به گزارش پارس نیوز، 

در این مطلب آمده است: حواشی اجرای طرح جدید ترافیک تهران بعد از 20روز از شروع اجرا همچنان ادامه دارد و دیروز جمعی از رانندگان آژانس های خودرو تجمع اعتراض‌آمیزی نسبت به هزینه‌های گزاف این طرح برگزار کردند.
رانندگان آژانس‌ها دیروز در مقابل فرمانداری تهران جمع شدند تا شاید اعتراض خود را به گوش مسئولان فرمانداری رسانده و آن‌ها به عنوان ناظری بر قوانین شورای شهر، درباره هزینه‌های طرح ترافیک جدید شهرداری اعمال نظر کنند.
غلامحسین آرام، معاون عمرانی فرمانداری تهران در همین باره با اشاره به اعتراض ها به طرح ترافیک جدید شهرداری گفت: فرمانداری تهران نسبت به مصوبه شورای اسلامی شهر تهران در خصوص افزایش نرخ طرح ترافیک آژانس‌ها اعتراض کرده اما هنوز پاسخی به این اعتراض داده نشده است؛بنابراین‌طرح ترافیک جدید باید برابر قیمت‌های سال گذشته واگذار شود و قیمت‌های جدید طرح ترافیک مورد تایید فرمانداری تهران نیست.
از سویی، سرپرست گروه سلامت هوای مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت نیز با بیان اینکه که طرح ترافیک جدید پیوست سلامت ندارد، گفت: لازم است که مسئولان شهری این موضوع را از طریق یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی مستقر در تهران ارزیابی کنند تا اثرات مثبت و منفی آن بر سلامت مشخص شود.
دکتر عباس شاهسونی با اشاره به تدوین نشدن پیوست سلامت برای طرح ترافیک در تهران، گفت: در تمام دنیا پیش از اجرای طرح‌های مختلف به خصوص حمل و نقل که تاثیر زیادی بر سلامت شهروندان دارند، پیوست سلامت در نظر گرفته می‌شود. متاسفانه اجرای طرح ترافیک جدید در شورای سلامت و امنیت غذایی استان تهران مطرح نشده است و جا دارد مسئولان شهری این موضوع را از طریق یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی مستقر در تهران ارزیابی کنند تا اثرات مثبت و منفی آن بر سلامت مشخص شود.
جزییات این طرح برای نظر خواهی به وزارت بهداشت، دانشگاه‌های علوم پزشکی و شورای عالی سلامت و امنیت غذایی استان اعلام نشده است و بنابراین این موضوع جزو نواقص طرح است.
اگر پیوست سلامت تدوین شود، می‌توان با اعداد و ارقام تاثیر آن را بر آلودگی هوا اعلام کرد تا بهترین مدل طرح اجرا شود.
از طرفی نیز در بیشتر روزهای یک ماه اخیر شاهد بارندگی و وزش باد در تهران بودیم و بر همین اساس نمی‌توان سلامت هوا را به اجرای طرح ترافیک نسبت داد.
اگر این طرح در زمستان بررسی شود، آن زمان می‌توان گفت که این طرح در کاهش آلودگی هوا موثر بوده یا خیر.
هر چند مبنای دریافت طرح ترافیک، معاینه فنی است اما هرکسی که پول داشته باشد، وارد طرح می‌شود و به این ترتیب میزان تردد افزایش پیدا می‌کند.
به دنبال این افزایش تردد نیز ترافیک و آلودگی هوا افزایش می‌یابد. نمی‌توان در کلانشهری مانند تهران طرحی را اجرا کرد و بعد ببینیم که سلامت مردم به خطر افتاده است یا خیر.
قبل از اجرای طرح باید به فکر سلامت مردم باشیم و تبعات آن را در نظر بگیریم.شاهسونی، معاینه فنی صحیح و تعداد مجوز محدود را از عوامل موثر بودن طرح ترافیک در کاهش آلودگی هوای کلانشهری چون تهران دانست و گفت: ما اعلام کردیم که این طرح نیاز به ارزیابی اثرات بهداشتی و پیوست سلامت دارد اما اقدامی انجام نشد.
آلودگی هوا در تهران ارتباط زیادی با تردد خودروها دارد؛ به همین دلیل اگر معاینه فنی داشته باشند، سطح آلودگی نیز کاهش می‌یابد. اگر تعداد خودروی بیشتری صرف اینکه معاینه فنی دارند، مجوز ورود به محدوده طرح را دریافت کنند و طرح بیشتری صادر شود، طبیعی است که ترافیک و آلودگی هوا و صوتی را به دنبال دارد.
ممنوعیت فروش طرح ترافیک یکی از مصوباتی بود که در زمان شرایط اضطراری آلودگی هوای تهران اجرا می‌شد.
درگذشته در تهران روزانه 10 تا 15 هزار طرح ترافیک به فروش می‌رسید.
روزهایی که فروش طرح ممنوع می‌شد با توجه به اینکه میزان تردد خودروها کاهش می‌یافت، شاهد کاهش آلودگی هوا بودیم. از طرفی نیز در تهران سه‌هزار اتوبوس فرسوده دیزلی وجود دارد و طبق قانون شهرداری از دو سال پیش ملزم شده است که خودروهای عمومی دیزلی را به فیلتر دوده مجهز کند اما این فیلتر فقط روی 50 دستگاه اتوبوس فرسوده نصب شد که تاثیری در کاهش آلودگی هوا نداشت.
سرپرست گروه سلامت هوای مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: طبق آنچه شرکت کنترل کیفیت هوا اعلام کرده است، اتوبوس‌های دیزلی فرسوده 11 درصد در آلودگی هوا در تهران موثر هستند.
طرح خوبی در دولت یازدهم برای جایگزینی تاکسی‌های فرسوه اجرا شد اما هنوز هم تاکسی‌های فرسوده بسیاری در سطح شهر تردد می‌کنند.
اما اعتراض های گسترده به طرح ترافیک جدید شهرداری تهران در حالی صورت می گیرد که مسئولان شهرداری تهران کمترین توجه را به این اعتراض‌ها کرده و همچنان راه پرعیب خود را در اجرای طرح ترافیک ادامه می‌دهند.
مشخص نیست دربرابر این‌همه اعتراض به شیوه اجرای طرح ترافیک، نهادهای نظارتی همچون شورای اسلامی شهر یا فرمانداری تهران چه زمانی به موضوع ورود کرده و هزینه های اجرای یک طرح پر اشکال را کم می کنند؟
روزنامه قانون