به گزارش پارس نیوز، 

وحید کمالی با اشاره به تدارک گسترده رادیوهای استانی برای ماه رمضان امسال اظهار کرد: از مدت‌ها قبل برای رمضان امسال برنامه‌ریزی شد تا توجه بیشتری به کارکردهای اجتماعی رمضان مثل ترویج آشتی، رفع کدورت، دستگیری و گره‌گشایی و کمک به نیازمندان، در ویژه برنامه‌های افطار و سحر صورت بگیرد.

وی افزود: ویژه برنامه‌های رمضان با طراحی و تولید ‎بخش‌های مختلف باهدف جذب رضایت مخاطب موفق بودند؛ بخش‌هایی از جمله «سی سفره، سی محله» برای برجسته سازی فرهنگ افطاری ساده، در خیابان‌ها و محلات پر رفت و آمد در شهرهای مختلف کشور، «جمع‌خوانی قرآن» در مساجد محله‌ها، کِشتی‌های تفریحی و غیر تفریحی در مراکزی همچون کیش و خلیج فارس، انعکاس فعالیت‌های قرآنی اهل سنت و شیعه در صدای مراکز استان‌ها و «نشانی» با موضوع یک آیه و یک نکته اخلاقی که به صورت بسته‌های کوتاه در قالب ویژه برنامه‌های کوتاه پخش شدند.

مدیرکل صدای استان‌ها با اشاره به ویژه برنامه «سفره افطاری خانواده» خاطرنشان کرد: مخاطبان رادیو می‌توانستند در قالب این برنامه، در مسابقه ارسال عکس از سفره‌های افطاری برای مشارکت در تولید محتوای رادیو نما اقدام کنند.

وی تصریح کرد: «جشنواره روزه اولی‌ها»، «رمضان در جبهه‌ها» با موضوع دفاع مقدس، «سی مسجد» با هدف معرفی 30 مسجدی که طرح افطاری ساده در آن ها اجرایی شده بود، «لیلة القدر بزرگان» ویژه برنامه پژوهشی که در شب‌های قدر پخش شد و «رمضان در فرهنگ عامه» با هدف معرفی آداب و رسوم مردم استان‌های مختلف در ماه رمضان، پیشواز ماه قرآن، سحری‌خوانی، اذان‌گویی بر پشت بام‌ها و مناجات‌خوانی‌های سنتی تولید و پخش شد همچنین گزارش‌های مستند و توصیفی متعددی هم از مناسک افطاری با تلاش خبرنگاران محله تهیه و پخش شد.

کمالی با اشاره به ترویج دورهمی خانواده‌ها و جمع‌های خانوادگی در برنامه‌های رمضان رادیوهای استانی گفت: ارائه الگویی جامع با استفاده از سبک زندگی بزرگان و علما در برنامه‌های سحرگاهی و بیان خاطراتی از سحرخیزی آن ها و نیز توجه ویژه به مادران و زنان در برنامه‌های ماه رمضان، از دیگر رویکردهای صدای مراکز استان‌ها بود.

مدیرکل صدای استان‌ها با بیان اینکه در ماه رمضان سال  97 از ظرفیت رادیو نما در مراکز با بارگذاری تصاویر مرتبط و متناسب با موضوع بهره گرفته شد خاطرنشان کرد: تاثیرگذاری رادیونما به اندازه خود رادیو دارای اهمیت است.

وی عنوان کرد: بر اساس برنامه‌ ریزی ‎ویژه برنامه‌ های ماه مبارک رمضان، رادیو های استانی، 33 برنامه زنده ویژه سحر با میانگین مدت 120 دقیقه و همچنین 33 برنامه ویژه افطار با میانگین زمان 120 دقیقه تولید و پخش کرده‌اند و در حوزه ارزیابی 66 برنامه ویژه افطار و سحر به مدت تقریبی 7920 دقیقه نتایج خوبی به دست آمده است.

کمالی به همکاری صدای مراکز با شبکه‌های سراسری اشاره و تصریح کرد: صدای مراکز در ماه مبارک رمضان بر اساس جدول پخش، با تهیه گزارش از مساجد، مراسم افطاری و پرداختن آداب و رسوم شهرهای مختلف، همچنین تولید برنامه برای شبکه‌های سراسری با موضوع رمضان تعامل بسیار زیادی داشته‌اند.

