به گزارش پارس نیوز، 

محمد عابدی با بیان اینکه هفت مهرماه به عنوان روز ملی شمس تبریزی نامگذاری شده است افزود: برای بزرگداشت جایگاه شمس تبریزی همایش علمی بین المللی ۶ الی ۷ شهریورماه سالجاری با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی در خوی برگزار می شود.

وی با بیان اینکه در این همایش ۱۲ محور در خصوص عرفان اسلامی و نیز شخصیت و زندگی شمس تبریزی توسط اندیشمندان داخلی و خارجی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد افزود: رونمایی از کتاب های مختلف در حوزه شمس تبریزی و مولوی و مردم شناسی و برگزاری کارگاه های خوانش سینمایی اشعار مولانا و مردم شناسی خوی از برنامه های جنبی این همایش خواهد بود .

بارگاه شمس تبریزی در جوار مناره ای تاریخی به همین نام در شهرستان خوی واقع شده و جزو آثار ثبت شده ملی است.

شمس الدین محمد بن علی بن ملک داد تبریزی بنا بر اشاره های تاریخی به احتمال زیاد در سال ۵۸۲ هجری قمری به دنیا آمد و ملقب به «شیخ پران» و « زر دوز»بود، کتاب «مقالات شمس» شامل مطالب ارزنده ای با موضوع عرفان است، این کتاب سوال و جواب های شمس و مولانا و مریدان و منکران آنان را در بر می گیرد و توسط شاگردان وی گردآوری شده است.

هفتم مهرماه در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران به نام روز شمس نامگذاری شده است و همه ساله برنامه ها و همایش های علمی و فرهنگی گوناگونی در خصوص معرفی اندیشه ها و مزار شمس تبریزی در خوی برگزار می شود.


انتهای پیام/