به گزارش پارس نیوز، 

علی دارابی معاون امور استان های سازمان صدا و سیما در نشست هماهنگی رسانه‌ای بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: روابط عمومی، اصحاب رسانه، مطبوعات و خبرگزاری ها دو همسایه دیوار به دیوار هستند؛ البته همسایه آشتی نه همسایه به قهر. چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی را باید به طور ویژه گرامی بداریم، چراکه در پاسخ به این پرسش دلایلی چون بازنمایی جایگاه و نقش انقلاب اسلامی در ایران، منطقه و جهان ضروری است. همچنین انقلاب اسلامی دارای پشتوانه مردمی گسترده، مردم سالاری دینی و الگو و اسوه ای برای مردم آزادی خواه برای خروج استبداد و استعمار است.

وی با اشاره به نسل های مختلف جامعه و تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی افزود: جابه جایی نسلها در ایران و انتقال قدرت به نسل سوم و چهارم از ضرورت تداوم حیات معنوی و انتقال ارزشها به نسلهای جدید است.

دارابی با بیان اینکه بحرانهای ساختگی یا شورشهای اجتماعی دشمنان شکل گرفته است، اظهار کرد: دشمن سعی دارد با اشاعه و ترویج فرهنگ و ارزشهای مغایر با منویات و اهداف حاکمیت خود را منجی نشان دهد که این جنگ روانی فضای افکارعمومی را دستخوش تغییرات و تحولات قرارمی دهد. در اینجا ما (رسانه ها و روابط عمومی ها) هستیم که باید در خط مقدم مقابله با رسانه های بیگانه باشیم. آنان به دنبال ایجاد یأس، ناامیدی، تیره و تار نشان دادن وضعیت کشور و برجسته سازی برخی از مشکلات هستند و ما باید به صورت حرفه ای، مستدل، باورپذیر، کارآمد در عملیات روانی که دشمنان به راه انداخته اند، موفق و سربلند بیرون آییم.

رئیس ستاد چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران ادامه داد: دشمنان ما تلاش سازمان یافته ای دارند تا با بیش از 290 شبکه ماهواره ای خارجی زبان که علیه ایمان و باورهای جامعه ایرانی شکل گرفته است، رژیم پهلوی را تطهیر کنند و چهل سال افتخار، خدمت، پایداری، مقاومت، پیشرفت ملت ایران را انکار کنند. در همین راستا برگزاری چهل سالگی انقلاب اسلامی فرصتی است که همه به راه طی شده افتخار کنیم و به مسیر چشم اندازی که در آینده داریم امیدوار باشیم . باید بدانیم دستاوردهای بزرگ در سایه انقلاب اسلامی برای ملت ایران رقم خورده است.

دارابی با بیان اینکه ستاد چهل سالگی انقلاب اسلامی و صداوسیما از سال ۱۳۹۵ شکل گرفته است، گفت: سازمان صداوسیما با درک‌ این ملاحظات و اهمیت ، مقدمات تشکیل ستاد را از اواسط سال ۱۳۹۵ فراهم کرد، به گونه‌ای که در همه مراکز استان‌ها تا پایان سال ۹۵ ستاد تشکیل شد.

وی با بیان اینکه با تشکیل ستاد مرکزی در سازمان و با حضور نمایندگان معاونت های بخش های ذیربط سیاستگذاری، برنامه ریزی و تولید و ساخت برنامه ها در دستورکار قرارگرفت، گفت: سازمان صداوسیما از طریق ۱۵۰ شبکه رادیویی و تلویزیونی و با بیش از ۳۵ زبان فراملی برنامه تولید و پخش می‌کند.  بخشی از ویژه برنامه ها مدتی است آغاز و به تدریج، سایر برنامه ها را از قاب تلویزیون و پژواک رادیو تماشا خواهید شنید.

