به گزارش پارس نیوز، 

در میان جمعیت قران به دست، برخی مفاتیح های پاره و ورق ورق شده را هم با خود آورده اند تا در ازای آن 'قرآن نو' دریافت کنند، کوهی از قرآن های مستعمل و قدیمی در غرفه ای که به این کار اختصاص یافته، دیده می شود، قرآن های رنگارنگ، کوچک، بزرگ با خط های عثمان طه، نستعلیق، نیریزی و دیگر خط ها.
اولین چیزی که به ذهن می رسد، اینکه قرآن ها که حاوی اسمای الهی و آیات مقدس هستند، به کجا می روند، بعد از جمع آوری چه استفاده ای از آنها می شود و اصلا تعویض قرآن های نو با کهنه با چه هدفی صورت می گیرد.
برخی می گویند، باید قرآنی که دیگر قابل استفاده نیست را دفن کرد، عده ای سوزاندن آن را بی احترامی می دانند، مگر درصورت اضطرار که جدا کردن آیات و نام های مبارک امکان نداشته باشد.
در این میان تعدادی سپردن به آب روان را جایز می دانند مشروط بر اینکه این کار در عرف اهانت محسوب نشود.
مسئول طرح تعویض قرآن های نو با کهنه بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با بیان اینکه اجرای این طرح 4 روزی است که در نمایشگاه کلید خورده، می گوید: طرح تعویض قرآن های نو با کهنه از 10 سال پیش اجرا می شود و به نوعی یکی از مطالبات مردم شده، به گونه ای که هر بار به دلیل استقبال مردم، مصمم می شویم با قوت آن را ادامه دهیم.
علی خواجه وند می افزاید: قرآن کتاب جهانی و جاودانه است که همه بشریت مخاطب آن هستند و پس از آن هم کتاب دیگری نیامده؛ کتابی که در میان مسلمانان از جایگاه ارزشمند و مقدسی برخوردار است اما بسیاری نمی دانند پس از کهنه شدن این کتاب آسمانی، چگونه آن را نگهداری کنند، از این رو حفظ آن، یکی از اهداف مورد نظر در طرح یاد شده است، البته امحای قرآن ها به صورت شرعی و با در نظرگرفتن همه موارد لازم صورت می گیرد.
وی با بیان اینکه قرآن های کهنه به صورت خمیر درآمده و تبدیل به مقوا و جلد قرآن می شود، ادامه داد: در این چرخه، تولید دوباره قرآن شکل می گیرد هرچند یکی دیگر از اهداف این طرح، داشتن یک یادگاری از نمایشگاه قرآن است که بازدید کنندگان با خود می برند.
به گفته خواجه وند، حمایت از ناشران شرکت کننده در نمایشگاه، یکی دیگر از اهداف طرح است زیرا قرآن های نو که به مردم ارائه می شود، از این ناشران خریداری می شود.

** تعویض حدود 5 هزار قرآن طی هر دوره
مسئول طرح تعویض قرآن های نو با کهنه بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با بیان اینکه طی هر دوره از برپایی نمایشگاه حدود 5 هزار جلد قرآن کهنه با نو تعویض شده است، اضافه می کند: به دلیل کمبود اعتبار و محدودیت های مالی، امکان تعویض قرآن های مساجد و حسینیه ها مقدور نیست از این رو درخواست می شود، مردم از آوردن این قرآن ها پرهیز کنند، هرچند برخی نیز قرآن های نو و سالم خود را برای تعویض می آورند که از دریافت آن معذور هستیم.
وی با بیان اینکه به هر خانواده در ازای یک جلد قرآن کهنه یک جلد قرآن نو ارائه می شود، می گوید: در دوره های ابتدایی حدود 10 هزار جلد قرآن تعویض می شد اما کمبود امکانات باعث شد، این رقم کاهش پیدا کند البته برای این دوره نیز همان 5 هزار جلد پیش بینی شده است.
خواجه وند با بیان اینکه اطلاع رسانی درباره این طرح ناکافی بوده است، قرار گرفتن غرفه در جای نامناسب نمایشگاه را یکی از دلایلی دانست که موجب شده بازدیدکنندگان کمتری از آن مطلع شوند و تا روز سوم از اجرای طرح، 600 جلد قرآن تعویض شده است.
وی توضیح می دهد: از آنجا که صحافی قرآن ها به دلیل به صرفه نبودن در دستور کار ما نیست، از پذیرفتن قرآن هایی که به همین منظور به نمایشگاه آورده می شوند، معذور هستیم.
خواجه وند درباره روش امحای قرآن های کهنه می گوید: یکی از ناشران دارای حوضچه ای است که خطوط قرآن پس از قرار گرفتن در آن کاملا از بین می رود، پس از این مرحله، عملیات خمیر کردن کاغذ انجام می شود.
مسئول طرح تعویض قرآن های نو با کهنه بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن با تاکید بر اینکه در اجرای این طرح فقط قرآن تعویض می شود، از مخاطبان درخواست کرد از آوردن مفاتیح برای تعویض خودداری کنند.
بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با شعار «قرآن، چلچراغ هدایت» از 30 اردیبهشت به مدت 17 روز تا 14 خرداد ماه (شب بیستم ماه مبارک رمضان) و از ساعت 17 تا 24 در محل مصلای امام خمینی (ره) میزبان علاقه مندان است.
فراهنگ**1880** 1701