photo_2018-06-13_20-30-50   

 

  محمد جوادی فر

 


شاید کمتر کسی را پیدا کنیم که این گونه در حرفه و کار خود عاشق و شیفته باشد. او دیوانه ی فوتبال است و بارها این را در همان اندک مصاحبه های خود عنوان کرده است. بله سخن از عادل فردوسی پور است مردی که سالهاست نفر اول حوزه ی گزارشگری و برنامه سازی در تلویزیون است تا آن جایی که با وجود مشکلات و چالش های بسیاری که برای رسانه ی ملی بوجود اورده بازهم توانسته است دوشنبه شب ها را در تسخیر تریبون و برنامه ی نود نگاه دارد. به احتمال بسیار او هیچ گاه فکر نمی کرد که یک روز مدیران صدا و سیما در جبهه ی تقابل و رویارویی با او قرار گیرند. ماجرا به شب بازی مهم ایران و اسپانیا در جام جهانی روسیه برمی گردد. از صبح که خبرگزاری ها و شبکه های اجتماعی شروع به فعالیت کردند خبراول آنها حضور کارلس پویول در برنامه ی ویژه ی جام جهانی بود. حضور دو میهمان معروف قبلی در برنامه های گذشته اعتراضات و نقدهای جسته و گریخته ای را علیه عادل فردوسی پور به راه انداخته بود. هزینه ی بالای دعوت از لوییز فیگو و ساموئل اتوئو و همچنین عدم بازدهی و بهره وری مناسب از این قضیه دلایلی بود که منتقدان این کار را بی فایده و عبث می دانستند. قاب تنها ی محمدرضا احمدی پشت میز عریض و طویل برنامه  تصویری بود که باعث تعجب همه شده بود. ده دقیقه مانده به شروع بازی حساس تیم ملی عادل فردوسی پور این بار با بغضی فروخورده و چهره ای ناراحت از عدم راه دادن پویول به برنامه گلایه کرد. این شاید از معدود دفعاتی بود که عجز و ناتوانی در چهره و سیمای مرد سخت کوش و خستگی ناپذیر رسانه دیده می شد. پویول به برنامه ی فردوسی پور نیامد و این بار منتقدان پیروز این ماجرای پرحاشیه بودند. 

دعوت از چهره ها و اشخاص معروف در برگزاری برنامه های مناسبتی از دیرباز در تمام کشورها مرسوم بوده و عادل فردوسی پور میخواست مبدع و آغازکننده ی این ماجرا در ایران باشد. ولی ایا صرف حضور چند ساعته در یک برنامه ی تلویزیونی با هزینه ی سنگین و غیرقابل باور می تواند گرهی از کار فروبسته ی فوتبال ایران بگشاید. آیا با حضور فیگو ، اتوئو و پویول کمکی به ساخت  زیرساخت های ورزشی، انجام بازی های خیریه و درآمدزایی ، رشد و پیشرفت آکادمی های فوتبال پایه و سرمایه گذاری در حوزه ی فوتبال صورت پذیرفت؟ بله عادل فردوسی پور می تواند از نحوه ی مواجهه ی مدیران صداوسیما در قبال میهمانش دلخور باشد ولی او نیز به خوبی میداند اینگونه برنامه ها و ریخت و پاش های مالی در این وانفسای اقتصادی هیچ کمکی به ورزش ایران نخواهد کرد. وقتی سوت پایان بازی ایرانیا و اسپانیا به صدادرآمد تقریبا تمام مفسران و کارشناسان نخبه ی فوتبال دنیا زبان به تعریف و تمجید عملکرد ملی پوشان کشورمان گشودند پس مجیزگویی ها و تعاریف گاه مبالغه آمیز میهمانان نامی برنامه 2018 نیز نمیتواند دلیل قانع کننده ای برای دعوت از آنها باشد.

به هر حال اتفاق چهارشنبه شب هفته ی قبل نتیجه ی یک تصمیم غیرکارشناسی شده و صدالبته برخورد نامناسب مدیران صداوسیما بود. آنجا که آنها مثل اکثر اوقات عقب تر از زمان بودند و باعث شدند یک موضوع ساده و قابل حل به یک بحران رسانه ای بدل شود.