به گزارش پارس نیوز، 
عضو ناظر قوه مقننه در شورای نظارت بر صداوسیما، هزینه حضور تقریباً دو ساعته کارلوس پویول در تلویزیون را مبلغ یک میلیارد تومان اعلام کرد، رقمی که در شرایط بد اقتصادی فعلی، پرداخت آن به نوعی باج دادن به مهمانان خارجی است.

به‌رغم لغو حضور کارلوس پویول ستاره سابق تیم ملی اسپانیا در برنامه ۲۰۱۸ شبکه ۳ سیما، هنوز هم حرف و حدیث‌ها درباره میزان هزینه‌ای که قرار بود به پویول پرداخت شود، ادامه دارد.

سیداحسان قاضی‌زاده، عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای نظارت بر عملکرد صداوسیما، می‌گوید: صرف هزینه یک میلیاردی برای حضور ۲۴ ساعته این بازیکن خارجی در ایران و احتمالاً گفت‌وگویی حدود نیم ساعته در تلویزیون با شرایط اقتصادی کشور سازگاری ندارد.

اما چرا همه چیز در دقیقه ۹۰ مشخص شد و تا پیش از آن حتی از حضور کارلوس پویول در ایران کسی باخبر نشده بود؟ اتفاقی که پیش از این نیز درباره دیگر برنامه‌های اسپانسردار تلویزیون رخ داده بود. قاضی‌زاده هاشمی در گفت‌وگو با «خانه ملت»، در پاسخ به اینکه چرا سازمان صداوسیما پیش از ورود کارلوس پویول به ایران در مورد حضور او تصمیم‌گیری نکرده بود، اظهار می‌کند: این ایراد به سازمان صداوسیما وارد است؛ شرکت‌های تبلیغاتی و اسپانسر‌ها مخصوصاً راجع به مشارکت‌های درون‌برنامه‌ای نباید جولان پیدا کنند و این موضوع باید نظم، قاعده و سیستم داشته باشد.

جولانگاه اسپانسر‌ها

ما البته در رسانه ملی دچار محدودیت‌های مالی سنگین هستیم و این انتظار را از دولت جمهوری اسلامی داریم که فضای مالی سازمان صداوسیما را به گونه‌ای قرار ندهند که دست نیاز به سوی حمایتگر‌ها و اسپانسر‌ها دراز شود. این درخواست معاون صدا و رئیس رادیو از دولت است. اینکه صداوسیما مجبور است برای تأمین هزینه‌های مالی‌اش از حامیان مالی استفاده کند، موضوع پذیرفته‌شده‌ای است، اما اینکه حضور اسپانسر چقدر و چطور باشد، موضوعی است که هنوز بر سر آن مناقشه وجود دارد؛ مناقشه‌ای که حتی اعتراض به آن دامنه‌ای فراگیر‌تر از بینندگان و منتقدان رسانه ملی پیدا و به برنامه‌سازان داخل صداوسیما نیز سرایت کرده است؛ کسانی که از نزدیک با روند تولید درگیر هستند و می‌دانند که حضور بی‌قاعده اسپانسر چقدر می‌تواند نتایج نامطلوبی بر اثر تولیدی بگذارد.

تا پیش از آغاز مسابقات جام جهانی فوتبال، مهم‌ترین مسابقات فوتبال در ایران، مسابقات لیگ برتر بود که از برنامه «فوتبال برتر» پخش می‌شد. مهدی هاشمی تهیه‌کننده باسابقه این برنامه تلویزیونی یکی از افرادی است که به شدت از حضور اسپانسر‌ها در برنامه‌های تلویزیونی ناراضی است. این تهیه‌کننده می‌گوید: همه جای دنیا اسپانسر‌هایی در برنامه‌های تلویزیونی حضور دارند و یک کار حرفه‌ای است، ولی به این شکلی که اکنون استفاده می‌شود، من قبول ندارم. در برنامه «فوتبال برتر» به علت اینکه مخاطبان زیادی دارد برای اسپانسر برنامه شرایط خاصی در نظر گرفته شده است، اما متأسفانه در برنامه‌های دیگر ضوابط چندان رعایت نمی‌شود. در بسیاری از برنامه‌ها کارشناسی و مخاطب‌سنجی کار تبلیغی انجام نمی‌شود.

وی در ادامه با طرح ادعایی پرسش‌آلود می‌افزاید: مثلاً برنامه‌های اجتماعی را می‌بینیم که از دکتر و آشپز و... همه اسپانسر هستند. این موضوع به برنامه لطمات جبران‌ناپذیری می‌زند. موضوع دیگر تبلیغات قبل و بعد از بازی‌هاست، متأسفانه برای بازی دربی ۲۷ دقیقه قبل از بازی و ۱۵ دقیقه بین دو نیمه تبلیغات پخش می‌شود!

تهیه‌کننده برنامه «فوتبال برتر» با تأکید بر اینکه باید این‌گونه تبلیغات کم شود، ادامه می‌دهد: به طور کلی باید به این وضع سروسامان مناسبی داده شود؛ آفت به وجود آمده این است که به شخصی که هنوز دستیاری تهیه‌کننده را تجربه نکرده، چون فلان اسپانسر را می‌آورد، برنامه خاصی می‌دهند و باید تجدیدنظر اساسی در این رویه شود.

اسپانسر‌ها صداوسیما را محرم نمی‌دانند!

