به گزارش پارس نیوز، 

آئین پایانی شانزدهمین دوره از جایزه قلم زرین عصر امروز 14 تیرماه همزمان با روز قلم در محل انجمن قلم ایران برگزار شد.

علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این مراسم با ارائه یک پرسش مبنی بر اینکه برای اهالی فرهنگ و ادب و دستگاه‌های فرهنگی این اثر مطرح است که میزان موفقیت یک اثر ادبی چیست، گفت: اولاً باید گفت منظور ارزش فی‌نفسه نیست منظور موفقیت در جامعه است. عواملی توسط محققان ذکر شده که نشاندهنده موارد مختلف است که از آن جمله می‌توان به اینکه برخی شمارگان بالا را برای درصد موفق یک اثر مطرح می‌کنند اما برخی اثری را موفق می‌پندارند که جوایز بسیاری را از آن خود کرده باشد و در این میان برخی نظر منتقدان را مهم می‌دانند. یعنی در واقع اگر منتقدان اثری تحسین کنند در موفقیت آن تاثیرگذار است و برخی نیز گفته‌اند (در عصر غلبه رسانه) توجه رسانه‌ها مؤثر بوده است و البته در این میان برخی اثرگذاری را در آثار ادبی دیگر حائز اهمیت دانستد.

وی در ادامه سخنان خود گفت: در این میان نیز تعدادی معتقدند آثاری که موفق شود به عرصه آموزش کشور راه یابد موفق است. در واقع اثری که وارد کتب درسی شود و ... ، تمامی این عوامل قابل انکار نیست و محققان باید سهم این علل را بررسی کنند.

مختارپور در بخش دیگری از سخنان خود‌ ابراز داشت: باید میان خرید و امانت کتاب تفاوت قائل شد. تفاوت امانت گرفتن کتاب با خرید در این است که ما خیلی کتاب می‌خریم ولی نمی‌خوانیم اما اغلب کتاب‌هایی که امانت گرفته شده خوانده می‌شود.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه به آماری که از سال 93 اخذ شده؛ اشاره کرد و گفت:‌ ما در سال 1393 میزان امانت کتاب را در کتابخانه‌های عمومی کشور در حال محاسبه هستیم و به ناشر اطلاع می‌دهیم که بر اساس آمار چه کتابی از چه ناشری در کتابخانه‌های عمومی به امانت رفته و آثار قابل توجهی به دست ما آمده است، بر اساس آمار، در دست که نتایج این پژوهش از آن نمایان شده اولا فضای اجتماعی والتهابات سیاسی چندان تاثیری در امانت کتاب‌ها نداشته، هر چند در فروش تاثیر داشته است. دوم: متاسفانه جوایز ادبی هم در میزان امانت کتاب از کتابخانه‌ها تاثیر نداشته و حتی در میزان شمارگان فروش هم بی‌تاثیر بوده است. سوم: فضای رسانه‌ها هم چندان تاثیرگذار نبوده است (در میزان امانت و فروش) اما یک نکته از این تحقیقات حاصل شد وآن اینکه برخی کتاب‌ها متناسب با شرایط اجتماعی، فرهنگی و نیاز جوانان و... ممکن است مورد اقبال واقع شود اما آنچه مهم است ماندگاری و پایداری میزان امانت کتاب است.

وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: در پایان سال گذشته یکی از 10 کتاب پرامانت که  از کتابخانه‌های عمومی دریافت شده بود (در دهه‌های اخیر) مجموعه قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب نوشته مرحوم مهدی آذریزدی بود. در واقع در سال 95 طبق آمار هر جلد از این کتاب 12 هزار بار امانت داده شده بود.

انتهای پیام/