به گزارش پارس نیوز، 

 محمد نظری عنوان کرد:در صورت وجود برنامه ‌ای حساب‌ شده و براساس آیین ‌نامه‌ای مدون، همه سیستم‌ های فرهنگی می توانند برای تأمین اوقات فراغت دانش‌ آموزان اعتبار بگیرند و برنامه ارائه دهند.
وی ادامه داد: اینک استراتژی مشخص و متولی خاص در حوزه اوقات فراغت نداریم،اگر بناست اداره کل ورزش و جوانان متولی اصلی باشد، همه نهاد‌های مربوط باید ذیل این اداره کل با هم ‌افزایی به فعالیت بپردازند.
نظری گفت: هم ‌اکنون فعالیت‌ها به ‌صورت پراکنده و جزیره‌ای در حال انجام است و از همین رو، نارضایتی در حوزه فرهنگی بسیار است.
معاون اداره کل آموزش و پرورش فارس بیان کرد: با توجه به شروع تعطیلات تابستانی، توجه به مبحث اوقات فراغت در سطوح کلان ضروری است و تاکنون دو جلسه ستاد اوقات فراغت تشکیل شده است و دستورالعمل نهایی برای مدارس آماده ارسال است.
وی ادامه داد: در دستور‌العمل یادشده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مجموعه آموزش و پرورش، تشکل‌های پرورشی، هلال احمر، بسیج دانش‌آموزی و سازمان دانش‌آموزی برای فعالیت جدی در حوزه آموزش و پرورش تجمیع شده‌اند.
نظری افزود:در سال 96 با وجود 870 هزار نفر دانش‌آموز در فارس حتی یک ریال اعتبار دولتی برای برنامه‌های پرورشی به آموزش‌ و‌پرورش استان تخصیص داده نشده است.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش فارس با اشاره به برگزاری جشنواره سرود و تئاتر استانی دانش‌آموزی که پس از 12 سال وقفه در اردیبهشت‌ 97 برگزار شد، بیان داشت: برای برگزاری این جشنواره با اعتبار 80 میلیون تومانی حتی یک ریال از محل بودجه دولتی این اداره کل هزینه نشده و همه هزینه‌ها توسط سازمان‌ها و بخش خصوصی تأمین شده است که نشان می‌دهد حوزه فرهنگی آموزش و پرورش هیچ اولویتی برای مسئولان ندارد.
وی اظهار داشت: تا زمانی ‌که اعتبار کافی برای حوزه فرهنگی در دست نباشد، نمی‌ توانیم برنامه ‌ریزی خوبی ارائه دهیم و هم‌اکنون نیز همه فعالیت‌ها با همکاری مدارس صورت می‌گیرد که این شرایط بسیار سخت است.

** سلیقه و فرهنگ
نظری افزود: گاهی تصمیم‌ گیری‌های سلیقه ‌ای و تلاقی دیدگاه‌های گوناگون اجازه فعالیت در زمینه ‌ای خاص، همچون موسیقی را به آموزش و پرورش نمی‌دهد و این مشکلات در شهرستان‌ها و مناطق محروم به‌ مراتب بیشتر است و حتی گروه‌های سرود دانش ‌آموزی نیز در برخی مناطق با مشکلاتی برای اجرا مواجه هستند.
وی بیان کرد: با مشخص‌ شدن چارچوبی مدون و با پشتوانه قانون می‌توان نیاز جوانان به شادی و نشاط را در نهاد‌های متولی رفع کرداما هم‌ اکنون این نیاز با عرضه هماهنگ نیست.
نظری درباره گرایش جوانان و نوجوانان به فضای مجازی و بازی‌های رایانه‌ ‌‌ای گفت: نوجوانان و جوانان به نرم‌افزار‌هایی گرایش دارند که مورد تأیید سیستم نیست و باوجود فیلترینگ، هنوز موفق نشده‌ایم جوانان را به استفاده از نرم‌افزار‌های ایرانی ترغیب کنیم به بیان دیگر هم ‌اکنون فضای بومی و ایرانی فراهم است اما عضوی ندارد.
وی افزود: در این زمینه یا باید فضای مجازی کاملاً بسته شود و نرم‌ افزارهای ایرانی کیفیت‌ خود را تا حدی افزایش دهند که پاسخگوی نیاز جوانان باشد یا انتظار نداشته باشیم جوانان در فضایی فعالیت کنند که به آن گرایشی ندارند.
7375 /1876