به گزارش پارس نیوز، 

در این مراسم که عصر پنجشنبه در محل آرامگاه این شاعر در آق تقای شهرستان مرزی مراوه تپه برگزار شد، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان در سخنانی گفت: در سال های اخیر 23 اثر ناملموس اقوام این استان ثبت ملی شده که هفت اثر متعلق به قوم ترکمن است.

ابراهیم کریمی افزود: آثار ناملموس قوم ترکمن شامل مراسم یا رمضان، لاله خوانی زنان ترکمن، نمد مالی ترکمن، نحوه ساخت آلاچیق و کجاوه عروس ترکمن، مراسم عید قربان و موسیقی ترکمن است.

وی اضافه کرد: با ثبت آثار ناملموس اقوام گلستان، کمک بزرگی به حفظ و احیای فرهنگ غنی آنان می شود.

کریمی همچنین از پیش بینی مبلغ 11 میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل سایت گردشگری آرامگاه مختومقلی فراغی خبرداد و تصریح کرد: با تخصیص این اعتبار در چند ماه آینده، بخش قابل توجهی از اقدامات عمرانی آرامگاه این شاعر شهیر ایرانی ترکمن انجام می شود.

به گزارش ایرنا، آیین نکوداشت دویست و هشتاد و پنجمین سالروز تولد مختومقلی فراغی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار گلستان، نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی و مسئولان استانی عصر پنجشنبه برگزار شد و اجرای برنامه های فرهنگی و مسابقات ورزشی مانند والیبال و کشتی گورش از دیگر برنامه های مراسم امروز بود.

مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن درسال 1733 میلادی برابر با 1112 شمسی در روستای حاجی قوشان گنبدکاووس متولد شد و سال وفات او را 1790 میلادی مطابق با 1169 شمسی ذکر کرده اند.

مختومقلی فراغی درکنار چشمه عباساری در دامنه کوه سونگی داغ درگذشت و پیکرش به روستای آق تقای در40 کیلومتری غرب مراوه تپه (منتهی الیه شرق گلستان ) منتقل و در جوار آرامگاه پدرش به خاک سپرده شد.

بنای یادبودی بر سر مزار او ساخته شده و همه ساله در اردیبهشت ماه مراسم بزرگداشت این شاعر در استان گلستان برگزار می شود.

اشعار این شاعر بزرگ ترکمن دارای مضامین اجتماعی، سیاسی، دینی و عرفانی است و دیوان او به چندین زبان زنده دنیا مثل انگلیسی، روسی و فارسی ترجمه و چاپ شده است.

شهرستان مرزی مراوه تپه با افزون بر 60 هزار نفر جمعیت در منتهی الیه شرق استان گلستان واقع است.

انتهای پیام /