به گزارش پارس نیوز، 

مرتضی شکوهی مدیر کل پارلمانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، درباره تصویب طرح تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه گفت: مجلس گام اول تبدیل شدن سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه را به صورت محکم برداشت و این طرح را تصویب کرد. این مصوبه ظرف یک یا دو روز آینده به شورای نگهبان ارجاع می‌شود. به هر حال نظر شورای نگهبان مهم است و اگر این شورا مصوبه تبدیل شدن سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه را تصویب کند، این مصوبه تبدیل به قانون می‌شود و برای دولت لازم‌الاجراست و دولت باید ظرف ۳ ماه وزیر پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کند.

وی افزود: از طرف دیگر ساختار فعلی سازمان میراث فرهنگی کمتر از یک وزارتخانه نیست و اداره کل این سازمان در همه استان‌ها فعال است و در همه شهرستان‌ها نیز اداره یا نمایندگی دارد. پس به لحاظ گستردگی ساختاری در کل کشور پراکندگی و حضور دارد و فعالیت می‌کند. حوزه فعالیت سازمان میراث فرهنگی نیز بسیار وسیع است و ۳ حوزه تخصصی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را پوشش می‌دهد. بنابراین من فکر می‌کنم از این بابت مشکل خاصی پیش نمی‌آید.

شکوهی بیان کرد: از طرف دیگر تبصره ۲ مصوبه تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه به این وزارت جدید‌التأسیس اجازه داده است که در یک سال بتواند شرح وظایف جدید و ساختار جدیدش را تعریف و به مجلس ارائه کند. این هم یک ظرفیت جدید است که برای سازمان میراث فرهنگی به وجود می‌آید تا بتواند خلأ‌های خود را در لایحه‌ای که در واقع تکلیف قانونی سازمان می‌شود، ارائه کند و ظرفیت‌های جدیدی را به خود اضافه کند، مأموریت‌های جدیدی را برای خود تعریف کند و خلأ‌های موجود را از بین ببرد. در این میان مجلس بیشتر مد نظر داشت که نظارت بیشتری روی سازمان میراث فرهنگی داشته باشد.

مدیر کل پارلمانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار کرد: سازمان میراث فرهنگی در سال‌های اخیر تغییرات مدیریتی متعددی داشت و شاید این عدم ثبات مدیریتی در سازمان باعث می‌شد که این سازمان تا حدودی از تحقق اهداف خود دور بماند و به نظر می‌رسد که تبدیل شدن سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه می‌تواند ثبات مدیریتی ایجاد کند و مجلس فرصت مطالعه برنامه‌های وزیر پیشنهادی را دارد و با رأی دادن به این برنامه‌ها می‌تواند حمایت بیشتر و جدی‌تری را از وزارتخانه جدید بکند تا این وزارتخانه بتواند مأموریت‌هایی را که برعهده سازمان میراث فرهنگی بوده یا برعهده وزارتخانه جدید‌التأسیس است را به نحو احسن پیگیری و اجرا کند. بنابراین به نظر من از این بابت ارتقایی صورت گرفته است.

شکوهی ادامه داد: اگر چه هم‌اکنون رئیس سازمان میراث فرهنگی معاون رئیس جمهور است، ولی به هر حال این سازمان در قالب وزارتخانه رسمیت بیشتری پیدا می‌کند و حق رأی در کابینه دارد. از طرف دیگر مجلس نیز به دلیل بُعد نظارتی خود می‌تواند نظارت دقیق‌تری را روی عملکرد سازمان میراث فرهنگی داشته باشد و به نظر من این‌ها نکات مثبتی هستند که می‌توانند اتفاق بیفتند، اما نباید در حد همین تغییر اسم باشد، زیرا اگر در همین حد باشد اتفاق خاصی نمی افتد و انتظار ما این است که مجلس در همین مسیر به سازمان میراث فرهنگی کمک کند و خصوصا لایحه‌ای که نیازمند ارائه شرح وظایف جدید سازمان میراث فرهنگی و وزارتخانه جدید‌ است، همکاری کند.

وی گفت: قرار نیست بودجه، امکانات و نیروی انسانی جدیدی به وزارتخانه جدید‌التأسیس اضافه بشود. در بند (د) ماده واحد خدمات کشوری و بند (الف) ماده ۲۹ برنامه ششم توسعه تشخیص داده است که وزارتخانه جدید‌التأسیس مانند سایر وزارتخانه‌ها باید ۵ معاونت داشته باشد و سازمان میراث فرهنگی هم‌اکنون ۶ معاونت دارد و یکی از معاونت‌های آن باید کاهش پیدا کند. از طرف دیگر تمام دستگاه‌های اجرایی باید خودشان را ۱۵ درصد کوچک کنند و وزارتخانه جدید‌التأسیس نیز از این مقوله مستثنی نیست و باید در طول برنامه ششم توسعه ۱۵ درصد کوچک بشود. بنابراین با تبدیل شدن سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه بودجه اختصاصی به این سازمان اضافه نمی‌شود.

شکوهی در خصوص اقدامات سازمان میراث فرهنگی برای تناسب این سازمان با طرح تبدیل آن به وزارتخانه گفت: همه معاونت‌های سازمان میراث فرهنگی روی حوزه تبدیل سازمان به وزارتخانه کار کارشناسی می‌کنند تا بتوانند موانع موجود بر سر راه بحث توسعه صنعت گردشگری را شناسایی و در واقع از فرصتی که قانونگذار برای اصلاح ساختارو شرح وظایف در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار داده است، استفاده بهتری کنند. در شرایط حساس امروز، اقتصاد گردشگری می‌تواند کمک شایانی به کشور بکند. امروز گردشگران ما به کشور‌های همسایه سفر می‌کنند و باعث رونق زیرساختی آن کشور‌ها شده‌اند. علی‌رغم تحریم‌هایی که وجود دارد و به وجود می‌آید، ظرفیت بسیار بالایی را در گردشگری داخلی داریم و به نظر می‌رسد که مجلس شورای اسلامی و دولت تدبیر و امید خیلی به موقع به این ظرفیت‌ها توجه کرده‌اند و باید این ظرفیت‌ها فعال شوند و از این فرصت‌ها به خوبی استفاده شود.

وی در پایان تصریح کرد: ما می توانیم با توسعه زیرساخت‌های گردشگری در بخش‌های درآمدزایی، توزیع عادلانه ثروت و ایجاد اشتغال تأثیر بسزایی بگذاریم.

انتهای پیام/