به گزارش پارس نیوز، 

آئین رونمایی از کتاب عکس «اباصلت بیات» درغرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار شد.

اباصلت بیات در این مراسم گفت: بیش از10 سال بود پیگیر چاپ این کتاب بودم و بسیار تلاش کردم تا منتشر شود و خب در نهایت به همت انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس رقم خوردم. 

وی افزود:‌جنگ یک آزمایش بزرگ است که برای ملت ما پیش آمد و متاسفانه کیلومترها از خاک کشور عزیزمان به اشغال رژیم بعثی درآمد که اگر از خسارت‌های مادی این جنگ بتوانیم گذر کنیم اما گذر از سرمایه‌های انسانی آن امکان پذیر نیست. انسان‌هایی فوق‌العاده پاک‌سرشت و شجاع که دست به دست هم دادند تا از غرب و جنوب کشور دشمن را بیرون کنند. 

این عکاس چنگ با اشاره به اینکه وظیفه عکاسان در این جنگ چه بوده،‌گفت: رزمندگانی که در روزهای جنگ به جبهه‌ها اعزام می‌شدند حداقل 3 ماه آموزش نظامی می‌دیدند و بعد به جبهه‌ها اعزام می‌شدند اما بسیاری از عکاسان که در جبهه‌ها حاضر بودند حتی سربازی هم نرفته بودند. هدفم از این سخن این است بگویم رزمندگان اسلحه در دست داشتند اما عکاسان بدون اسلحه آن لحظات را ثبت می‌کردند و هیچ ابزاری برای دفاع از خود نداشتند. 

بیات گفت: مسئولین محترم کشور باید بدانند در قبال خون شهدا و جانبازان مسئول هستند و با این کتاب‌ها می‌توان به جانفشانی آن رزمندگان پی برد  و شایسته است مسئولان بخشی از این کتب را در قفسه کتاب‌خانه‌های خود داشته باشند تا گاهی با تورق آنها یادشان بماند که در چه وضعیتی بودیم و چه کسانی از ما دفاع کردند. 

پاکروان مشاور امور ایثارگران سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به آثار اباصلت بیات گفت: اگر در کارها اخلاص نباشد ماندگاری نخواهند داشت. یکی از جلوه‌های درونی در آثار اباصلت بیات همین مسئله اخلاص است و اخلاص او سبب شده در خلق آثار از جانفشانی رزمندگان موفق باشد.

وی افزود:‌از زمانی که خرمشهر در اشغال بود تا پایان جنگ شاهد این تصاویر که در این کتاب آمده، بودم. رزمندگانی که برای دفاع از مرزها می‌جنگیدند صرفا برای دفاع در جبهه‌ها نبودند بلکه جبهه‌ها مانند دانشگاهی بود تا از آن طریق داشته‌های خود را به جهانیان معرفی کند. 

پاکروان گفت: از آنجا که خداوند دوستدار زیبایی است کسی که این زیبایی را به تصویر بکشد نزد خداوند مورد توجه است. اباصلت بیات دارای احساس پاک و اخلاص است و این با روحیه انقلابی او ممزوج است و همین نکته موجب شده تعالی انسانی در هنرش اوج بگیرد. 

بابایی از رزمندگان دوران دفاع مقدس گفت:» برای فریم به فریم این کتاب زحمت کشیده شده دو با توجه به شرایط فعلی این تجربیات می‌تواند برای روزگار کنونی مورد استفاده قرار بگیرد تا بتوان از شرایط فعلی گذر کنیم.

سرهنگ قدرت‌الله بهاری با اشاره به اینکه از روز سوم جنگ در سال 59 در منطقه جنگی بوده، گفت: در عملیات بیت‌المقدس با اباصلت بیات آشنا شدم.

وی افزود: در جبهه‌ها به رزمندگان القابی می‌دهند مانند سنگرسازان بی‌سنگر و به نظرم برای عکاسان هم باید لقب تصویربرداران بی‌تصویر در نظر گرفته شود. اباصلت بیات برای ثبت تصاویر جنگ از خود گذشتگی کرده. او در یکی از عملیات‌ها همراه ما به کمین آمد و پا به پای ما جلو آمده بود.

در پایان این مراسم از کتاب عکس «اباصلت بیات» رونمایی شد.

انتهای پیام/