تصمیم به ازدواج یکی از مهم‌ترین تصمیمات زندگی هر فردی است. این تصمیم نیاز به تامل بسیاری دارد و باید به جنبه‌های زیادی در آن فکر کرد. در این موقعیت انسان باید با دقت فراوان و کمک گرفتن از افراد مطلع مانند خانواده و مشاوران اقدام به تصمیم‌گیری صحیح نماید. در حال حاضر روانشناسان در زمینه مشاوره ازدواج در تهران و سایر شهرستان‌ها می‌توانند در این امر به افراد یاری رسانند.

1

با این افراد ازدواج نکنید!

مردان ممنوعه

مردان عصبی

این مردان بهترین گزینه برای نابود کردن یک زندگی خوب هستند! تصور اینکه با هر موضوعی با همسر خود چالش داشته باشید و به نزاع و کش مکش مشغول باشید اصلا موضوع جالبی نیست. این که این فرد قرار است پدر فرزندان شما باشد و با هر موضوع کوچکی با شما و احتمالا فرزندان دعوا می‌کند، زندگی را تلخ می‌کند.

مردان خسیس

مردانی که سخت‌گیری بسیار زیادی در مورد خرج کردن به خصوص مخارج همسرشان دارند زندگی را سخت می‌کنند. این که مرد استقلال مالی کمی برای شما قائل شود و دائما شما را محدود کند نشانه‌ی خوبی برای آینده یک زندگی شاداب نیست.

مردان راحت‌طلب

مردان در طول تاریخ همواره به عنوان موجوداتی که به دنبال شکار و انجام کارهای سخت هستند به شمار می‌روند. اینکه یک مرد به جای مبارزه و رویارویی با مشکلات به گوشه‌ای پناه ببرد و دائم در حال استراحت باشد، معنایی جز اینکه احتمالا گزینه مناسبی برای ازدواج نیست ندارد!

مردان دروغگو

اینگونه افراد اصلا قابل اعتماد نیستند. از آن جایی که اعتماد مهم‌ترین مسئله در زندگی مشترک است، اساس آن خانواده زیر سوال است. این افراد مستعد مشکلاتی زیادی با همسر و خانواده خود و همسر هستند که ممکن است با نتایج تلخی همچون طلاق همراه باشد.

مردان بی‌قید

مردانی که در زندگی حد و مرز اخلاقی مشخصی ندارند، جزو بدترین انتخاب‌ها هستند. این مردان با تنوع‌طلبی هر روز به دنبال خواسته‌های جدیدی هستند. احتمال خیانت در این افراد به شدت بالاست و مخاطرات زندگی مشترک را به بیشترین حد ممکن می‌رسانند.

مردان بداخلاق

اینکه مردی به جای روبرو شدن با آغوش باز و روی خوش همواره با اخم با همسر خود مواجه شود یک کابوس است! این افراد با هر موضوعی از خود تلخی نشان می‌دهند و زندگی شاداب را از خودشان و اطرافیان می‌گیرند.

2

زنان ممنوعه

زنان خودخواه

زنانی که در زندگی تنها به خود توجه می‌کنند احتمالا آماده هیچ نوع فداکاری نیستند. تشکیل خانواده به دنبال خود نوعی از کنار گذاشتن خودخواهی را دارد که در آن دیگر یک نفر اولویت اول نیست و مسائل با تعامل دو طرفه پیش می‌رود.

زنان تلخ

این که برخی افراد مدام در حال طعنه‌زنی هستند به شدت تعامل با آن‌ها را سخت می‌کند. این افراد احتمالا همیشه از چیزی ناراحت و عصبانی اند اما توانایی روبرو شدن با آن را ندارند.

زنان پول‌دوست

درست است که مسائل مالی در زندگی مهم است اما توجه بیش از حد به پول زندگی را از سرزندگی خارج می‌کند. مشخص نیست این افراد در حضور افرادی با وضع مالی بهتر از شما چه عکس‌العمل و رفتاری بروز می‌دهند!

زنانی که اهل عشوه‌گری برای همه باشند

شاید حد کمی از طنازی زنانه طبیعی باشد اما برخی افراد در همه حال و با همه افراد با شیوه عشوه‌گری برخورد می‌کنند. اینگونه افراد تمام توجهشان به مردان و چگونگی جذب آنهاست. آیا اینها می‌توانند بعد از ازدواج این خصلت را رها کنند؟ احتمالا خیر!

زنانی بدون ظرافت زنانه

از دید مردان، هر زنی هر چقدر هم غرق مسائل کاری و زندگی خارج از خانه شود اما باز هم باید طراوت زنانه خود را حفظ کند. نیاز به آراسته بودن و خوش‌پوشی جزو خصلت‌های ذاتی زنان است که باید حفظ شود.

زنان غرغرو

افراد غرغرو به دنبال جلب توجه‌اند اما از راهی اشتباه. این افراد تمام انرژی طرف مقابل را تحلیل می‌برند. بعد از مدتی این غرها برای طرف مقابل عادی و خسته کننده می‌شود و توجهی به حرف‌های فرد غرغرو نمی‌کنند و این خود آغازی بر مشکلات جدید است.

3

آمادگی های قبل از ازدواج

  • دو طرف باید از لحاظ ذهنی و هویتی از خانواده مستقل شده باشند.
  • توانایی احترام به طرف مقابل به عنوان یک فرد مستقل را داشته باشید.
  • دو طرف آمادگی مقابله با مشکلات و سختی‌های زندگی را داشته باشند.
  • باید برای رسیدن به نشاط و سرزندگی در زندگی تلاش کرد.
  • باید برای تمدید احساسات عاطفی خود بعد از ازدواج تلاش کنید.
  • دو طرف باید تا حد کلی به خودشناسی رسیده باشند.

اصول کلی مهم

  • با یکدیگر برابر باشید: برابری در مواردی مانند زیبایی، موارد مالی، تحصیلات
  • تفاوت زیاد در برونگرایی و درونگرایی نداشته باشید.
  • هماهنگی خانوادگی داشته باشید.
  • پایگاه اجتماعی مشابه داشته باشید.
  • باورها و اعتقادات مشابهی در زمینه‌های مذهبی و فرهنگی داشته باشید.
  • در مورد مسیر زندگی و اهداف نظرات نزدیکی داشته باشید.
  • اولویت بندی زندگی در مواردی مانند مسائل مالی، تفریحات و.... نزدیک باشد.
  • اتفاق نظر در مورد محل زندگی و نوع ارتباط با خانواده و دوستان

پیشنهاد می‌شود برای اطمینان از اینکه آمادگی ازدواج دارید و اینکه فرد مناسبی را انتخاب کرده‌اید از مشاوره روانشناسی کمک بگیرید. در حال حاضر روانشناسان ورزیده در بسیاری از شهرهای کشور حضور دارند. روانشناس خوب در مشهد آماده کمک به هم‌وطنان خراسانی است یا یک روانشناس در تبریز می‌تواند به هم‌میهنان آذری زبان مشاوره دهد. نکته مهم این است که مراجعه به یک روانشناس خوب در زمینه مشاوره پیش از ازدواج ریسک ازدواج ناموفق را کم می‌کند.