به گزارش پارس نیوز، 

مجید فخار عضو هیئت مدیره انجمن صنایع پوشاک ایران در این مراسم گفت: تاسیس این انجمن به خاطر رفع نقصهایی است که میان جامعه صنعت پوشاک ایران و آنچه که مسئولین باید انجام دهند وجود دارد تا اینکه در نهایت بتوانیم صنعت پوشاک ایران را دوباره احیا کنیم.  طراحی و مد، مهم‌ترین بخش صنعت پوشاک است، اگر صنعت پوشاک را به دو بخشِ طراحی و تولید تقسیم کنیم می‌توان گفت مغز این صنعت بخش مدسازی و الگوسازی است و تولیدکنندگان، خلاقیتهای طراحان را به منصه ظهور می‌رسانند.

فخار با بیان اینکه ظرفیت بسیار خوبی در بخش مدولباس در ایران داریم، افزود: هزاران سال است که ایرانیها در هنرهای مختلف به ویژه طراحی و تولید پارچه و پوشاک بسیار خوب عمل کرده‌اند و امروز نیز باید خود را احیا کنیم تا مثل قبل در زمینه مدولباس قوی عمل کنیم.

وی با تاکید بر ضرورت تلاش در زمینه احیای آثار تمدن ایرانی خاطرنشان کرد: آثار ادیبان و عارفان ایرانی را باید در صنعت مدولباس ترویج دهیم؛ به جای آنکه یک عبارت لاتین که بعضاً معنای بدی هم دارد روی لباسها نقش ببندند خوب است که توجه طراحان ایرانی را  به آثار ادبیات فارسی جلب کنیم.

*برخی از مسئولین دولتی منتظرند یک نفر بزرگ شود تا توی سرش بزنند

همچنین حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مدولباس ایران در این مراسم گفت: بخش فکر و اندیشه در تولید لباس «طراحی» است؛ یکی از راه‌های پیشرفت ما توجه به فکر، اندیشه و مفهوم است که متاسفانه تا کنون زیاد به این مسائل نپرداخته‌ایم؛ البته در این زمینه تلاشهایی انجام شده اما کافی نیست. تولیدکنندگان لباس باید افکار و اندیشه‌ها را رصد کنند و در مراحل پیشرفت خود لحاظ کنند و البته به کیفیت لباسها نیز باید توجه شود.

قبادی «تبلیغات و رسانه» را موتور مولد مدولباس خواند و اذعان کرد: همین کتاب مدولباس که امروز از آن رونمایی می‌کنیم یکی از عناصر رسانه است، اما ما تا کنون زیاد به مسئله رسانه و تبلیغات نپرداخته‌ایم. ما که ادعای تولید برترین لباسها را داریم چقدر برای معرفی آن تلاش کرده‌ایم؟ ما در این زمینه چه در سطح دانشگاه و چه در سطح طراحی و تولید لباس، ضعیف عمل کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه برخی از مسئولین دولتی منتظرند یکی از فعالان مدولباس، بزرگ شود تا توی سرش بزنند و کوچک و خفیفش کنند و گردنش را بفشارند؛ خاطرنشان کرد:  تغییر نگرش در زمینه مدولباس ابتدا باید توسط مسئولین دولتی صورت بگیرد، آن مسئولی که از تولیدکنندگان لباس مالیات می‌گیرد اگر درست کار نکند حتی خانواده خودش هم از این راه متضرر می‌شوند و کالای ایرانی تحت شعاع قرار می‌گیرد؛ مسئولین با وضع قوانین مالیات، عوارض و بیمه به جای رفع مشکلات تولیدکنندگان لباس، این وضعیت نامساعد را تشدید می‌کنند. دست‌اندرکاران عرصه مدولباس از ظرفیت بالای این بخش آگاه نیستند و متاسفانه رسیدگی لازم را اعمال نمی‌کنند.

قبادی در پاسخ به یکی از فعالان عرصه مدولباس که از عدم حضور هیچ‌یک از مسئولین در مجموعه‌اش گلایه داشت، گفت: من به شخصه بابت کم‌کاری‌های پیش آمده عذرخواهی می‌کنم.

در پایان این مراسم از دومین کتاب ملی مدولباس ایران با حضور فعالان این عرصه رونمایی شد؛ تصویری از این مراسم را مشاهده می‌کنید:

انتهای پیام/

 

رونمایی از دومین کتاب مد و لباس ایران


انتهای پیام/