به گزارش پارس نیوز، 

معاونت برون مرزی این روزها در حال راه اندازی شبکه ای جدید برای قاره آفریقا و مخاطبان هوسا زبان با عنوان HausaTV است.

محمدرضا حاتمی که از سال 89 تا تابستان 95 به راه اندازی و مدیریت شبکه آی فیلم به زبان های عربی و فارسی و انگلیسی ، در حوزه معاونت برون مرزی اشتغال داشت این روزها در حال راه اندازی شبکه ای جدید برای قاره آفریقا و مخاطبان هوسازبان با عنوانHausaTV است. قاره ای که همواره یادآور فقر بوده است ، در حالیکه بر اساس برآوردهای بین المللی از غنی ترین نقاط کره زمین است و به لحاظ روابط بین الملل ، قاره آفریقا شامل تقریبا یک سوم اعضای سازمان ملل متحد و دیگر نهادهای وابسته را تشکیل می دهند و در واقع کشورهای جهان برای پیشبرد هدفهای بین المللی خود به آرای این کشورها نیازمند هستند.

آفریقا به ‌عنوان یک قاره غنی و ثروتمند و با پتانسیل اقتصادی و سیاسی بالا ، امروزه صحنه رقابت بسیاری از کشورها شده است و جمهوری اسلامی به‌ عنوان دوست امین و حامی مردم آفریقا ، تلاش دارد در قالب‌ و چارچوب‌های متعدد و متنوع مناسبات خود را گسترش دهد.

با عنایت به لزوم توجه به این قاره ، در چند ماه آینده شاهد افتتاح نخستین شبکه تلویزیونی ویژه قاره آفریقا به زبان هوسا در معاونت برون مرزی خواهیم بود.

مصاحبه ای که با محمدرضا حاتمی درباره شبکه جدید انجام داده ایم تقدیم حضورتان می کنیم:

آقای حاتمی درباره زبان هوسایی و مناطق جغرافیایی هوسازبانان کمی توضیح دهید.

زبان هوسایی در بین بسیاری از مردم نواحی غربی و مرکزی آفریقا ، رواج دارد. هوسازبان ها همچنین در بعضی از کشورهای حوزه خلیج فارس ، اروپا و آمریکا اقامت دارند ولی اکثریت هوسا زبان ها در نیجریه زندگی می کنند.

نیجریه با حدود 188 میلیون نفر، پرجمعیت ترین کشور قاره آفریقاست و از سال 2013 به عنوان  بزرگترین اقتصاد قاره آفریقا شناخته می شود و رهبری آقتصادی و فرهنگی قاره آفریقا را به عهده دارد.

با توجه به آنکه بیشتر هوسازبانان در نیجریه زندگی می کنند چه ادیانی در این کشور بیشترین پیرو را دارد ؟

 آمارها در خصوص کشورهای آفریقایی تقریبی هستند. نیمی از جمعیت نیجریه مسلمان و اغلب آنها اهل تسنن مالکی هستند . تقریبا ۱۲ میلیون نیجریه ای شیعه هستند.

حدود 40 درصد جمعیت آن مسیحی و 10 درصد را هم  پیروان باورهای نظیر طبیعت‌ پرستی و مذاهب بومی تشکیل‌ می‌دهند.

شیعیان در نیجریه به دلیل علاقمندی به جمهوری اسلامی ایران به "خمینیون" مشهور شده اند و حضور پرشوری در مراسم مذهبی دارند. راهپیمایی میلیونی در مراسم اربعین و روز قدس همچنین مشارکت مسیحیان در کنار مسلمانان در این همایش ها ، حاکی از روحیه قوی حق طلبی وعدالت خواهی مردم آن دیار است.

پیروان ادیان و مذاهب مختلف در نیجریه برای جمهوری اسلامی ایران به عنوان سمبل مبارزه با استکبار و استعمار ، احترام فوق العاده ای قائل هستند .

