به گزارش پارس نیوز، 

دکتر محمد حسین ایمانی خوش‌خو ، درباره اهمیت تشکیل پارک‌های علم و فناوری گفت: خوشبختانه در کشور ما پارک‌های علم و فناوری سابقه خوبی دارند و طی حدود 20 سال گذشته توانسته‌اند فاصله بین علم و دانش و محصولات را بسیار کم کنند و فضایی شده‌اند برای ایده پردازان و نخبگان علمی تا از ایده‌هایشان حمایت کنند و با اقتصاد دانش بنیان محصول تولید کنند.

وی در ادامه اظهار کرد: متاسفانه یکی از ظرفیت‌های مهمی که در کشور به عنوان یک سرمایه بی‌نظیر داریم، از ظرفیت‌های این پارک‌ها محروم مانده است. این ظرفیت‌ها در حوزه فرهنگ اگر استفاده می‌شد، هم در حوزه فرهنگ به رونق می‌رسیدیم و هم اینکه می‌توانستیم از یک منبع مهم برای تولید علم و فناوری استفاده کنیم.

سرپرست اولین پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی درباره نحوه تاسیس این پارک توضیح داد: از حدود دو- سه سال گذشته ایده‌ای را در جهاد دانشگاهی به عنوان پارک‌های علم و فناوری در حوزه فرهنگ مطرح کردیم و پس از موافقت اولیه معاونت علم و فناری ریاست جمهوری مسیر وزارت علوم نیز طی شد و با پشتوانه اصحاب فرهنگ و هنر مجوز اولین پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی برای جهاد دانشگاهی صادر شد.

وی درباره گستره فعالیت‌های این پارک اظهار کرد: گستره این پارک ملی است و این پارک می‌تواند کل کشور را پوشش دهد. همچنین در مجوزی که وزارت علوم برای این پارک صادر کرده امکان ارتباطات بین‌المللی نیز فراهم شده است تا بتوانیم با حمایت‌های ایده پردازان حوزه فرهنگ این ظرفیت‌های بلااستفاده را فعال کنیم و در یک کلام بخش فرهنگ کشور به بخشی مولد از لحاظ اقتصادی تبدیل شود.

ایمانی خوشخو افزود: ما در حوزه درآمد ملی بخش‌های مختلفی داریم و یک بخش هم که می‌تواند به سرعت راه خودش را باز کند حوزه فرهنگ است. از این نظر این پارک یک امکان بسیار خوبی است و کسانی که در این حوزه مشغولند بسیار خوشحالند تا از ظرفیت‌های این پارک استفاده کنند.

وی درباره حوزه‌های فعالیت این پارک گفت: گستردگی این پارک به گستردگی موضوعات فرهنگی است. حوزه‌هایی همچون صنایع دستی، گردشگری، رسانه‌های تصویری و حوزه‌هایی از علوم انسانی که قابلیت تبدیل ایده‌ها به محصول را دارند در این پارک فعالیت خواهند داشت.

سرپرست اولین پارک علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی با اشاره به حمایت‌های دانشگاه علم و فرهنگ در شکل‌گیری این پارک بیان کرد: خوشبختانه دانشگاه علم و فرهنگ که این ایده ابتدا از آنجا شکل گرفت در حال حاضر همه امکانات را در اختیار گذاشته تا مراحل اولیه کار شکل بگیرد و در چند سال آینده این پارک به یکی از پارک‌های بزرگ علم و فناوری کشور تبدیل شود.

وی درباره محل تامین اعتبارات مالی این پارک توضیح داد: پارک‌ها پس از شکل‌گیری به دنبال خود سرمایه‌گذاران را دارند. اما طبیعی است که در ابتدا برای راه‌اندازی به حمایت‌هایی نیاز داشته باشیم که بخشی از این حمایت‌ها را جهاد دانشگاهی و بخشی را دولت انجام خواهد داد اما پس از شکل‌گیری شرکت‌ها و حضور سرمایه‌گذاران یقینا این پارک روی پای خودش خواهد ایستاد و می‌تواند ادامه مسیر دهد.

خوشخو درباره شرکت‌هایی که قرار است در این پارک فعالیت کنند، گفت: پس از افتتاح رسمی این پارک در روز شنبه 22 اردیبهشت ماه به شکل رسمی برای ایده‌ها فراخوان می‌دهیم و ایده‌هایی که به پارک می‌رسد در کمیته‌های تخصصی پیش‌بینی شده از جمله کمیته صنایع دستی، رسانه‌های تصویری، موسیقی، دین و قرآن و هنرهای تجسمی بررسی می‌شوند و اگر در آنجا تصویب شدند صاحبان ایده‌ها صاحب میز می‌شوند و از آن لحظه حمایت‌های پارک از آنها تا مرحله تولید و عرضه محصول ادامه خواهد داشت.

وی در پایان با بیان اینکه این پارک می‌تواند از سرمایه‌های داخلی که به عنوان منابع شناخته می‌شوند بهترین استفاده ممکن را ببرد، اظهار کرد: اگر حمایت‌های بیشتری از طرف همه دستگاهها بشود ما در راستای اقتصاد مقاومتی و تکیه بر منابع داخلی می‌توانیم از این پارک به نحو احسن استفاده کنیم.