به گزارش پارس نیوز  - در این روزهای جام‌ جهانی "بیست-هجده" و "فصل داغ فوتبال" 2 برنامه تلویزیون است که پوشش کاملی از مسابقات و حواشی آن را ارائه می دهد، برنامه‌هایی حرفه ای و با کیفیت مطلوب.

شکی نیست در جهان امروز برنامه‌ها برای ادامه حیات و تولیدشان به این اسپانسرها نیاز دارند، و مخاطب هم پخش این آگهی‌ها را جزئی از قاعده بازی دانسته و پذیرفته است.

بهترین نتیجه برای مجموعه اسپانسر و مجری تبلیغات زمانی رخ می‌دهد که رابطه ای منطقی بین حامی، زمان اختصاص یافته به محصول و موضوع آن برنامه وجود داشته باشد.

رابطه محصول تبلیغی در این 2 برنامه فوتبالی و موضوع برنامه به مدد پیش بینی بازیها و امتیاز دهی و ... کاملا قابل قبول است اما مدت زمان این تبلیغات جای مناقشه دارد.

در این برنامه ها می توان گفت ما با بمباران "ستاره -مربعی" روبرو هستیم، هر اندازه هم که صبور و فوتبال دوست باشیم این حجم زیاد از توضیح و دعوت، باعث می‌شود تماشاچی طاقت و تحمل از دست دهد.
 

ستاره ... مربع ... توی دروازه!


کار به جایی می رسد محمدرضا احمدی در ضمن گزارش بازی آرژانتین-کرواسی هم با دیدن زیرنویس تبلیغاتی از تماشاگران درخواست می کند که اپلیکیشن اسپانسر را دانلود کنند و در پیش‌بینی بازی‌ها شرکت کنند. بنده خدا لحظه‌ای رسالت خود به عنوان گزارشگر بازی و مجری برنامه را قاطی می کند و ناخودآگاه منتظرم گزارش کند حالا ستاره... مربع... توی دروازه!

موبایل را رو به دوربین گرفته و آموزش ارسال یک پیامک یا نحوه ورود به ستاره-مربعی‌ها را می دهند، واقعا اینقدر پیچیده است؟ دختر 3 ساله و چند ماهه من تا موبایل من را در خلوتی گیر می آورد انواع بازی‌هایی که دوست دارد را اینستال کرده و هر چه دوست ندارد را حذف می کند... نسل عوض شده است.

نکته جالب توجه این است که 2 حامی اصلی برنامه ها "روبیکا" و "آپ" هستند هر دو اپلیکشن تقریبا خدمات مشابهی ارائه می دهند مانند خرید شارژ، پرداخت قبوض، کارت به کارت و... هر 2 هم اسپانسر برنامه هستند، یک بار باید برای روبیکا این خدمات را اعلام کنند و یک بار هم برای آپ! بعد توضیح دهند که از کجا و چگونه این اپلیکیشن‌ها را دریافت کنید، یک شب خود احمدی و فردوسی‌پور به حجم زیاد اعلام اپلیکیشن و شرکت در پیش‌بینی‌ها اشاره می کنند!
 

ستاره ... مربع ... توی دروازه!


این که دو شرکت ارائه دهنده خدمات هم نوع، اسپانسر یک برنامه باشند در نوع خود اتفاق بدیعی است، چون در جهان - معمولا به جهت رقابت - هر کدام از شرکت‌ها تمایل به انحصار یک فضای تبلیغاتی برای خود دارند. جایی که کوکا کولا اسپانسر باشد، هیچ نشانی از پپسی نخواهد بود و بالعکس، جایی که آدیداس حضور دارد دیگر پوما وجود ندارد و ...

اگرچه بحثی که الان مطرح کردم هیچ ربطی به من مخاطب ندارد و هر صاحب کالایی آزاد است که با هر جایی و به هر شکلی تبلیغات انجام دهد اما واقعا دیدن چنین موقعیت‌هایی - از عجایب تبلیغات در جهان - فکر ما را به جایی می‌برد که انگار رقابتی در میان نیست!

برای آن دسته از دوستانی که احتمالا خواهند گفت: اسلحه پشت گردنت نیست کانال را عوض کن، باید عرض کنم اتفاقا اسلحه پشت گردنم است، هر کانال دیگری که می‌زنم یا مرگ و کشتار است یا گرانی و تحریم و...

در این روزها فوتبال دلخوشی و دستاویز بزرگی است تا ذهن را از شر دلار، سکه، طلا، پیش خرید خودرو و ... رها سازیم.

لطفا ستاره-مربع‌ها را کم کنید چون با تکرار بی‌رویه در لحظه به لحظه برنامه، با جوایز و قرعه‌کشی و یا با مهمانی که از اسپانیا دعوت می‌کنند اما به داخل استودیو راهش نمی دهند! مغزمان را پیاده کرده‌اند؛ بس است دیگر، مرسی اَه.