جدای از پیروان دین اسلام و شیعیان در نیجریه چه اشتراکات فرهنگی میان جمهوری اسلامی و مردم این کشور وجود دارد ؟

اشعار شاعران هوسازبان مسلمان در حقیقت ادامه شعر کلاسیک عربی است. قهرمانان داستان ها در رمان های برجسته هوسایی ، غالبا ویژگی های ضد استعمار بریتانیا دارند. همچنین اشعار و اذکار عارفانه نیز در میان مردم جایگاه ویژه ای دارد. ( نیجریه زمانی مستعمره بریتانیا بود)

به نظر جنابعالی گرایش های رسانه ای و هنری هوسازبان ها چگونه است ؟

 هوسا زبان ها مثل اغلب آفریقایی ها  به برنامه های سرگرم کننده ، مستند و گزارش های مناطق دیدنی سایر کشورها علاقه فراوانی دارند.

اولویت اصلی اخبار برای مردم هوسازبان ، اطلاع از رویدادهای پیرامون خودشان در آفریقاست البته به خط خبری ضد استکبار و محور مقاومت نیز علاقمند هستند.

اغلب مردم غرب آفریقا ، تحت تاثیر فیلم های هندی و آمریکایی هستند و صنعت فیلم نیجریه " نالیوود " در سراسر آفریقا به یک پدیده فرهنگی و تاثیرگذار تبدیل شده است.

نیجریه همچنین صاحب یکی از بزرگترین بازارهای  تلفن ‌همراه در جهان هست و درسال 2016 کاربران اینترنت در نیجریه در رتبه هفتم جهان قرار گرفتند.

با توجه به سرمایه گذاری غرب در صنعت سینما در نیجریه و تلاش برای غالب کردن فرهنگ نظام سرمایه داری در این کشور، شبکه  HausaTV  برای رقابت با رسانه های رقیب چه برنامه ای در نظر گرفته است ؟

در آفریقا از سال های گذشته فعالیت های شبکه های متعلق به انگلیس ، آمریکا ، آلمان ، چین و عربستان  آغاز شده است و حتی جریان شیعه لندنی هم آنجا فعالیت دارد  بنابراین با توکل بر خدا تلاش می کنیم تا شبکه HausaTV  با بهره گرفتن از همه ظرفیت ها و مزیت های ایران اسلامی ، نماینده شایسته ای برای رسانه ملی باشد.

از فعالیت های انجام شده برای راه اندازی شبکه Hausa TV برای مخاطبان و علاقه مندان توضیحاتی بفرمایید ؟

مبانی ماموریت ها ، ساختار اداری ، جدول پخش شبکه به تصویب رسیده و تولید بسته کامل هویت بصری شبکه در حال انجام است.

کارشناسان هوسازبان شناسایی و مراحل آموزش و بکارگیری آنها آغاز شده است . همچنین طراحی ساختار اولیه وبگاه شبکه تقریبا  پایان یافته و ترجمه و آماده سازی محتویات آن درحال انجام است. آئین نامه ترجمه و استایل بوک شبکه در حال تکمیل هست . شناسایی شرکت های معتبر دوبله انجام شده و بدنبال آغاز تولید برنامه های شبکه در داخل و خارج از کشور هستیم .

تامین اعتبار و تخصیص بودجه برای راه اندازی این شبکه به چه صورت خواهد بود ؟

امیدواریم در آینده نزدیک بودجه و امکانات لازم هم در اختیار شبکه قراربگیرد.

بر اساس تجارب قبلی در راه اندازی شبکه عربی ، انگلیسی و فارسی  ifilm ، امیدوارم  پس از دوسال از فعالیت های رسمی ، شبکه Hausa TV انشاءالله به مرحله درآمدزایی هم برسیم . همچنان که فعالیت های شبکه " آی فیلم " درآمدهایی را برای معاونت برون مرزی و سازمان در پی داشت.

آیا می توانید  زمان راه اندازی شبکه Hausa TV را بصورت تقریبی اعلام کنید ؟

با توجه به مجموع شرایط مالی و روند امکاناتی که قرار است در اختیار شبکه قرار بگیرد امیدوارم در تابستان فعالیت های شبکه در بستر وب و گروه های اجتماعی آغاز شود و در پاییز پخش ماهواره ای آغاز خواهد شد.