به گزارش پارس نیوز، 

اخیراً در تهران نمایشگاه هایی برگزار می‌شود که تابلوهای آن را تصاویر زنان بی‌حجاب و نیمه برهنه‌ تشکیل می‌دهند. در یکی از این نمایشگاه‌ها در کنار سوژه‌هایی از طبیعت و ... که توسط هنرمندان نوجوان به تصویر کشیده شده،  آثاری مستهجن از بانوان و انسان های نیمه برهنه به چشم می خورد.

این یعنی، مسئولانی که برپایی نمایشگاه طراحی نوجوانان را عهده‌دار هستند، به جای پیوند نوجوانان با اخلاق اسلامی و تشویق آنان به خلق آثار ارزشمند، آنها را از خط اصلی هنر دور کرده اند. اما این فقط یک نمونه از این بی اخلاقی هاست؛ در نمایشگاهی دیگر شاهد هستیم که برخی هنرمندان تصاویر زنان را بی‌حجاب به تصویر کشیده و همچنین تصاویری از مردان را با پوشش نامناسب به نمایش گذاشته اند.

گویی ولنگاری در هنر جایگاه هنرمند و اثرش را بیشتر می کند و این همان آسیب جدی است که در حال حاضر گریبانگیر جامعه هنری کشور شده است.

نکته قابل تامل انجام مکرر این تخلف است که در نمایشگاه های هنری دیده می شود و پیش از این هم در گزارش های متعدد در این باره تذکر داده شده؛ اما گوش شنوا و چشم بینایی برای نظارت بیشتر بر نحوه برگزاری نمایشگاه های تهران وجود ندارد.

انتقاد شجاعی طباطبایی از بی توجهی وزیر ارشاد

مسعود شجاعی طباطبایی کارتونیست و مدیر تجسمی حوزه هنری در خصوص آثار مستهجن موجود در گالری های شهر تهران، به خبرنگار  حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: این مشکل بارهاست که تکرار می شود. هربار این مسئله را نقد کرده و حتی به شخص وزیر نیز تذکر داده ایم؛ اما با اعتراض یک نفر کاری پیش نمی رود.

وی افزود: به نظرم این اقدام ها دسیسه و توطئه کشورهایی است که فرهنگ و هنر ایران را هدف قرار داده اند. امروزه در  حراج های کشورهای عربی این سبک آثار هنرمندان بیش از سایر آثار فروخته می شود. از این رو هنرمندان جوان برای آنکه بتوانند به این حراج ها راه یابند، باید این نوع آثار را تولید کرده و در گالری ها به نمایش بگذارند تا سابقه برپایی نمایشگاه در کارنامه آنها ثبت شود.

این کارشناس و مدیر امور تجسمی تصریح کرد: وقتی در جشنواره تجسمی فجر، بیشترین آثار برگزیده از هنرمندانی است که با گالری ها در ارتباط بوده اند؛ این امر ناخودآگاه به مشکلات هم دامن می زند و بی اخلاقی‌ها به دایره بزرگتری از جامعه هنری جوان سرایت می کند.

شجاعی در پاسخ به اینکه بهترین راهکار برای مقابله با ترویج بی اخلاقی در بین هنرمندان چیست، بیان کرد: این مشکل با اظهار نظر یک نفر رفع نمی شود. باید نشست تخصصی با حضور افراد صاحب نظر و منتقدان برگزار و در آن نشست ابعاد مختلف این موضوع بررسی شود.

اظهار بی‌اطلاعی ناظر گالری‌های تهران از برپایی نمایشگاهی با نقاشی‌های مبتذل

اما؛ وقتی برای یکی از نمایشگاه‌ها به سراغ فروغ رستم زاده ناظر گالری های شهر تهران در دفتر هنرهای تجسمی رفتیم، وی از ارائه این آثار به نمایشگاه سالانه طراحی اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: در فایل اولیه که مدیر نمایشگاه به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه داد، هیچ یک از این آثار وجود نداشت. اگر اطلاع داشتیم هرگز اجازه نصب این آثار را نمی دادیم. در اسرع وقت به مدیر گالری تذکر می دهیم که آثار را از روی دیوار بردارد.

انتهای پیام/