به گزارش پارس نیوز، 

محمد پیوندی سرپرست تیم سوژه یابی "ماه عسل"  درباره فرآیند سوژه‌های برنامه ماه عسل امسال گفت: قطعا هر برنامه‎ای در گذشت زمان به پختگی می‌رسد که فکر می‌کنم همین اتفاق برای ماه عسل افتاده است. درباره کیفیت برنامه مخاطب می‌تواند قضاوت کند. من در تمام سال‌هایی که در ماه عسل فعالیت کردم احساس می‎کنم در کنارش بزرگ شده‌ام و دلیل آن این است که هویت ماه عسل قصه آدم‌هاست.

وی در همین راستا افزود: وقتی وارد زندگی آدم‌ها می‌شویم حتی اگر یک نکته از زندگی آن‌ها برداشت کرده باشیم قطعا در زندگیمان جاری بوده است و این تجربه را علاوه بر مخاطب به گروه ما هم منتقل کرده است ضمن این که ما به عنوان کسانی که به پژوهش و سوژه یابی پرداخته‌ایم سازنده برنامه نیز هستیم که این خود لذت بخش است و چه چیزی می‌تواند از این لذت بخش‌تر باشد.

سرپرست سوژه یابی برنامه ماه عسل درباره روایت قصه‌ها در این برنامه اظهار کرد: ما برای روایت قصه‌ای از سختی آن نمی‌ترسیم، همین که کسی حاضر می‌شود قصه‌ای از زندگی‌اش را با مخاطبان در میان بگذارد، قصه‌ای که حتی نزدیک‌ترین شخص زندگی آن آدم هم از آن بی اطلاع است و به ما اعتماد می‌کند، نباید چالشی برخورد کنیم یا از چیزی عقب برویم برای همین همه شرایط را برای حضور مهمان فراهم می‌کنیم تا بهترین اتفاق ببفتد.

پیوندی ادامه داد: علیخانی به عنوان تهیه کننده برای دعوت مهمان و هزینه‌های مرتبط با حضور و اقامت وی هیچ محدودیتی قائل نشده است. وی معتقد است برای مهمان بهترین شرایط فراهم شود تا وقتی روی صندلی مقابل دوربین می‌نشیند حالش خوب باشد. فکر می‌کنم تمام اعضای ماه عسل در تمام این سال‌ها کنار هم هستیم و اجازه نمی‌دهیم در چیزی که قرار است به مخاطب ارائه شود خدشه وارد شود، همه شرایط لازم را فراهم می‌کنیم که همه این موارد به دلیل دقت نظر و وسواس احسان علیخانی است.

وی درباره مسئله مورد توجه در سوژه‌های قابل معرفی در "ماه عسل" بیان کرد: ما موضوع محور کار نمی‌کنیم بلکه قصه محور برنامه را روی آنتن می‌بریم. دنبال برش‌ها و قصه‌های خوب زندگی آدم‌ها می‌گردیم که آن‌ها بتوانند در زندگی دیگر آدم‌ها تاثیرگذار باشند. گاهی با شنیدن یک قصه حال آدم خوب می‌شود آن هم باتوجه به لحظات حساس نزدیک افطار که آنتن در اختیار برنامه ماه عسل است.

 

سرپرست سوژه یابی برنامه ماه عسل ادامه داد: ممکن است یک قطعه نواخته شده غمگین باشد، اما حال آدمی را خوب کند. از عناوینی که برای ما مهم است امیدبخش بودن و حال خوب قصه‌هاست. یعنی حتی اگر از تلخی بخواهیم روایت کنیم ته آن باید حالمان خوب شود. به همین دلیل موضوع محور نیستیم، اما موضوعات اطراف و جامعه را رصد می‌کنیم، درست نگاه می‌کنیم و از جامعه آماری دقیق بهره می‌بریم، نهاد‌های متفاوت به ما مشاوره می‌دهند، افراد متخصص ما را برای ورود به حوزه‌ها راهنمایی می‌کنند و گاهی مردم خودشان می‌خواهند ما دنبال سوژه‌ای برویم که حالشان با شنیدن آن خوش شود.

پیوندی درباره روند تکراری بودن قصه‎ها از دیدگاه برخی مخاطبان توضیح داد: قطعا تکرار هم در قصه‌های ماه عسل وجود داشته، اما چون ما موضوع محور کار نمی‌کنیم اگر قصد این گونه کار کردن داشتیم می‌توانستیم هزار برنامه بسازیم، اما وقتی برای تحلیل اطراف به قصه احتیاج است گاهی ممکن است در تیتر‌ها دچار تکرار شویم.

وی در ادامه افزود: مثلا ما در سینما چند قصه داریم و چند قصه روایت می‌شود مثلا در سینما درباره اعتیاد، موضوعات خانوادگی و اجتماعی چند فیلم ساخته شده است، شاید اگر موضوع از آن فیلم‌ها استخراج شود موضوعات مشترکی پیدا شود، اما چیزی که باعث کشاندن مخاطب به سینما و دیدن فیلم‌ها می‌شود نوع روایت و قصه است. ما سعی می‌کنیم پرداخت‌هایمان متفاوت باشد یعنی اگر درباره اعتیاد صحبت می‌کنیم قطعا برشی از زندگی فرد را انتخاب می‌کنیم که بتوانیم پرداخت جدیدتری از آن داشته باشیم. هیچ وقت فکر نمی‌کنم که روایت تکراری داشته باشیم.

ماه عسل

پیوندی درباره بازخورد برنامه ماه عسل از دیدگاه مخاطبان خاطرنشان کرد: گروه ما نیز به دید مخاطب به برنامه نگاه می‌کند، علیخانی، تهیه کننده "ماه عسل" معتقد است باید بهترین محصول برای مخاطب آماده شود. اگر بخواهیم خودمان را قضاوت کنیم کار اشتباهی است فقط سعی می‌کنیم حال خوبمان را با دیگران تقسیم کنیم، در هر حالت تمام سلیقه‌ها را راضی نگه داشتن کار سختی است که ما سعی می‌کنیم سخت گیرترین سلیقه‌ها را راضی نگه داریم. انتقاد‌ها را گوش کرده و سعی می‌کنیم هر چقدر جلو رویم برنامه را اصلاح کنیم و همان گونه شویم که مردم دوست دارند.