به گزارش پارس نیوز، 

دومین نشست «رسانه، افکار عمومی و بازنمایی رویداد»، با حضور علی سرزعیم، معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سید محمد صادق الحسنی اقتصاددان، شهاب‌الدین طباطبایی روزنامه‌نگار و فعال سیاسی، سعید لیلاز استاد دانشگاه شهید بهشتی، روزبه کردونی رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جمعی از فعالان حوزه رسانه‌ای در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

 

چیزی تقصیر مردم نیست

به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سعید لیلاز در این نشست اظهار کرد: همه مسایل ایران، حتی بحران‌های زیست محیطی مانند آب، چاره دارد. یکی چاره‌اش پول است، یکی فناوری و ... ولی در مجموع مدیریت می‌خواهد و مدیریت باید بخواهد بحران را حل کند. 

او افزود: آینده این بحران‌ها بزرگ است اما هیچ یک غیرقابل حل نیست، بلکه بستگی به مدیریت ما دارد. همه بحران‌ها قابل حل است و چیزی تقصیر مردم نیست.

این اقتصاددان بحران جامعه امروز را ناشی از اهمیت ندادن به صداقت و آرمانگرایی و از خودگذشتگی ملت ایران دانست و با یادآوری صحبت‌های محمد علی رجایی در زمان جنگ، او را یکی از صادق‌ترین مسؤولان انقلاب اسلامی خواند.

او با بیان اینکه در حال حاضر در ایران، ذهن از ماده جلو زده است، خاطرنشان کرد: به لحاظ مادی در تمام پنج سال گذشته در تمام حوزه‌های عینی اقتصاد کلان و توزیع درآمد در حال پیشرفت بودیم. 

لیلاز افزود: در پایان سال ۹۶ نسبت به سال ۹۰ تولید ناخالص حدود ۱۵ درصد افزایش یافته و در این ۱۵ درصد، حداقل دستمزد طبقه کارگر ۳۰ درصد افزایش یافته است. بنابراین یک قطار در حال بهبود است و در طول این قطار، دستمزد طبقه کارگر با سرعت بیشتری افزایش یافته است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در این شرایط رو به بهبود، جو ناامیدی و یأس مردم را فرا گرفته است. سرعت بهبود معیشت از سرعت مطالبات و انتظارات مردم کمتر بوده و ما با وجود دستاوردهایمان هنوز خیلی کار داریم.

 

برای زندگی در این کشور چاره‌ای جز امیدواری نداریم

شهاب‌الدین طباطبایی در این نشست با بیان اینکه رسانه‌ها در این فضا در افشاگری از هم جلو می‌زنند، گفت: افشاگری باید در زمینه کارآمدی مدیران کشور هم وجود داشته باشد. رسانه‌ها باید بگردند و کارآمدی مدیرانی که به دنبال حل مشکلات مردم هستند را افشا کنند.

او افزود: باید این را هم افشا کنیم که در فلان دستگاه دولتی کسی توانسته فلان مشکل را حل کند. وقتی مدیری کار خوبی انجام می‌دهد، رسانه به آن بپردازد. 

این روزنامه‌نگار که با موضوع «رسانه، کارآمدی و امید» به بیان ادامه سخنان خود پرداخت، گفت: تصور ما از شرایط امروز، سخت‌تر از واقعیتی است که دارد اتفاق می‌افتد. در ساختن این تصور، رسانه‌ها و ما موثریم. 

طباطبایی با بیان اینکه امیدواری با نگرانی تفاوت دارد، اظهار کرد: ممکن است یک نفر نگران باشد ولی همچنان امیدوار باشد. آدم‌ها می‌توانند امیدوار باشند ولی منتقد سرسخت باشند. ولی نمی‌شود کسی ناامید باشد و همچنان مدیریت کند. بعضا مدیران عالی‌رتبه، خودشان بیشتر باید امیدواری را القاء کنند.

