به گزارش پارس نیوز، 

نشست خبری دومین آزمون جامع و بیست و پنجمین آزمون ادواری استانداردهای مهارتی(هنر) با حضور مدیرکل دفتر آموزش و توسعه فعالیت‌های فرهنگی، هنری، پیش از ظهر امروز (دوشنبه 11 تیرماه)  برگزار شد.

در این نشست محمد اللهیاری فومنی درباره وظایف دفتر آموزش و فعالیت‌های هنری گفت: دفتر آموزش و فعالیت‌های هنری، یکی از ادارات چهارگانه معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که وظیفه کمک کردن به توسعه آموزش در کشور را بر عهده دارد.

وی در ادامه به بحث هنرستان های هنرهای زیبا پرداخت و گفت: اداره 39 هنرستان زیبا در سراسر کشور از جمله فعالیت‌های این دفتر است؛ ضمن اینکه صدور مجوز آموزشگاه‌های آزاد هنری نیز در این مرکز انجام می‌شود.

بالغ بر 5 هزار آموزشگاه در سراسر کشور مشغول فعالیت هستند که دفتر آموزش و توسعه فعالیت‌های هنری بر آن‌ها نظارت دارد؛ ضمن اینکه وظیفه تأیید صلاحیت تدریس اساتید برای این آموزشگاه ها نیز در حوزه اقدامات این دفتر است.

اللهیاری، تعامل و ارتباط با سایر ارگانهای داخل و خارج از کشور، برای توسعه هنر را جزء وظایف دفتر دانشت و خاطر نشان کرد: ارتباط با سازمان‌های فرهنگی مانند یونسکو، اکو و ... نیز از جمله وظایفی است که دفتر آموزش و توسعه فعالیت‌های فرهنگی با هدف گسترش آموزش و افزایش تعاملات فرهنگی، باید انجام ‌دهد؛ البته در این راستا همایش‌ها، سمینارها و دیگر برنامه‌های این‌چنینی نیز - با کمک بخش خصوصی-  توسط این مرکز می تواند اجرا شود.

* تفاوت آزمون‌های ادواری با جامع

او در خصوص برگزاری دومین آزمون جامع و بیست و پنجمین آزمون ادواری استانداردهای مهارتی هنر گفت: برابر با تفاهم‌نامه‌ای که بین وزارت آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امضا شده است، آموزش هنر و بخش‌های تخصصی بر عهده این دفتر قرار گرفته است. این آزمون‌ها – که سالانه سه بار یا بیشتر برگزار می شود-  در دو بخش کتبی و عملی انجام می‌شود.

مدیر گروه آزمون‌های مهارتی هنر درباره تفاوت آزمون‌های ادواری و جامع توضیح داد: آزمون‌های ادواری مختص هنرمندانی است که مهارت هنر را دارند؛ اما مدرک معتبر و قابل استناد ندارند. آزمون جامع مختص هنرجویانی است که برای آموزش به موسسات مهارت آموزی مراجعه کرده و دوره یکساله هنرآموزی طی می کنند.   

نیک نژاد در ادامه این نشست گفت: در این دوره از آزمون گواهینامه‌ها بر خلاف گذشته به صورت کاملاً الکترونیکی به شرکت‌کنندگان ارائه می‌شود به همین خاطر پروسه طولانی اخذ استعلام برای این افراد حذف شده و شرکت‌کنندگان می‌توانند با کد رهگیری اعلام شده، مدرک خود را دریافت کنند.

نسیم پرگل، مدیر سامانه آزمون جامع و ادواری نیز در ادامه این جلسه از خبرنگاران خواست که به حوزه آموزش بیشتر توجه کنند و در این باره گفت: آموزش هنر از جمله مباحثی است که طی سال‌های اخیر در رسانه‌ها مغفول مانده است درحالی‌که آموزش، زیرساخت و زیربنای رشد جامعه است.

او افزود: آزمون‌های این مرکز از سال 92 به صورت جامعبرگزار شدند که کاملاً با استانداردهای کنکور سراسری اما با ابعاد کوچک‌تر اجرا می‌شود به نحوی که آزمون‌ها از تهران طراحی و تکثیر شده و همزمان در کل ایران، برگزار می شود.

* شرکت ۳۱۴ هزار نفر در ۲۴ آزمون ادواری

مدیر سامانه آزمون جامع و ادواری هم تصریح کرد: از اسفند ماه سال 92 تلاش ما بر این بود که بتوانیم بخش مهمی از اطلاعات هنرجویان به صورت دیجیتال ذخیره شود. بنابراین از 24 دوره آزمون ادواری بالغ بر 13 دوره از آزمون‌های جامع و 8 دوره آزمون ادواری بر روی سامانه قرار گرفته است.