معاون امور استان های صدا و سیما بیان کرد: در ذیل برنامه های چهل سالگی انقلاب اسلامی «مستند کارنامه انقلاب» در هر استان از سوی شبکه های سراسری و استانی، کارنامه انقلاب را در حوزه های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی در شبکه های سراسری بررسی می کند و در بخش نمایشی چند سریال و مجموعه های نمایشی و فیلم های تلویزیونی ( تله فیلم) در شبکه های استانی و سراسری در حال تولید و آماده سازی است. همچنین مستند مشاهیر، مفاخر و پیشگامان انقلاب اسلامی در سطح استان ها و شبکه های ملی خواهیم داشت.

دارابی با اشاره به دیگر برنامه های رسانه ملی در جشن چهل سالگی انقلاب اسلامی گفت: «تاریخ شفاهی»  برنامه ای گفت و گو محور است که با پیشکسوتان انقلاب اسلامی صحبت می کند. برنامه «میزگرد دستاوردهای انقلاب اسلامی» با پاسخ و بررسی چالش های موجود در وزارتخانه ها و نهاد ها را روی آنتن سیما خواهیم برد و در بخش رادیویی راه اندازی رادیو انقلاب فرصت مناسب برای اهالی رادیو بر تبیین و پرداختن مناسب به انقلاب اسلامی و... است.

وی با اشاره به حضور همه وزرا و مسئولان نهادهای دولتی و انقلابی بیان کرد: تمام  وزیران ، استانداران، مسئولان نهادی انقلابی و فرماندهان نظامی و مدیران رسانه ها در برنامه«در یک قاب» به بیان خدمات و کارنامه انقلاب اسلامی در دولت های مختلف پس از انقلاب اسلامی می پردازند و همچنین در بخشی دیگر مستندهای جذاب «نادیده و نشنیده ها» که سوغات آرشیو رسانه هاست، به نمایش گذاشته خواهد شد و در راستای تجلیل و ادای دین به شهدا 130 مستند بلند و نیمه بلند «شهدای مدافع حرم» در استان ها در راستای اشاعه فرهنگ مقاومت و بیداری و تجلیل از سربازان گمنام امام زمان (عج) که در هفته دفاع مقدس سال جاری رونمایی و از شبکه های استانی و سراسری پخش خواهد شد.

دارابی با اشاره به چیدمان جدول پخش شبکه ها در ایام دهه فجر اظهار کرد: چیدمان برنامه های رادیو و تلویزیون در ایام الله دهه فجر تغییر اساسی خواهد کرد و متناسب با ایام الله و مناسبت های پیش رو برنامه تولید و پخش خواهد شد، اما باید این زیبا شناسی را در انتخاب پخش برنامه ها داشته باشیم و مخاطب را خسته نکنیم.

وی ضمن اشاره به انتظارات خود از مدیران روابط عمومی ها گفت: ما از مدیران روابط عمومی ها انتظار داریم تا زمینه حضور مسئولان و دستگاه های ذیربط در رسانه را فراهم کنند تا با مردم سخن بگویند، در همین راستا 70 شبکه رادیویی- تلویزیونی استان ها و 80 شبکه رادیو- تلویزیونی سراسری- برون مرزی دراختیار شماست.

دارابی در پایان گفت: امروزه همه ما در خط مقدم جنگ نرم قرار داریم که باید با بصیرت، هوشیاری، همدلی و احساس مسئولیت در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی نماد افتخار به گذشته و امید به آینده باشیم.

رونمایی از پایگاه اطلاع رسانی چهل سالگی پیروزی انقلاب اسلامی ایران

محمد حسین رنجبران مدیر روابط عمومی رسانه ملی در ابتدای نشست هماهنگی رسانه ای بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ضمن قدردانی از مدیران روابط عمومی نهادهای مختلف کشور برای حضورشان در این نشست گفت: امیدوارم بتوانیم ذره ای از آنچه در این ۴۰ سال انجام شده  را در قاب رسانه ملی به نمایش بگذاریم‌.