او با تاکید بر اینکه تا به جوانگرایی روی نیاوریم، دنبال بازنمایی امیدوارانه از اتفاقات نخواهیم بود، گفت: امیدواری را باید در نسل جوان جستجو کرد که برای فعالیت‌های خود انگیزه دارد. 

طباطبایی ادامه داد: مدیران جدید، رسانه‌های جدید را می‌فهمند و متناسب با آن رفتار می‌کنند و انگیزه دارند در داخل کشور زندگی کنند اما مدیرانی که افکار عمومی را نمی‌شناسند، به رسانه‌های جدید پاسخ‌های قدیمی و کلیشه‌ای می‌دهند.

این روزنامه‌نگار از رسانه‌ها خواست امید را القاء کنند و گفت: اگر می‌خواهیم در این کشور زندگی کنیم چاره‌ای جز امیدواری و موفقیت نداریم.

او خاطرنشان کرد: در رسانه‌ها باید سه محور اصلی را مطالبه کنیم؛ یکی مطالبه کارآمدی و دیگری افشاگری کارآمدی. همچنین باید کاملا درباره جوانگرایی کار کنیم. 

 

هر مسؤولی، هر کاری انجام می‌دهد با موبایل نفر بغلی آمیخته شده

سید محمد صادق الحسنی در ادامه نشست با بیان اینکه رسانه دیگر آن شرایط قدیم را ندارد، گفت: دیگر رسانه‌های رسمی، پیشتاز جهت دهی به افکار عمومی نیستند. قبل از ظهور شبکه‌های اجتماعی قدرتمند، رسانه، جهت‌ دهنده افکار عمومی و رابط بین مردم و واقعیت بودند. هر رسانه خیمه خود را داشت و مسؤولان و نهادها در آن خیمه، کارشان راحت بود. اما با ظهور شبکه‌های اجتماعی، این فضا تبدیل به فضایی موزاییکی شد. 

او خاطرنشان کرد: در فضای موزاییکی موجود، مسؤولان و نهادها، هر کاری کنند پیش چشم میلیون‌ها آدم است، واسطه‌ها از بین رفته‌اند. قبلا مسؤولان برای دیده شدن به رسانه‌ها می‌رفتند ولی امروزه هر مسؤولی، هر کاری انجام می‌دهد با موبایل نفر بغلی آمیخته شده؛ یعنی هر لحظه زندگی با افکار عمومی همراه است. 

این اقتصاددان با بیان اینکه اگر مسؤولان جریان رسانه‌ای را دست نگیرد برایشان شایعه سازی می‌کنند، گفت: افکار عمومی راه‌های دیگری برای اینکه حساب بکشد و جواب بخواهد، پیدا کرده است. 

او با تاکید بر اینکه صاحبان رسانه‌های جدید می‌خواهند افکار عمومی را جهت دهند، خاطرنشان کرد: فضای رسانه‌ای بسیار متکثر شده ولی به معنی بی‌صاحب بودن آن نیست. 

صادق الحسینی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چه کاری باید انجام داد، تصریح کرد: ما باید مردم را آگاه کنیم که رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی، فضای آزاد نیستند. حرکات آنها رصد می‌شود و بر مبنای آن جهت دهی انجام داده و فیک نیوز منتشر می‌کنند. مردم باید بدانند این فضا مدیر و صاحب دارد و فضا را آرایش می‌کنند. راه شفافیت ساده است؛ اگر شفافیت و فشار افکار عمومی باشد، اصلاح صورت می‌گیرد.

مساله امروز ما اغراق در فساد است

سپس علی سرزعیم، معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه فضای مجازی برای اخبار غیررسمی است، گفت: اما در کشور ما فضای مجازی، مرکز اصلی کسب اخبار شده است.  او با اشاره به تعامل بین اهالی رسانه و حکومت اظهار کرد: برداشت من این است که می‌بایستی رابطه رسانه‌ها با حکومت موثرتر باشد؛ مساله امروز ما اغراق در فساد است. انکار و اغراق فساد بد است. ما در شرایط عادی نیستیم. گروه‌های سازماندهی شده، اخبار جعلی و ناامیدکننده تولید و منتشر می‌کنند تا مردم را ناامید کنند. 

