محمدمهدی طهرانچی درباره انتقال دانشکده‌های دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز به سوهانک، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی حدود 60 هزار دانشجو دارد، این تعداد دانشجو زیاد است. چیزی که تحت عنوان اعتراضات مطرح شد، شامل برخی اطلاعات اشتباه بوده که در اختیار برخی دانشجویان قرار گرفته بود. در این اعتراضات ما با جمع‌های کمتر از 200 نفر مواجه بودیم که الحمدلله با حضور روسای دانشکده‌های تهران مرکزی و مصاحبه بموقع مسئول اجرایی این جابه جایی، اطلاعات لازم به دانشجویان داده شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران گفت: در این جابه جایی شرایط دانشجویان کاملا لحاظ شده است و فضای جدید نزدیک ایستگاه مترو است. البته دو پردیس واحد تهران مرکزی به علت اینکه بزرگ هستند، فعلا جا به جا نمی شوند. برخی پردیس های کوچک تر و ساختمان ها در این طرح تجمیع خواهند شد.

وی تاکید کرد: به هر حال دانشجویان باید در جریان جزئیات قرار می گرفتند. به دلیل اینکه فرصت اندک بود، با کمک روسای دانشکده‌ها و افرادی که به نمایندگی از ما حضور داشتند، توانستیم دانشجویان را توجیه کنیم و شرایط به حالت عادی خود بازگشت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران ادامه داد: واقعیت آن است که دانشگاه آزاد اسلامی در دوره ای مبتنی بر کلاس محوری توسعه پیدا کرد. در دوران کلاس محوری، ساختمان های منفرد را به عنوان جزئی از دانشگاه در سطح شهر به صورت پراکنده انتخاب کرده و مورد استفاده قرار داده بودند.

وی افزود: واحد تهران مرکزی با توجه به اینکه اولین واحد دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی است، از یک ساختار بسیار قدیمی و پراکنده برخوردار است. در مرحله جدید دانشگاه به دنبال آن هستیم که دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان کنشگر فعال در حوزه علم باشد که ساختار واحد تهران مرکزی جوابگوی این موضوع نیست.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران گفت: این جابه جایی دارای دو نکته است؛ نکته اول اینکه ساختمان های این واحد فرسوده بود و مباحثی که در مدیریت بحران وجود دارد، باید در این ساختمان ها لحاظ می شد. این ساختمان ها برای تراکم دانشجو در نظر گرفته نشده بودند و به عنوان مثال در یک ساختمان کوچک 11 هزار دانشجو رفت و آمد می کردند. این شرایط علاوه بر اینکه شایسته وضعیت علمی دانشگاه نبود، فاقد امنیت لازم برای مسائل آموزشی دانشگاه نیز بود.

وی اضافه کرد: به عنوان نکته دوم باید توجه داشت که دانشگاه آزاد اسلامی از دوران کارشناسی به دوران تحصیلات تکمیلی گذر کرده است و امروزه باید تعامل بین رشته ای داشته باشیم. در حال حاضر عمده دانشجویان تهران مرکزی در مقاطع تحصیلات تکمیلی مشغول تحصیل هستند. در چنین شرایطی دیگر کلاس جوابگو نیست و باید محل هایی برای تعامل حضور استاد در دانشگاه، دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا داشته باشیم که تحقق چنین مواردی در فضای قبلی ممکن نبود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، طهرانچی در پایان یادآور شد: امکانات دانشگاه در سطح شهر پراکنده بود. بدون توجه به بحث شهریه ها و با استفاده از سرمایه، تدبیری شد تا با یک نگاه توسعه ای و با تبدیل امکانات، وارد دانشگاه‌هایی شویم که بتوانیم در تحصیلات تکمیلی، پاسخگوی نیاز دانشجویان باشیم.