به گزارش پارس نیوز، 

محمدیوسف کیانی متولد سال ۱۳۱۷ در استان مازندران و شهر بابل است. وی سال ۴۲ در مقطع کارشناسی باستان‌شناسی و تاریخ هنر از دانشگاه تهران و سال ۴۳ نیز در رشته تاریخ دانش آموخته شد و مقطع کارشناسی ارشد باستان‌شناسی را سال ۴۴ به پایان رساند و برای ادامه تحصیل به لندن رفت و درسال ۴۹ با مدرک دکترای باستان‌شناسی و تاریخ هنر اسلامی از دانشگاه لندن دانش آموخته شد.

کارشناسی امور باستان‌شناسی، ریاست موزه هنرهای ایران، ریاست موزه ملی ایران، مدیریت هیئت بررسی و تحقیقات باستان‌شناسی دشت گرگان و عضویت در هیئت علمی گروه باستان‌شناسی و تاریخ هنر دانشگاه تهران از جمله فعالیت‌های اجرایی محمدیوسف کیانی بوده است.

بیش از ۴۰ سال فعالیت وی در عرصه‌های باستان‌شناسی و تاریخ هنر، به انتشار کتاب‌ها و مقاله‌های متعددی منتهی شده است که از آن جمله می توان به کتاب‌های پایتخت‌های ایران، تاریخ هنر معماری ایران در دوره اسلامی، تزئینات وابسته به معماری ایران، شهرهای ایران، کاروان سراهای ایران، مقدمه‌ای بر هنر کاشیکاری ایران و هم چنین نظر اجمالی بر شهرنشینی و شهرسازی در ایران اشاره کرد.

مسئولیت نمایشگاه‌های بین المللی دکترمحمد یوسف کیانی به شرح زیر است: هنرهای جهان اسلام لندن سال۱۹۷۳، هنرهای ایران توکیودر سال ۱۹۷۶، هنرهای ایران عهد ساسانی نیویورک در سال۱۹۷۷.

وی همچنین دارندۀ تندیس عزت الله نگهبان بود.


انتهای پیام/