هرکس اسپانسر بیاورد، تهیه‌کننده می‌شود! این بخشی از انتقاد مرضیه برومند کارگردان و تهیه‌کننده باسابقه تلویزیون است. حضور اسپانسر‌ها آن‌قدر پررنگ است که حتی تهیه‌کننده برنامه‌های صداوسیما به عنوان نماینده اسپانسر عمل می‌کند. تهیه‌کننده‌ای که برای جذابیت بیشتر برنامه دست به اقداماتی می‌زند که مدیران صداوسیما از آن بی‌خبر می‌مانند.

در چند ماه اخیر دو نمونه از چنین اقداماتی رسانه‌ای شده است. ابتدا دعوت از محروم ناصر ملک‌مطیعی به دو برنامه تلویزیونی بود که بعد از لغو پخش آن‌ها در دقیقه ۹۰، مرتضی میرباقری معاون سیما رسماً اعلام کرد که آن معاونت در جریان دعوت این بازیگر نبوده است! مورد دومی که در روز‌های اخیر سر و صدا به پا کرد، موضوع حضور کارلوس پویول، کاپیتان سابق تیم بارسلونا بود. هنوز هم حرف و حدیث‌ها درباره میزان واقعی هزینه حضور پویول در ایران مشخص نیست، اما میرباقری در مصاحبه با «جام‌جم» از بالا بودن پول درخواستی ستاره سابق فوتبال اسپانیا انتقاد می‌کند و می‌گوید: در واقع بعد از دعوت فیگو کاپیتان تیم ملی پرتغال در برنامه سال گذشته حواشی زیادی شکل گرفت که لزومی ندارد یک چهره خارجی برای حضور چند دقیقه‌ای‌اش در برنامه ورزشی، چند صد میلیون پول دریافت کند. وی ادامه می‌دهد: همان موقع رسانه ملی اعلام کرد هزینه حضور این چهره‌های خارجی از سوی اسپانسر‌ها بوده و به هیچ وجه از بودجه صدا و سیما هزینه نشده است. این مسئله در رسانه ملی ولو این‌که اسپانسر هزینه حضور یک کارشناس خارجی را بدهد مورد بررسی قرار گرفت و رئیس شورای ورزش سیما بعد از بررسی و این‌که جلوی حواشی را بگیرد، رسماً ابلاغ کرد دعوت از کارشناسان خارجی در برنامه‌های ورزشی و پرداخت چند صد میلیونی برای چند دقیقه حضور ولو این‌که از سوی اسپانسر هم صورت بگیرد، ممنوع و مخالف سیاست‌های رسانه ملی است.

احسان قاضی‌زاده هاشمی می‌گوید: برخی افراد مطرح می‌کنند هزینه سفر کارشناسان خارجی توسط اسپانسر و حامیان مالی تأمین می‌شود، مسلماً این حامیان در قبال تأمین هزینه سفر کارشناسان و بازیکنان خارجی درخواست‌هایی از جمله تبلیغ کالا و... از سازمان صداوسیما دارند.

بیشترین نگرانی‌ها هم به چنین درخواست‌هایی معطوف است، زیرا حضور مهمانان خارجی در برنامه‌های تلویزیونی قاعدتاً با افزایش حجم آگهی برای تلویزیون درآمدزایی دارد، اما از سوی دیگر به خاطر اینکه هزینه این درآمدزایی را حامی مالی تقبل کرده است، در مقابل خواسته‌هایی از صداوسیما دارد که می‌تواند دامنه حضور و نفوذ اسپانسر‌ها را افزایش دهد.

درباره هزینه درخواستی پویول برای حضور در برنامه ۲۰۱۸، خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه، در خبری اختصاصی رقم ۹۰ هزار یورو را مطرح کرده است. روزنامه جام‌جم، نیز در گزارشی می‌نویسد: هزینه حضور پویول در برنامه «۲۰۱۸» رقمی حدود ۶۰۰ میلیون تومان بوده است که حتی با وجود تقبل این مبلغ از سوی اسپانسر بازهم به‌صلاح نبوده و سازمان صدا و سیما مخالف این هزینه‌های هنگفت در شرایط فعلی اقتصادی کشور بوده است.

از سوی دیگر قاضی‌زاده هاشمی می‌گوید مبلغ ریالی این درخواست یک میلیارد تومان بوده است.

واسطه حضور پویول در ایران، مانند اکثر مهمانان فوتبالیست خارجی که از برنامه‌های تلویزیونی در ایران سر درمی‌آورند، یک ایرانی ساکن اروپاست. شخصی که گفته می‌شود با فوتبالیست‌های شاغل در لیگ اسپانیا رابطه گرمی دارد و از قِبَل واسطه‌گری برای معرفی و حضور چهره‌های شاغل و بازنشسته فوتبال به برنامه‌های تلویزیونی درآمد خوبی دارد. صداوسیما هنوز درباره اینکه چقدر این شخص می‌تواند بر روی برنامه‌های تلویزیونی نفوذ داشته یا با اسپانسر‌ها ارتباط بگیرد توضیحی نداده، اما آنچه از صفحه شخصی وی مشخص است، حضور چهره‌های سرشناس فوتبال در برنامه‌های تلویزیونی در ایران حاصل رایزنی‌های وی بوده است! چیزی که گویا از طریق ارتباط مستقیم سازمان صداوسیما با ورزشکاران خارجی، مقدور نیست!


انتهای پیام/