به گزارش پارس نیوز، 

جشنواره ونیز به عنوان جشنواره معرفی‌ساز و برجسته‌ساز معروف شده است.

در طول دوره‌های گذشته جشنواره فیلم ونیز با فیلم‌های موفقی چون فیلم «بردمن»(پرنده‌باز) به کارگردانی اینیاریتو، فیلم «جاذبه» به کارگردانی آلفونسو کوارون و فیلم «قوی سیاه» به کارگردانی دارن آرونوفسکی، که در جوایز اسکار عملکرد درخشانی را نیز داشته‌اند، افتتاح شده است.

آغاز جشنواره ونیز ۲۰۱۸ با فیلم «اولین انسان»

«آلبرتو باربِرا» دبیر جشنواره کن به همراه «پائولو براتا» رئیس دوسالانه ونیز در یک نشست خبری در شهر رم فهرست ۲۱ فیلم بخش رقابتی را اعلام کردند.

«مرد اول» به کارگردانی دَمِین شَزِل از آمریکا،‌ «۲۲ جولای» به کارگردانی پل گرینگرس از نروژ، ایسلند، «تصنیف باستر اسکراگز» به کارگردانی برادران کوئن از آمریکا، «برادران سیسترز» به کارگردانی ژاک اودیار از فرانسه، «روما» از «آلفونسو کواران» از مکزیک،‌ «زندگی دوگانه» به کارگردانی اولیویه آسایاس از فرانسه از جمله مهم‌ترین شرکت‌کنندگان بخش رقابتی هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم ونیز هستند.

آغاز جشنواره ونیز ۲۰۱۸ با فیلم «اولین انسان»

امسال جایزه «دستاورد فیلمساز» جشنواره ونیز (Jaeger-LeCoultre Glory) به «ژانگ ییمو» از چینی اهدا می‌شود. این جایزه قبلا به «عباس کیارستمی»، «امیر نادری»، «آل پاچینو»، «برایان دی‌پالما»، «جان فورد» و «اسپایک لی» نیز اهدا شده است.

و اما داوران بخش اصلی رقابتی جشنواره ونیز، گی‌یرمو دل تورو، کارگردان مکزیکی به عنوان رئیس هیئت داوران انتخاب شد. دل‌تورو سال گذشته برای فیلم «شکل آب» تندیس شیر طلای جشنواره ونیز را به خانه برد و پس از آن با این فیلم برنده اسکار بهترین فیلم و کارگردانی شد.

«سیلویا چانگ»، بازیگر و کارگردان تایوانی، «ترینه دورهلم»، بازیگر دانمارکی «نیکول گارسیا»، بازیگر و کارگردان فرانسوی، «پائولو جِنُوِس»، کارگردان ایتالیایی، «ماوگوژاتا شوموفسکا»، کارگردان لهستانی «تایکا وایتیتی»، کارگردان نیوزیلندی، «کریستف والتس»، بازیگر اتریشی، «نائومی واتس»، هنرپیشه انگلیسی-استرالیایی، اعضای اصلی داوران را تشکیل می‌دهند.

فیلم «اولین انسان» قرار است فیلم افتتاحیه جشنواره ونیز سال ۲۰۱۸ باشد. این فیلم، جدیدترین فیلم دَمِین شَزِل، کارگردان فیلم‌های موزیکال موفقی چون فیلم «ویپلش» و فیلم «لا لا لند»، است که به‌تازگی نسخه نهایی و اکران آن کامل شده و قرار است برای اولین‌بار در یک جشنواره معتبر سینمایی نمایش داده شود.

این دومین باری است که جشنواره ونیز با فیلمی از دَمِین شَزِل آغاز می‌شود. پیش از این جشنواره فیلم ونیز سال ۲۰۱۶ با فیلم «لالالند» افتتاح شد که این فیلم در نهایت موفق به دریافت ۶ جایزه اسکار که شامل جایزه اسکار «بهترین کارگردانی» نیز شد.

«اولین انسان» داستان سفر به ماه در سال ۱۹۶۹ را روایت می‌کند که نیل آرمسترانگ با سفینه آپولو ۱۱ به کره ماه سفر کرد و به عنوان اولین انسان پا بر روی کره ماه گذاشت.

«رایان گاسلینگ»، «کلر فوی»، «کوری استول»، «کایل چندلر»، «جیسون کلارک»، «جان برنتال»، «برایان دارسی جیمز»، «پاتریک فوگیت»، «کوری مایکل اسمیت» و «اسکایلر بیبل»، از جمله بازیگرانی هستند که در فیلم «اولین انسان» حضور دارند.

جشنواره فیلم ونیز سال گذشته با فیلم «کوچک‌سازی» به کارگردانی «الکساندر پین»، آغاز شد. سال گذشته فیلم «شکل آب» گیِرمو دل‌تورو، نیز در این جشنواره حضور داشت و موفق شد جایزه «شیر طلایی» را دریافت کند و پس از آن جایزه اسکار «بهترین فیلم سال» را نیز دریافت کرد.

فیلم‌سازان و هنرپیشه‌های ایرانی هم سابقه درخشانی در این رویداد معتبر جهانی دارند که شاخص‌ترین آنها مرحوم عباس کیارستمی است.

ضمنا ایران هم امسال در بخش فیلم و در بخش داوری و البته نه در بخش داوری رقابت اصلی که در داوری بخش «افق‌های تازه» و داوری بخش «فیلم اولی‌ها» حضور دارد. بدین ترتیب سه فیلم و دو داور نیز سهم ایران در این دوره جشنواره ونیز است.

فیلم «همچنان که می‌مُردم» به کارگردانی مصطفی سیاری در بخش «افق‌ها» حضور دارد. فیلم کوتاه «پاگرد» نیز به کارگردانی محسن بنی‌هاشمی یکی از فیلم‌های بخش کوتاه «افق‌های» جشنواره است.

در بخش کلاسیک جشنواره ونیز هم نسخه ترمیم‌شده فیلم «خشت و آینه» ساخته ابراهیم گلستان اکران خواهد شد.

فاطمه معتمدآریا بازیگر ایرانی و رامین بحرانی سینماگر ایرانی‌-آمریکایی به ترتیب به عنوان داوران بخش «افق‌ها» و «فیلم‌های اول» هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم ونیز حضور دارند.


انتهای پیام/