به گزارش پارس نیوز، 
تعدادکنسرت موزیسین‌های خارجی در ایران، روز به روز افزایش پیدا می‌کند. البته این اتفاق مختص سال ۹۷ نیست. از حدود چهار سال پیش خوانندگان از نقاط مختلف دنیا به ایران آمدند و کنسرت‌هایی را در سالن همایش‌های وزارت کشور، سالن میلاد نمایشگاه بین المللی، تالار وحدت و برج میلاد برگزار کردند.

 

برگزارکنندگان جشنواره موسیقی فجر هم با هدف تبادل فرهنگ و استفاده از موسیقی موزیسین‌های بزرگ دنیا، بخشی با عنوان بین الملل قرار دادند که در آن از خوانندگان و موزیسین‌های خارجی برای اجرای کنسرت دعوت شود.

وقتی برخی موسسات اجرای کنسرت، بهره وری مالی بالایی از کنسرت موزیسین‌ها و خوانندگان خارجی در کشور گرفتند، به دنبال کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رفتند. هر چند کسب مجوز این روز‌ها برای برگزار کنندگان کنسرت، خیلی کار سختی نیست؛ به ویژه اکنون که علی ترابی مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد، از تسهیل هر چه بیشتر ارائه مجوز به موزیسین‌ها و خوانندگان خبر داده است.

شیلر آلمانی، کیتارو از ژاپن، کریس دی‌برگ، مورات ککیلی، آرکادی ولدوس، یانی، جیپسی کینگز و به تازگی ریچارد کلایدرمن و الیاس یالچینتاش با حمایت بخش خصوصی به ایران آمدند و با مجوز رسمی از وزارت ارشاد کنسرت برگزار کردند. کنسرت‌هایی که پیش و پس از برگزاری حواشی فراوانی داشت.

وقتی فن دیلن رهبر گروه «شیلر» برای نخستین بار نزدیک به سه سال پیش به ایران آمد، انتقاداتی از وی به دلیل شادی غیرمتعارف در کنسرت هایش شده بود. به تازگی هم حضور الیاس یالچینتاش و ریچارد کلایدرمن در ایران برای اجرای کنسرت حاشیه‌هایی به همراه داشت.

الیاس یالچینتاش جزو خواننده‌های ترکیه‌ای است که در موسیقی‌تصویر‌های خود از تصاویری استفاده کرده است که با موازین اخلاقی و فرهنگی ایران در تضاد بود و با وجود جدال‌های فراوان، کنسرت این خواننده در منطقه آزاد کیش برگزار شد. از این قبیل اتفاقات برای دیگر موزیسین‌ها هم افتاده بود، اما انتقادات نه فقط به کیفیت اجرا بلکه نسبت به خود موزیسین‌ها هم بوده و هست.

زمانی که حضور ریچارد کلایدرمن در ایران برای اجرای کنسرت رسانه‌ای شد، تحقیق در خصوص این موزیسین فرانسوی آغاز شد و با کمی جست و جو مشخص شد، کلایدرمن پیش از این برای سالگرد پنجاه سالگی ایجاد رژیم صهیونیستی آلبوم ویژه‌ای تولید کرده و چندین بار در سرزمین اشغالی قدس برای صهیونیست‌ها اجرای موسیقی داشته است. انتقاد به کلایدرمن بسیار متفاوت از انتقاد به دیگر موزیسین‌ها بود. چرا که سابقه فعالیت این موزیسین با ارزش‌های نظام جمهوری اسلامی در تضاد بود؛ اجرای یک موزیسین در فلسطین اشغالی و سپس ایران؛ آن هم با مجوز رسمی! با وجود انتقادات برخی رسانه ها، کنسرت کلایدرمن در چند سانس برگزار و حتی تمدید هم شد.

موضع دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این خصوص، بسیار چشم پوشی به نظر می‌رسید و این مجوز‌ها هرچه گذشت، راحت‌تر و بیشتر صادر شد. دفتر موسیقی راه را باز کرد و چشمانش را هم روی خیلی از مسائل بست؛ روی ساخت آلبوم و اجرا‌ی کنسرت برای رژیم صهیونیستی، موسیقی‌تصویر‌های غیر اخلاقی و غیره.

پیروز ارجمند رئیس اسبق دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیدر خصوص عملکرد دفتر موسیقی وزارت ارشاد بیان کرد: «عملکرد دفتر موسیقی در حوزه تدوین اساسنامه برای جشنواره موسیقی و اهمیت به هنرمندان بسیار خوب بوده است، اما این دفتر باید برای ورود موزیسین‌ها از خارج کشور به ایران، برنامه راهبردی هدفمند داشته باشد.»

وی افزود: «ما وقتی موزیسین‌های بهتری از ریچارد کلایدرمن، در داخل کشور داریم، برای چه باید با هزینه‌های بالا این خواننده را به ایران بیاوریم؟ ما مانند کلایدرمن و بهتر از او موزیسین در کشور داریم. هر چند او را به دلیل خاطراتی که دوستداران موسیقی با موزیک هایش داشتند، به ایران دعوت کردند.»

این مسئول اسبق موسیقی که خود سابقه دعوت از موزیسین‌های خارجی به ایران در زمان مسئولیتش را داشته است، در خصوص ورود موزیسین‌ها به کشور اظهار کرد: «تبادل فرهنگی و حضور موزیسین‌ها در ایران و رفتن موزیسین‌های داخلی به خارج از کشور، فعالیت بسیار خوبی است، اما اگر با برنامه ریزی دقیق و راهبردی نباشد، به بن بست می‌خورد و نتیجه‌بخش نخواهد بود. به نظر می‌رسد که این برنامه راهبردی هنوز در دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحقق پیدا نکرده است.»

فارغ از اظهار نظر‌ها در خصوص عملکرد دفتر موسیقی در زمان روی کار آمدن علی ترابی در دفتر موسیقی، شنیده‌ها حاکی از آن است که حتی در زمان ریاست فرزاد طالبی (مدیر قبلی این دفتر) برای مجوز حضور کلایدرمن و یالچینتاش ترکیه‌ای در ایران اقداماتی صورت گرفته است، اما با مخالفت جدی روبرو شده و مجوز این دو موزیسین را به دلیل پیشینه‌ی متضادشان با فرهنگ اسلامی، صادر نکردند.