به گزارش پارس نیوز، 
حجت الاسلام و المسلمین سید مصطفی کرمی درباره علت نامگذاری امام باقر علیه السلام به باقرالعلوم گفت: هنگامی که آیه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ ۖ.» به پیامبر اکرم (ص) نازل شد. جابر نزد رسول خدا رفت و از ایشان درباره این آیه پرسید؛ پیامبر اکرم (ص) فرمودند: خداوند در این آیه به ما سه دستور داده است که از خدا، رسول خدا و اولیای آن اطاعت کنید. در آن هنگام جابر از پیامبر (ص) پرسید : «منظور از «وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ ۖ.»  چه کسانی هستند؟»، ایشان پاسخ دادند: «وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ ۖ.» ائمه دوازده گانه بعد از من است که آخرین آن‌ها در جهان قیام می‌کند و دنیا را پر از روشنایی و عدل می‌کند.» سپس پیامبر اکرم (ص) به جابر فرمود که خداوند به تو تا جایی طول عمر می‌دهد که پنجمین این امامان را که عنوانش باقر است را خواهی دید.
 
علت نامگذاری لقب باقرالعلوم (ع) / اولین دانشگاه شیعی اسلام در زمان امام محمد باقر (ع) تاسیس شد

وی در ادامه با عنوان اینکه نام «باقر» را پیامبر اکرم (ص) برگزیدند، بیان کرد: باید در نظر داشت که نام امام باقر(ع) را پیامبر اکرم (ص) انتخاب کرده‌اند، حضرت رسول به جابربن انصاری می گوید: «نام این حضرت در تورات یاد شده است و معنی آن شکافنده علوم است در حدی که این علم برای همگان عجیب و غیرباور باشد.»

 
حجت الاسلام و المسلمین کرمی افزود: البته باید توجه داشت که در تورات غیرمحرفی که امروز در دست خاخام های طراز اول یهود در تل آویو و حیفا است، تمام اسامی و ویژگی های ائمه اطهار (ع) ما در آن ذکر شده اما بنا به اقتضائات سیاسی به آن اقرار نمی کنند.
 
علت نامگذاری لقب باقرالعلوم (ع) / اولین دانشگاه شیعی اسلام در زمان امام محمد باقر (ع) تاسیس شد
 
این سخنران و کارشناس علوم قرآنی و حدیث درباره دوران امامت حضرت باقر (ع) افزود: در دوره امامت حضرت محمد بن علی بن حسین بن علی بن ابی‌طالب (ع)، به دلیل اختلافات و درگیری که بین حکومت های بنی عباس و بنی مروان بود، حاشیه  امنی برای ایشان ایجاد شد تا در این فرصت حضرت (ع) بتوانند به تربیت شاگردان شیعی خود بپردازند و امام محمد باقر (ع) با بهره گیری از این فرصت، دانشگاهی را در رشته های مختلف با حضور متخصصان هر علوم و دانشمندان عصر  خود تاسیس کند.

وی ادامه داد: مهمترین نیاز در زمان امام محمد باقر (ع) پاسخ به شبهاتی بود که در آن زمان فضای کلامی جامعه اسلامی را تهدید می‌کرد، به همین سبب حضرت با تربیت شاگردان خود مکتب علمی شیعی را تاسیس کردند.

 
علت نامگذاری لقب باقرالعلوم (ع) / اولین دانشگاه شیعی اسلام در زمان امام محمد باقر (ع) تاسیس شد
 
حجت الاسلام والمسلمین کرمی با بیان اینکه مکتب علمی شیعه یا مکتب جعفری در زمان امام باقر (ع) تاسیس و در دوره امام صادق (ع) تکمیل شد، اظهار کرد: آنچه جوانان امروز باید به آن مبتلا باشند پاسخ به شبهات است. علم اندوزی برجسته‌ترین ویژگی است که در معارف اسلامی به آن تأکید شده است و ارزش افزوده هر انسانی به علم است. امروز جوان‌های ما باید حضرت باقر علیه السلام را الگوی علمی خودشان قرار بدهند و این عطش علم اندوزی را در خود روز افزون کنند.

انتهای پیام/