وی ضمن اشاره به تاکید عبدالعلی علی عسکری رئیس رسانه ملی به برگزاری مراسم های جشن چهل سالگی انقلاب اسلامی ایران، بیان کرد: امروز و در این شرایط اجتماعی ما باید از این فرصت چهل سالگی برای امید افزایی به جامعه و نشان دادن اقتدار و مظلومیت ایران استفاده کنیم و بگوییم که در این چند ساله چه کرده ایم. چهل سالگی انقلاب اسلامی فرصت مناسبی است تا همت کنیم فارغ از جناح بندی های موجود، کارهای صورت گرفته در این ۴۰ سال را نیز به مردم معرفی کنیم، چرا که با این کار می توانیم باعث امید افزایی در جامعه شویم.

مدیر روابط عمومی صدا و سیما خطاب به مدیران روابط عمومی نهادهای مختلف اظهار کرد: بسیاری از ما آرشیوی از مطالب و مستنداتی از دستاوردهای انقلاب اسلامی داریم، ما می توانیم در کنار هم این مستندات را جمع آوری کنیم و با هم افزایی در اختیار هم قرار بدهیم، تا این تلاش ها را در قالب برنامه های مختلف تلویزیونی به مردم نشان دهیم.

رنجبران در پایان یادآور شد: انشالله به فضل خدا ما پایگاه اطلاع رسانی چهل سالگی را امروز در حضور اهالی رسانه و نهاد های مختلف کشوری رونمایی خواهیم کرد، شما این پایگاه را از آن خودتان بدانید، با توجه به شرایط اقتصادی حاکم در کشور حاضریم تمام اطلاعاتی که می خواهید منتشر کنید را اعم از مکتوب و تصویری در این بستر نشر بدهید.

وی در ادامه تاکید کرد: ما نمی گوییم تلویزیون ایرادی ندارد و گل بی عیب نیست، اما رهبر معظم انقلاب در دیداری که داشتند، بیان کردند؛ "بین مردم بروید و درد دلهای مردم را نشان دهید"، تمام تلاش ما این است که درد دلها و دغدغه های مردم را نشان دهیم، (خطاب به مدیر روابط عمومی جهاد کشاورزی) شما هم بین مردم بروید و با مردم باشید.

تشکیل کارگروه های مختلف در آستانه برگزاری جشن چهل سالگی انقلاب اسلامی

 حجت‌الاسلام و المسلمین محمودی، رئیس شورای تبلیغات اسلامی استان تهران در ادامه این نشست افزود: در سازمان تبلیغات اسلامی کارگروه های مختلفی در راستای برگزاری جشن چهل سالگی انقلاب اسلامی تشکیل شده و انتظار ما از عزیزانمان در روابط عمومی دیگر نهاد ها ،تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی است. ما نیاز داریم که دستاوردهای انقلاب را برای جوانان تبیین کنیم. به همین دلیل خواهش می کنیم هر کدام از ما در دستگاه های خودمان ، بتوانیم خروجی خوبی را داشته باشیم و بتوانیم این امانت الهی را به خوبی معرفی و این دستاوردها را تبیین کنیم.

همچنین در ادامه مراسم علی متقیان مدیر عامل خبرگزاری ایسنا ضمن اشاره به جایگاه عدد چهل و سرنوشت این عدد در تاریخ اسلام گفت: همیشه قبل از چهل سالگی سختی هایی وجود دارد و دوره تثبیت است، ما باید از چهل سال عزت و سربلندی و افتخار بگوئیم و نسل سوم و چهارم را با امام و‌انقلاب آشنا کنیم. اما دشمن خط و نشان کشیده است و می خواهد این چهل سالگی را بر ما تلخ کند .

وی ادامه داد:اگر دشمنان ما می گویند چهل سالگی انقلاب را نخواهید دید، باید کاری کنیم که انقلاب ما به دست امام زمان برسد و دشمنان ما این آرزو را به گور ببرند. دشمن ما امروز با مسائل اقتصادی به جنگ ما آمده است و رسما به نظام جمهوری اسلامی توهین می کنند. باید بدانیم که چهل سال خون شهدا بر گردن ماست و این چهل سالگی را باید با امید شروع کنیم.

وی افزود: تمام تلاش دشمن ما این است که به ما بگویند ایران در این چهل سال به عقب رفته است.