مدیرکل صدای استان‌ها افزود: صدای مراکز با طراحی و برنامه‌ریزی تولید ویژه برنامه روز جهانی قدس 33 ویژه برنامه 180 دقیقه‌ای به نام‌های فریاد بیداری، حماسه مقاومت، سلام بر قدس، قبله بیداری، بیت‌المقدس، روز بیداری، روز اسلام، یک جمعه یک جهان و ... را پخش کردند که ارزیابی آنها به صورت برخط صورت گرفت همچنین طی هماهنگی صورت گرفته با صدای مراکز و شبکه‌های سراسری، پخش این برنامه‌ها فراتر از استان‌های محل تولید محقق شد.

وی گفت: بر این اساس و در روز قدس امسال شاهد 326 ارتباط گزارشی بین صدای مراکز با شهرهای مختلف به مدت 1339 دقیقه و 117 ارتباط گزارشی صدای مراکز با شبکه‌های سراسری به مدت 694 دقیقه و 212 ارتباط گزارشی و استودیویی صدای مراکز با یکدیگر به مدت 1252 دقیقه بودیم.

کمالی در ادامه به برنامه‌های تابستانی رادیوهای استانی پرداخت و خاطرنشان کرد: صدای استان‌ها با رویکرد تولید برنامه‌هایی با محتوای شعر و موسیقی، مسابقه، طنز و برنامه‌های کوتاه و جذاب به استقبال تابستان می‌روند.

مدیرکل صدای استان‌ها بیان کرد: در تابستان امسال صدای مراکز با تولید 175 برنامه به مدت 6975 دقیقه  سه موضوع اصلی یعنی ورزش، سفر، مسابقه و سرگرمی را جزو اولویت‌های کاری خود قرار می‌دهند.

وی با اشاره به سر و کار این دست برنامه‌ها با اقشاری همچون معلمان، دانش‌آموزان و دانشجویان عنوان کرد: از این رو صدای مراکز جدول پخشی با رویکردی گردشی و تفریحی سرگرم‌کننده تدارک دیده‌اند.

کمالی تصریح کرد: رادیوهای مراکز با برنامه‌های متنوع و با هدف سرگرم‌سازی به استقبال تابستان می‌روند و در این فصل مسابقات فرهنگی، مذهبی، هنری و ورزشی در قالب برنامه‌های مختلف تولید و پخش می‌شوند.

مدیرکل صدای استان‌ها با تاکید بر تعامل بیشتر با مخاطبان در شهرستان‌ها و روستاهای مختلف کشور گفت: بر این اساس خبرنگاران افتخاری پوشش رویدادهای محله‌ای و گردشگری را بر عهده دارند همچنین ترویج بازی‌های بومی محلی، ترویج فرهنگ کتابخوانی، معرفی اماکن گردشگری و مذهبی و تاریخی از دیگر برنامه‌های صدای استان‌ها در فصل تابستان خواهد بود.

وی درباره برنامه‌سازی با موضوع شعار سال خاطرنشان کرد: صدای استان‌ها با توجه به ارائه طرح برنامه شعار سال با عنوان «ایران 626» به صدای مراکز، برنامه‌ریزی برای تولید 33 برنامه به مدت 990 دقیقه در ماه با توجه به ظرفیت‌های تولید ایرانی و توانمندی‌های موجود در هر یک از استان‌ها را شروع کرده‌اند.

کمالی ادامه داد: این برنامه مبتنی بر کار تحقیقی استانی بوده و پیش از تولید مشاوره‌های لازم برای تولید بهتر مد نظر قرار می‌گیرد علاوه بر این، صدای مراکز هفته‌ای یک برنامه 30 دقیقه‌ای متناسب با شعار سال تهیه و پخش می‌کنند و در سایر برنامه‌ها  از آنونس‌ها و میان برنامه‌های کوتاه متناسب با شعار سال هم استفاده خواهد شد.

انتهای پیام/