به گزارش پارس نیوز، 

به نقل از الیوم السابع-شورای عالی فرهنگ مصر به ریاست دکتر سعید المصری، رمان «سفر خون» نوشته ابراهیم عیسی و «نقطه نظام» نوشته صبحی موسی را برنده جایزه امسال نجیب محفوظ اعطاء کنند. برندگان این جایزه در مراسمی که به همین مناسبت برگزار خواهد شد جایزه خود را دریافت خواهند کرد.

«سفر خون» نوشته ابراهیم عیسی، که دعوتی است برای نگاه دوباره به تاریخ اسلام، جزء اول از سه‌گانه نویسنده از تاریخ اسلام است که زمان رحلت رسول اکرم و درگیری مسلمان با یکدیگر و حوادث بعد از خلافت علی‌بن ابی‌طالب و فتح مصر را با شیوه‌ای ادبی و داستانی روایت می‌کند. 

«نقطه نظام» رمانی فانتزی است که با زبانی طنز تاریخ و اسطوره را با هم در می‌آمیزد و به علل و مقدمات انقلاب ماه ژانویه در این کشور و فساد حکومت مبارک و انتشار آن و دخالت نیروهای امنیتی می‌پردازد.

صبحی موسی، رمان‌نویس مصری پس از اعلام اسامی برندگان این جایزه گفت: «باعث افتخار هر نویسنده‌ای در مصر و یا دیگر کشورهای عربی‌ است که نامش در کنار نام بزرگ نجیب محفوظ قرار بگیرد. حتی اگر از طریق جایزه‌ای باشد که اسم او را بر خود دارد.»

دکتر ایناس عبدالدایم، وزیر فرهنگ مصر در جلسه‌ای که در شورای عالی فرهنگ منعقد شد پیشنهادی مبنی بر تبدیل جایزه نجیب محفوظ از جایزه‌ای داخلی به جایزه‌ای بین‌المللی را مطرح کرد و این پیشنهاد در همان شورا به تصویب رسید و قرار شد از سال آینده مبلغ مالی این جایزه افزایش یاید و آثاری از مصر و خارج از مصر برای داوری در این جایزه ارسال شود.

شورای عالی فرهنگ مصر تا سال 1999 میلادی هر سال اثر برگزیده‌ای را به عنوان جایزه ادبی نجیب محفوظ  معرفی می‌کرد. در سال 1999 این جایزه متوقف شد و مجددا در سال 2017 و پس از 18 سال از سر گرفته شد و ارزش مالی آن از 1400 دلار به 2300 دلار افزایش پیدا کرد.

جایزه دیگری نیز با نام نجیب محفوظ در مصر وجود دارد که از سوی دانشگاه امریکایی قاهره هرسال برگزار می‌شود و ارزشی به مبلغ 100 هزار دلار دارد. علاوه بر این‌که اثر برنده به زبان انگلیسی نیز ترجمه می‌شود.

نجیب محفوظ رمان‌نویس مصری و اولین نویسنده عرب بود که جایزه نوبل ادبیات را در سال 1988 میلادی برنده شد.


انتهای پیام/