به گزارش پارس نیوز، 

سعید محقق بازیگر پیشکسوت سینما و تئاتر پس از گذراندن یک دوره بیماری طولانی یکشنبه 30 اردیبهشت ماه درگذشت؛ وی که در کارهای مختلف سینمایی، تئاتر و سریال‌های تلویزیونی به نقش‌آفرینی پرداخته است چهره آشنای هنر اصفهان برای مردم کشور و به خصوص برای مردم اصفهان است.

سابقه کاری محقق به پیش از انقلاب باز می‌گردد که نشان از تجربه بسیار زیاد وی در هنرهای نمایشی دارد، جالب توجه است که عموماً مردم اصفهان وی را به عنوان یک شخصیت طنزپرداز در سریال‌ها و نمایش‌ها می‌شناسند.

در خصوص سابقه کاری وی مهدی شهداد از هنرمندان تئاتر استان اصفهان اظهار کرد: سابقه هنری سعید محقق به قبل از انقلاب باز می‌گردد که تئاتر کمدی کار می‌کرد، پس از انقلاب نیز در سریال‌های مختلف بازی کرد.

وی ادامه می‌دهد: در فروردین سال 59 یک نمایش کمدی کار کرد؛ در سریال‌ها نیز با هنرمندان مختلفی مثل جهانبخش سلطانی، حسن اکلیلی و دیگر هنرمندان اصفهان کار کرد؛ وی به خاطر مشکلات کاری زمان‌های زیادی در اصفهان نبود و نزدیک به 5 سال اخیر نیز با بیماری دست و پنجه نرم می‌کرد.

* در کار طنز مبدع بود

همچنین رسول هنرمند با اشاره به شخصیت کاری وی تصریح کرد: سعید محقق از پیشکسوتان تئاتر اصفهان و به خصوص در زمینه طنز بود، پیش از انقلاب با ارحام صدر کار می‌کرد و پس از انقلاب نیز در زمینه تئاتر و تلویزیون هم به عنوان بازیگر و هم به عنوان تهیه‌کننده کار می‌کرد؛ وی جزو کسانی بود که طنزش از خودش بود و در کارش مبدع بود.

وی عنوان کرد: محقق انسان شریفی بود و در ارتباطات و خصوصیات انسانی این شرافت به خوبی مشاهده می‌شد، اما باید گفت مانند بسیاری دیگر از هنرمندان آن‌طور که باید و شاید مورد استفاده قرار نگرفت و هنری که داشت بسیار بیشتر از تعداد کارهایی بود که انجام داد.

مدیر تولید سابق صداوسیمای اصفهان و هنرمند عرصه تئاتر در ادامه گفت: سریال «خانه اجاره‌ای» نیز که این اواخر کار کرد هم جزو سریال‌های موفقی بود که در رزومه وی دیده می‌شود که در این سریال هم به عنوان بازیگر و هم تهیه‌کننده فعالیت کرد؛ گفتنی است مصاحبه وی در برنامه «دست چین» امشب در سیمای مرکز اصفهان پخش خواهد شد.

* حس خوب در همکاری با محقق

حسن اکلیلی نیز که آثار بسیاری را با وی هم بازی و همکار بوده است در مورد ویژگی‌های شخصیتی محقق بیان داشت: بیش از 40 سال است که با سعید محقق در ارتباط هستم، در چندین سریال هم بازی بودیم و در چندین نمایش همکاری کردیم؛ وی هنرمند بسیار با اخلاق، منضبط و شیرینی بود؛ زمانی که با وی همکاری می‌کردم احساس خوبی داشتم و در هر زمان که با محقق همکاری می‌کردم از وی چیزهایی یاد گرفتم و سمت استادی من را نیز داشته است.

وی ادامه داد: در نمایشنامه‌هایی که با عنوان «تئاتر در سیما» در سال‌ها پیش کار کردیم نقش اساسی داشت و خیلی خوش درخشید؛ محقق در سینما نیز کار کرده بود؛ همچنین در تلویزیون برنامه‌های مسابقه، سرگرمی و کودک کار کرده بود؛ وی به عنوان تهیه‌کننده نیز آثار بزرگی ساخته بود.

هنرمند سینما، تئاتر و تلویزیون در خصوص کارهایی از سعید محقق که بیشتر در ذهن‌ها مانده است، ابراز داشت: سعید محقق در نمایش‌های «هفت‌سین»، «رنگ و وارنگ»، «شیر تو شیر» و «قهرمان عوضی» خوش درخشید، همچنین در سریال «آتش دل»، «خاتون» و پشت کوه‌های بلند بازی بسیار خوبی داشت.

وی به بیان خاطره‌ای از این هنرمند دوست‌داشتنی اصفهان پرداخت و عنوان کرد: با توجه به این‌که تئاترهایی که در تهران اجرا داشتیم مدت زمان زیادی را با هم زندگی کردیم، همچنین برای کار در سریال‌های مختلف گاهی با همدیگر هم‌خانه می‌شدیم و خاطرات خوش بسیاری داریم؛ همچنین برخی خاطرات زیبا و خنده‌داری نیز داشتیم که در پشت صحنه تئاترها و سریال‌ها رخ می‌داد.

* دغدغه محقق در سالن تئاتر

سعید محقق در سخنرانی خود در آئین درگذشت ارحام‌صدر در سال 87 مطرح کرده بود: استان اصفهان به شدت از نبود یک سالن مجهز و ویژه تئاتر رنج برده و وقت آن رسیده تا مسؤولان و متولیان فرهنگ اصفهان برای این معضل بزرگ چاره‌ای بیندیشند.

وی همچنین بیان کرده بود: نبود نویسندگانی قهار و توانا برای نوشتن متون نمایش‌های سنتی از دیگر مشکلات تئاتر در اصفهان است.

به گزارش فارس، این هنرمند اصفهانی در فیلم‌های سینمایی «کفش‌های میرزا نوروز»، «جعفرخان از فرنگ برگشته» و «مرگ سپید» نیز بازی کرده است و سابقه بازی پیشکسوتان سینما را نیز در کارنامه هنری خود داشته است.


انتهای پیام/