیشه‌ها و حدود ۶۳ درصد آنان نیز از موضوع و کشش داستان ابراز رضایت کرده اند.

مجموعه «آرماندو»نیز که از شبکه یک سیما پخش شد، رقم ۱۷/۶ درصد بیننده را به خوداختصاص داده است. طبق این نظرسنجی، نزدیک به ۵۰ درصد از این میزان بیننده، به سوال پرسش کنندگان در باره رضایت از آن پاسخ مثبت داده اند.

ریتم مناسب داستان و بازی موفق بازیگران این مجموعه هم موضوعاتی بود که سوال شوندگان درباره آنها ابراز رضایت کرده اند.

این پژوهش میدانی همچنین حاکی از آن است که سریال‌های ایرانی بیش از سریال‌های خارجی در سیمای جمهوری اسلامی طرفدار دارند و موضوعات خانوادگی و پس از آن طنز و کمدی بیشترین علاقه را درمیان موضوعات دیگر برای مخاطب برمی انگیزند. همچنین پاسخ دهندگان به پرسش‌های کارشناسان مرکز پژوهش و سنجش افکار ساعت‌های ۲۱ تا ۲۳ را مناسب‌ترین زمان برای پخش سریال‌های تلویزیونی عنوان کرده اند و مایل هستند این سریال‌ها به صورت شبانه«هر شب» پخش شود.

از سویی سریال‌های تکراری شبکه‌های دیگر مانند آی فیلم، تماشا و نسیم هم به نوعی، موفق به جلب توجه مخاطب در ساعات مختلف شبانه روز شده اند. به گونه‌ای که بازپخش سریال کیمیا در شبکه تماشا، با رقم ۳۳/۸ درصد مخاطب و رضایتمندی بیش از ۸۰ درصدی را به همراه داشته است و «نقطه چین» و «مرد هزارچهره» که از شبکه‌های آی فیلم و نسیم پخش می‌شوند نیز با رقم‌های نزدیکی به همین سریال، مخاطبان را پای تلویزیون نشانده اند.

انتهای پیام/