سرتیپ پاسدار سید مجید دانا از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ادامه برنامه تاکید کرد: انقلاب اسلامی به سادگی بدست نیامده و شهدای هشت سال دفاع مقدس و شهدای انقلاب اسلامی قهرمانان ما هستند و می توانند الگو و درس برای جوانان امروز ما باشند. ما گذشته بر این گروهک های فرقان، منافقین و ... را داشتیم و امروز با گروه های تکفیری و داعش و ریگی و .. روبرو شده ایم، ما توانستیم از همه این گروه ها بگذریم، و رزمندگان ما ابتکارات بسیار زیادی را به منصه ظهور رساندند.

وی ادامه داد:ما از کشورهای قدرتمند دنیا چیزی کم نداریم و در بحث‌سلاح های نظامی پیشرفت چشمگیری داشتیم و توانستیم تجربیات هشت سال دفاع مقدس خود را به سوریه و یمن و‌عراق بفرستیم و آن ها هم موفق شوند.

سرتیپ پاسدار دانا بیان کرد: اگر ما این دستاوردها را برای جوانان درست تبیین کنیم، امید به آینده را بالا بردیم و افتخار ما گذشته و دستاوردهای انقلاب، مولفه های قدرت ما است که باید به آنها توجه داشته باشیم.

روح الله مهدی‌نژاد، مدیرکل روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز در سخنانی کوتاه بیان کرد: بهتر است ما فارغ از مقایسه‌ها فقط از داشته‌هایمان سخن بگوییم و اغراق نکنیم. اگر کارهایی که در این ۴۰ سال انجام شده است را به صورت واقعی و عینی روایت کنیم بهمن‌ ماه شاهد حضور عده‌ زیادی از مردم خواهیم بود.

محمدعلی کریمی، روابط عمومی شهرداری تهران نیز در سخنانی یادآور شد: حضور نمایندگان گروه‌های مختلف در حوزه‌های گوناگون در برنامه‌های تلویزیونی می‌تواند اثر بسیار خوبی روی مخاطبان داشته باشد. چهلمین سالگرد انقلاب بهانه خوبی است برای اتحاد بیشتر و اینکه صداوسیما بدون توجه به جناح‌های سیاسی تمام چهره‌ها و صداها را به نمایش بگذارد.

صدیقه ببران، مدیرکل روابط عمومی وزارت نیرو نیز از دیگر سخنرانان این نشست بود که در سخنانی بیان کرد: اهمیت چهل سالگی انقلاب و کارهای انجام شده بر کسی پوشیده نیست. قطعا همه می‌توانند تفاوت‌های ایجاد شده را احساس کنند. آنچه که در شرایط حساس کنونی مهم است لزوم توجه به مخاطب و اعتمادسازی است. شاید ما آن طور که باید نتوانستیم دستاوردهای انقلاب را به مردم منعکس و توجه آن‌ها را جلب کنیم. در این شرایط رسانه‌ها می‌توانند این خلأ را تا حد زیادی پر کنند.

وی با اشاره به حضور پررنگ دشمنان جمهوری اسلامی در فضای رسانه‌ای اظهار کرد: ما نیز باید از فضای رسانه‌ای استفاده کنیم و بدانیم که چطور از تکنولوژی‌های رسانه‌ای برای ارتباط بیشتر با مخاطبان بهره ببریم. در همین راستا همگرایی رسانه‌ای بسیار می‌تواند موثر باشد.

این استاد دانشگاه با طرح این پرسش که چرا وقتی مردم به اخبار خارجی گوش می‌کنند آن‌ها را باور می‌کنند؟ گفت:‌ شاید به این خاطر است که ما در رسانه‌هایمان بخشی از اخبار را نگفته‌ایم و شاید هم به این خاطر است که سواد رسانه‌ای مردم آن طور که باید افزایش پیدا نکرده است. امروز و در شرایط فعلی ما باید ضمن اطلاع رسانی درست به جامعه امیدواری تزریق کنیم و باید رسانه‌ها به ویژه صداوسیما به این نکته توجه کنند که از منازعات جناحی و قومی جلوگیری صورت بگیرد و بیش از پیش به اخلاق رسانه‌ای توجه شود.

انتهای پیام/