سرزعیم در ادامه توضیح داد: نهادهای رسمی می‌بایست با فضای مجازی و مردم با دقت عمل بیشتری صحبت کنند. در بحث‌های اقتصادی، نخبه‌گان جایی قرار می‌گیرند که اصلاحات اقتصادی انجام نشود. در قطع برق می‌بینیم همه می‌گویند دولت کوتاهی کرده ولی در یک فضای متعادل هم بایستی مردم اسراف نکنند و این در رسانه‌ها مطرح شود و هم اینکه بهای قیمت برق توجیه اقتصادی داشته باشد؛ هر دو را مطرح نمایند.

او سپس به شش هدفی اشاره کرد که به گفته او در راستای پروژه ناامیدسازی است و تصریح کرد: هدف اول این است که به مردم القا کنند وضع موجود غیرقابل قبول است، در هدف بعدی می‌گویند وضع موجود می‌توانست بهتر از شرایط فعلی باشد، هدف سوم نشان می‌دهد در آینده وضع به مراتب بدتر خواهد شد، در هدف چهارم این‌طور القا می‌شود که علت اصلی وضع موجود فساد است، هدف پنجم می‌خواهد به این نتیجه برسد که اصلاحات امکان پذیر نیست و در گام ششم و نهایی این طور بیان می کنند که بهبود وضع موجود با تغییرات اساسی و کلان مقدور می‌شود.

 

در جامعه فعلی نمی‌توان با تریبون مرکزی با مردم حرف زد

سپس رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جمع‌بندی این نشست گفت: دوران تریبون مرکزی به پایان رسیده است. نمی‌توان در جامعه فعلی با تریبون مرکزی با مردم حرف زد. برای گفت‌وگو موثر با مردم، باید دید گوینده کیست، چگونه تحلیل می‌کند، با چه ابزاری صحبت می‌کند و چه گروه هدفی مورد مخاطب است.

او ادامه داد: هاول وقتی رییس جمهور چکسلواکی شد، گفت «وظیفه من این است که نیک سرشتی نهفته در مردم را زنده کنم» و نگفت رفاه ایجاد کنم. او بیان کرد نیک سرشتی، را باید زنده کرد و باید مسؤولیت‌ها را در مردم برانگیخت. چرچیل هم در جنگ جهانی دوم گفت دفاع از وطن در گرو این است که هر کس کار خود را درست انجام دهد. 

روزبه کردونی با بیان اینکه نباید مردم بی‌دفاع، تحت شدیدترین هجمه‌های تبلیغاتی و روانی قرار گیرند، گفت: مردم ما نیاز دارند با آن‌ها با روش کارآمدتری ورود کنیم. وقتی از خط مشی گذاری صحبت می‌کنید، باید دید از کدام قسمت خط مشی صحبت می‌کنیم؟ در شناخت مساله؟ در ارزیابی راهکار؟ در کدام بخش صحبت باید بحث کنیم. ما فرسنگ‌ها در پیگیری و فهم مساله با هم فاصله داریم. 

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره اهداف برگزاری این سلسله نشست‌ها گفت: هدف این است که در دل این بحث‌ها تفاهم ذهنی پیدا کنیم. بخش دانشگاهی، رسانه، مدیران و فعالان سیاسی با استدلال‌های همدیگر آشنا شوند تا بتوانیم یک گفتمان ساختارمند در مواجهه با نخبه‌گان و مردم داشته باشیم. 

این سلسله نشست‌ها توسط مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با همکاری شورای اطلاع رسانی دولت و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات برگزار می‌شود.

انتهای پیام/