به گزارش پارس نیوز، 

اتفاقاتی در حوزه ادبیات در هفته گذشته روی داد. در اینجا به مهمترین این رویدادهای ادبی اشاره می کنیم؛

آخرین مهلت ارسال اثر به جایزه ادبی یوسف اعلام شد

مسئول واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری یزد با بیان اینکه هشتمین جایزه ادبی یوسف «داستان کوتاه» به همت اداره‌ کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان و همکاری برخی نهادها از جمله حوزه هنری یزد برگزار می‌شود، اظهار کرد: انعکاس و انتقال میراث گران‌سنگ هشت سال دفاع مقدس و مقاومت اسلامی با بهره‌گیری از زبان هنر از مهم‌ترین اهداف این رویداد ادبی است.

وحید حُسنی تعامل و هم‌افزایی در رویدادهای ادبی استان را از برنامه‌های این مرکز عنوان کرد و افزود: این جشنواره به منظور پاسداشت شهید یوسف ملک‌شامران از شهدای هنرمند کشور برگزار می‌شود.

وی اظهار کرد: دفاع مقدس، دفاع از حریم اهل‌بیت (ع)، مقاومت و بیداری اسلامی موضوع اصلی و مقاومت ۴۵ روزه خرمشهر و حماسه فتح خرمشهر موضوع بخش ویژه این جایزه است. نویسندگان و علاقه‌مندان تا ۱۵ مرداد فرصت دارند آثار خود را به هشتمین «جایزه ادبی یوسف» در یزد ارسال کنند.

وضعیت تدریس زبان و ادبیات فارسی در ازبکستان چگونه است؟

نشست بررسی وضعیت زبان فارسی در ازبکستان با حضور استادان زبان فارسی این کشور، ابراهیم خدایار و عباسعلی وفایی، رایزنان پیشین ازبکستان و معاون اموربین الملل و کارشناسان کشور ازبکستان بنیاد سعدی برگزار شد.

در این نشست، استادان زبان فارسی ازبکستانی که در هشتاد و پنجمین دوره دانش افزایی بنیاد سعدی ( دوره ویژه تربیت مدرس) شرکت کرده‌اند، به بیان مشکلات و مسائل تدریس زبان فارسی در دانشگاه ها و سایر مراکز آمزش زبان فارسی در این کشور پرداختند.

ارشاد ۱۸ میلیارد ریال کتاب خرید

هیئت انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسات ۵۹۳ و ۵۹۴، خرید ۵۳۲ عنوان کتاب در ۹۴ هزار و ۲۵۰ نسخه به مبلغ کل ۱۸ میلیارد و ۶۵۸ میلیون و پانصد هزار ریال را تصویب کرد.

عناوین کتاب‌های مصوب برای خرید در سایت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در تارنمای هیأت انتخاب و خرید کتاب بارگذاری شده است.

قدردانی دبیر کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات از وزیر کشور

حسین انتظامی دستیار ارشد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در متن نامه خود خطاب به رحمانی فضلی آورده است: از 396 دستگاه متصل به این سامانه، وزارت کشور با ۹ درصد بیشترین درخواست های دسترسی به اطلاعات را داشته است اما با وجود کثرت درخواست ها اولا به همه آنها(۱۰۰درصد) پاسخ داده و ثانیا معدل زمان پاسخگویی آن وزارت (28 روز) از معدل کل دستگاهها کمتر است؛ هرچند با ضرب الاجل مندرج در قانون (10 روز) هنوز فاصله دارد که امید می رود این شاخص نیز بهبود یابد.

دبیر کمیسیون در ادامه ،جدیت این وزارتخانه نسبت به پاسخگویی با وجود حجم بزرگ فعالیت های وزارت کشور را شایسته تبریک دانسته و افزوده است: وظیفه خود می دانم از تلاش های ارزنده مدیران ذیربط (آقایان شجاعی کیاسری و جابری انصاری) که وزارت کشور را به الگو تبدیل کرده اند قدردانی کنم.