به گزارش پارس نیوز، 

برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره از خواندنی ها با درس گفتارهای تاریخ ادبیات جهان، نفت و هژمونیستم امریکا، رمانی از استرالیا و... آشنا شوید.

درس گفتارهای ادبیات جهان

گرنت ال. وات ترجمه ی گروه مترجمان انتشارات نیلوفر چاپ اول:97

خواندنی‌ها با برترین‌ها (۱۵۶)
پروفسور گرنت ال. وات، متخصص و صاحب‌نظر در آثار ویلیام شکسپیر، ادبیات انگلیسی، ادبیات داستانی مدرن آمریکا، و مطالعات میان‌رشته‌ای است. او در این اثر، با گزینش و تحلیل شاهکارهای ادبیات و شماری از آثار مهم ادبی، تاریخ ادبیات جهان را از آغاز تا امروز با شیوه‌ای دقیق و رویکردی نو، به شکلی فشرده تحلیل و واکاوی کرده است. او در این اثر، علاوه بر توجه به تجربه‌های ادبی مشابه و مضامین نزدیک یا مشترک آثار، به ناهمانندی‌ها و اختلاف‌ها و وجوه تمایز آثار ادبی جهان و نیز تاثیرگذاری و تاثیرپذیری ادبی در ادوار مختلف تاریخی عنایت داشته است.

در سید خندان کسی را نمی کشند

مهام میقانی نشر بان چاپ اول:96

خواندنی‌ها با برترین‌ها (۱۵۶)
کمی بیشتر از دو سال قبل، در آخرین روزهای پاییز نود و سه، در صبح ساکنی که ابرهای نمور و پراکنده‌ای که نه آبستن باران بودند و نه برف، کورسوی امیدی در دل ساکنان شهر که هفته‌ها در انتظار باد و باران مانده بودند، دمیده شد. اما آن روز هم باران نبارید و نقیبی با گوش‌های خودش شنید که آن شنبه‌ی نیمه‌ابری، آلوده ترینِ روز سال لقب گرفت. در ماشین پلیس نشسته بود و یک سرباز راننده او را به پزشکی‌قانونی بهشت‌زهرا، جایی که همکارش ابدال در آن در خواب ابدی بود، می‌برد.

با خود گفت اگر هیچ‌وقت جرات گفتن حقیقت را به لی‌لی پیدا نکند چه بلایی سر عشق‌اش خواهد آمد؟ اگر به هر دلیل هیچ‌وقت قرار نباشد «دوستت دارم» را به لی‌لی بگوید آیا روزی پشیمان خواهد شد؟ آیا برای عشقی که بعد از این بزدلی در گورستان «دوستت دارم» های به زبان درنیامده خواهد غلتید سوگواری می‌کند؟ اصلاً می‌تواند عشق‌اش به لی‌لی را دوباره بین میلیون‌ها عشق ناگفته که در آن سرزمین هرز پرسه می‌زنند و به در و دیوار می‌خورند پیدا کند؟ لی‌لی چه واکنشی نشان خواهد داد؟ آیا او به خاطر عافیت‌طلبی نقیبی حسرت خواهد خورد؟

نفت و هژمونیسم امریکا

محسن مسرت نشر نی چاپ اول: 97

خواندنی‌ها با برترین‌ها (۱۵۶)
اقتصاد نفت شاید پیچیده‌ترین و پررمز و رازترین اقتصاد در جهان سرمایه‌داری باشد. نفت جزئی از مجموعه‌ی منابع حامل انرژی اما مهم‌ترین و پرسودترین نوع آن است که با سایر منابع انرژی از قبیل زغال‌سنگ، هسته‌ای، آبی، و منابع تجدیدپذیر در رقابت دائمی در بازار جهانی قرار دارد.

لذا تصادفی نیست که خود نفت به‌عنوان مهم‌ترین عامل رشد اقتصادی در جهان، سبب نزاع بین‌المللی بر سر تقسیم منابع و رانت‌های نفتی، به حساس‌ترین عامل ژئوپولیتیکی و هژمونیستی دولت امریکا تبدیل شده است. اما آسیب‌های زیست‌محیطی مصرف انرژی‌های فسیلی، به‌خصوص نفت، جامعه‌ی انسانی را به‌اجبار به طرف استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر سوق می‌دهد.

این کتاب ارزیابی جامعی از اقتصاد نفت و آینده‌ی انرژی در جهان و ایران با استفاده از تئوری رانت و مقوله‌های قدرت و تکنولوژی ارائه می‌دهد.

فانوسی میان اقیانوس ها

ام. ال. استدمن هرمز عبداللهی نشر چشمه چاپ اول:97

خواندنی‌ها با برترین‌ها (۱۵۶)

ام ال. استندمن نویسنده‏ی استرالیاییِ ساکنِ لندن با نخستین رمانش؛ فانوسی میانِ اقیانوس‌ها (سال 2012)، به شهرتی فوق‌العاده دست پیدا کرد. یک عاشقانه‌ی رازآلود که براساسش در سالِ 2016 فیلم موفقی هم ساخته شد. این رمان درباره‌ی بازگشت مردی است از جبهه‌ی غرب. او نگهبانِ یک فانوسِ دریایی در جزیره‏ا‌ی دورافتاده در غربِ استرالیا می‌شود، و هر چند ماه یک‏بار با قایق برایش آذوقه و لوازم می‌آورند.

همسرش نیز به او می‌پیوندد تا زندگی‌شان را در این جزیره‌ی دورافتاده رقم بزنند، زنی که قدرتِ بارداری ندارد و فرزندانش سقط می‌شوند و روحش از این ماجرا در عذاب است، تا این‌که روزی یک قایق به ساحل می‌آید. در قایق یک جنازه است و نوزادی گریان رهاشده... فانوسی میانِ اقیانوس‌ها رمانی ا‌ست که می‌تواند مخاطبِ خود را تا آخرین کلمات همراه خود کند و تجربه‏ا‌ی دل‌پذیر برای‌ او بسازد.

گذر از رنج جدایی و پیوند دوباره با خانواده

مارک سیشل گروه مترجمان نشر قطره چاپ اول:97

خواندنی‌ها با برترین‌ها (۱۵۶)
دکتر مارک سیشل مشاور خانواده و زوج‌درمانگر در شهر نیویورک است.او رنج مراجعان بسیاری را که درگیر مشکلات خانوادگی و جدایی‌های مرارت‌بار بوده‌اند، التیام بخشیده و خود نیز اندوه جدایی خانوادگی را تجربه کرده است. دکتر سیشل گام‌هایی را برای برون‌رفت از رنج جدایی پیشنهاد می‌کند.

شرایط و اوضاع و احوال خانواده‌ی شما؛ این‌که چه کسی باعث جدایی خانوادگی شده، چه کسی قربانی شده و چه کسی در این قربانی شدن نقش داشته، در این شکاف و جدایی نقش شما چه بوده، این‌که شما چه دلایلی را در قطع ارتباط مؤثر می‌دانید (پول، مذهب، مواد مخدر، الکل، رابطه‌ی جنسی، تفاوت‌های جنسیتی، سن، سوءرفتار، اختلاف‌هاینژادی، جایگاه اجتماعی، بیماری روانی، خیانت، طلاق، ازدواج مجدد، مادرخوانده، پدرخوانده یا موارد و شرایط دیگر). هر چه بوده، گذشته؛ با مطالعه‌ی این کتاب و عمل به پیشنهادهای آن، بی‌تردید قادر خواهید بود از آسیب جدایی رهایی یابید.