به گزارش پارس نیوز، 
مناطق مختلفی در این کره خاکی وجود دارند که از نظر آب و هوایی و دما با سایر نقاط متفاوت هستند و یا بهتر بگوییم جزو مناطق خاصی محسوب می‌شوند که هیچ نقطه دیگری نمی‌تواند شرایط و خصوصیات آنها را داشته باشد.

یکی از این ویژگی‌ها که مناطق را از یکدیگر متمایز می‌کند، میزان گرمایی است که در آن منطقه خودنمایی می‌کند و سبب شده تا جزو خصوصیات آن منطقه محسوب گردد و آن منطقه را با آن خصوصیت بشناسند.

جهنم‌ترین نقاط جهان را بشناسید! +تصاویر

گرم‌ترین شهر‌ها و نقاط روی کره‌ زمین

کارشناسان ناسا طی بررسی‌هایی که در این چند سال از دمای گرم‌ترین نقاط جهان انجام داده‌اند، دریافته‌اند تمامی آن‌ها در یک ویژگی با هم مشترک هستند؛ آن اینکه اغلب آن‌ها در مناطق صحرایی از میزان پایینی از رطوبت خاک و پوشش گیاهی برخوردارند و در مناطقی کم‌ارتفاع قرار دارند.


بیشتر بخوانید: عجیب و غریب‌ترین قوانین کشور‌های مختلف جهان که بهتر است آن‌ها را بدانید! +تصاویر


سایت نیچر ورلد نیوز در مطلبی به گرمترین نقاط جهان اشاره کرده است:

دشت لوت ایران: طبق مطالعه ناسا، دمای دشت لوت به ۷۰ درجه سانتی گراد رسیده است.

جهنم‌ترین نقاط جهان را بشناسید! +تصاویر

این صحرا در مدت پنج سال گرم‌ترین نقطه بوده که خالی از سکنه است.

منطقه بدلندز در کوئینزلند استرالیا: دمای این منطقه داغ حدود ۶۹ درجه سانتی گراد اعلام شده است که در فصل خشکسالی به داغ‌ترین درجه خود می‌رسد.

Flaming mountain در چین: گرم‌ترین نقطه در چین تپه‌های سنگ‌شنی Flaming mountain است که در حاشیه صحرای "تاکلامان" و رشته کوه "تیان شان" در "شینگ جیان" قرار دارد. دمای این منطقه در سال ۲۰۰۸ حدود ۶۶ درجه سانتی گراد بوده است.

ربع‌الخالی در شبه جزیره عربستان: یک سوم شبه جزیره عربستان منطقه ربع‌الخالی را در بر می‌گیرد که بزرگترین صحرای شنی پیوسته در جهان و دمای آن در حدود ۵۶ درجه سانتی گراد است.

قبلی در تونس: دمای این منطقه در حدود ۵۵ درجه سانتی گراد است که به عنوان واحه‌ای (نقطه‌ای سرسبز در میان صحرا) در تونس در نظر گرفته می‌شود.

دره مرگ، کالیفرنیا، آمریکا: دره کویر در تابستان سال ۱۹۱۳ در کریک رنچ به ۵۶.۷ درجه رسید.

جهنم‌ترین نقاط جهان را بشناسید! +تصاویر

العزیزیه، لیبی: هنگامی که باور شد دمای ۵۸ درجه سانتی گراد در سال ۱۹۲۲ ثبت شده، هواشناسان این را نامعتبر اعلام کرده اند.

جهنم‌ترین نقاط جهان را بشناسید! +تصاویر

شهر العزیزیه در منطقه جافارا به طور منظم در دمای بیش از ۴۸ درجه سانتیگراد قرار دارد.

دلوهی در اتیوپی: بین سال‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۶ دمای روزانه به طور میانگین ۴۱ درجه سانتی گراد بود که بیش‌ترین میانگین دمای هر مکان مسکونی روی زمین را دارد.


بیشتر بدانید: کدام پایتخت‌ها کمترین خودروی شخصی را دارند؟


وادی حلفا در کشور سودان: گرم‌ترین دمای ثبت شده شهر در نزدیکی سواحل دریاچه نوبی در آوریل ۱۹۶۷ به ۵۳ درجه سانتیگراد رسید.

جهنم‌ترین نقاط جهان را بشناسید! +تصاویر

تیمبوکتو در کشور مالی :این شهر در حاشیه جنوبی صحرا و حدود هشت مایلی شمال رودخانه نیجر قرار دارد، گرم‌ترین دما در آنجا ۴۹ درجه سانتی گراد ثبت شد.

کبیلی در کشور تونس: بالاترین میزان ثبت شده ۵۵ درجه سانتی گراد و متوسط دما در تابستان ۴۰ درجه سانتی گراد است.

بندر ماهشهر در ایران:  طبق شاخص گرما که دمای هوا و رطوبت نسبی را ترکیب می‌کند، این شهر بیش‌ترین میزان دمای اندازه گیری شده را ۷۴ درجه سانتی گراد در جولای ۲۰۱۵ داشت.

غار‌های بلوری در مکزیک: این غارها با دمای ۵۸ درجه سانتی‌گراد نام گرم‌ترین غار جهان را به خود نسبت داده است.

دریاچه فراینگ پن در نیوزلند: این دریاچه با دمای ۵۰ تا ۶۰ درجه سانتی‌گراد معروف به دریاچه ماهی‌تابه است که گرم‌ترین دریاچه جهان نام گرفته است.

دره مرگ و صحرا چقدر گرم است؟

پارک ملی در کویر موجاو به ندرت شاهد باد و آب در این دره است که ارتفاع آن ۸۶ متر پایین‌تر از سطح دریا است، همچنین با رشته کوه‌ها احاطه شده؛ بنابراین هر هوایی که به آن برسد به سرعت گرم می‌شود.


بیشتر بدانید: چند ترفند ساده برای زیبایی پوست در فصل گرما 


دره مرگ در صحرای شمالی Mojave واقع شده و بیش‌ترین دمای ثبت شده ۵۶.۷ درجه سانتیگراد را دارد، دمای هوا در دره مرگ کریک به حد متوسط روزانه ۴۶ درجه سانتیگراد می‌رسد که گرم‌ترین مکان روی زمین است.

سردترین درجه حرارت ثبت شده ۱۰ درجه سانتی گراد در ۱۰ ژانویه سال ۱۹۱۳ است؛ دمای میانگین سالیانه صحرا ۳۰ درجه سانتی گراد است، اما در گرم‌ترین ماه می‌تواند به طور منظم از ۵۰ درجه سانتیگراد تجاوز کند.

بیشترین درجه حرارت ثبت شده چقدر است؟

العزیزیه در لیبی بیش‌ترین درجه حرارت را با ۵۸ درجه سانتیگراد در سال ۱۹۲۲ ثبت کرده است، اما این وضعیت مردود شده است.

بالاترین درجه حرارت ثبت شده در حال حاضر ۵۶.۷ درجه سانتی گراد است که در ۱۰ جولای سال ۱۹۱۳ در مزرعه گرینلند، دره مرگ، کالیفرنیا اندازه گیری شد.