پرگل درباره تعداد شرکت کنندگان در 24 دوره این آزمون گفت: طی این دوره‌ها از سال 92 بالغ بر 314 هزار نفر در سامانه Azmonhonar.ir ثبت نام کرده‌اند که از میان آن‌ها 234 هزار نفر مرد و 79 هزار نفر خانم هستند. در بین شرکت‌کنندگان این دوره‌ها 661 تبعه خارجی نیز حضور داشته‌اند.

مدیر سامانه آزمون جامع و ادواری درباره بخش‌های مرتبط با این سامانه گفت: آموزشگاه‌ها، مراکز مهارتی و فرهنگی از جمله بخش‌هایی هستند که با داشتن نام کاربری و رمز عبور امکان دسترسی به این سامانه را بر مبنایی که تعریف شده؛ دارند بر همین اساس، می‌توان گفت بالغ بر 2300 نفر در سطوح مختلف به این سامانه دسترسی دارند؛ البته بنا داریم که برای کاربرهای وزارت آموزش و پرورش نیز دسترسی‌هایی تعریف کنیم تا بتوانند گواهینامه و کارنامه قبولی افراد را مشاهده کنند و نیازی به طولانی شدن پروسه اداری برای شرکت کنندگان نباشد.

* شرکت ۲۶ هزار نفر در آزمون جامع آتی

محمد اللهیاری نیز در ادامه این نشست درباره زمان برگزاری این آزمون گفت: این آزمون با نهایت دقت ساعت 10 صبح روز جمعه 15 تیرماه به صورت کتبی در 81 مرکز مختلف استان و شهرستان‌ها برگزار می‌شود البته پیش از آن نیز مراکز استانی،آزمون عملی شرکت‌کنندگان را برگزار خواهند کرد.

او ادامه داد: در این دوره از آزمون جامع که مربوط به هنرمندان فعال است، 26 هزار و 828 شرکت‌کننده حضور دارند که 19 هزار و 575 نفر آن‌ها مرد و 7253 نفر آن‌ها خانم هستند. همچنین در بخش آزمون‌های ادواری 1673 نفر شرکت کرده‌اند که 848 نفر آن‌ها مرد و 824 نفر خانم هستند.

مدیرکل دفتر آموزش و توسعه فعالیت‌های فرهنگی درباره زمان اعلام نتایج گفت: پس از برگزاری آزمون ما یک هفته برای اعلام نتایج فرصت داریم و البته یک هفته نیز برای رسیدگی به اعتراض ها، مد نظر قرار گرفته است.

اللهیاری تصریح کرد: شرکت‌کنندگان این آزمون در 35 رشته و 77 استاندارد شرکت خواهند کرد. همچنین خانمی از اهالی خراسان رضوی متولد سال 1320 مسن‌ترین و آقایی متولد 1381 از قزوین جوان‌ترین شرکت‌کنندگان در این آزمون هستند.

مدیرکل دفتر آموزش و توسعه فعالیت‌های فرهنگی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر سیاستگذاری دفتر آموزش برای حمایت از دریافت‌کنندگان گواهینامه قبولی در این آزمون گفت: موضوع فرهنگ و هنر همواره مورد توجه افراد مختلفی در حوزه اقتصاد است. من نیز معتقدم که اگر آموزش به درستی رخ دهد، امکان ایجاد درآمدزایی برای افراد خلاق در عرصه فرهنگ و هنر، فراهم خواهد داشت.

او در خصوص اعطای وام به این گروه از افراد توضیح داد: در چند سال گذشته، برخی از آموزشگاه‌ها برای دریافت وام‌های کم بهره به مراکز مالی و بانک‌ها توسط دفتر آموزش معرفی  می‌شدند اما متأسفانه چند سالی، این امر مغفول ماند. بنده از وقتی این پست را پذیرفته ام،  سعی کردم زمینه‌ معرفی افراد و مؤسسات فعال به بانک فراهم شود تا افراد از عرصه بازار اقتصاد هنر، جا نمانند.

در پایان این جلسه مدیرکل دفتر آموزش و توسعه فعالیت‌های فرهنگی بر لزوم آمایش فرهنگی تأکید کرد و گفت: آمایش سرزمینی یک نیاز برای تعیین نیاز و پتانسیل هر منطقه جغرافیایی برای آموزش هنر است. ما امروز در تهران بالغ بر 1160 آموزشگاه هنری فعال داریم اما هنوز نمی‌دانیم که آیا این تعداد برای چنین کلان‌شهری کافی است یا نه؟ این مسئله در مورد تمام شهرهای ما نیز وجود دارد، بنابراین ما درصدد هستیم که با کمک مدیران ارشاد استان‌ها و شهرستان‌ها این آمایش را در ابعاد آموزش مد نظر قرار دهیم.

انتهای پیام/