به گزارش پارس نیوز، 

ریسیان نقش پررنگی در شناساندن و تفسیر آثار فیلمسازان سرشناس سینمای دنیا از جمله کارگردان فقید ایران عباس کیارستمی، جری شاتزبرگ، فرانسیس فورد کاپولا، کوئنتین تارانتینو، جین کمپیون، کینگ خو و فیلیپینو لینو بروکا ایفا کرده است. برتران تاورنیه سینماگر فرانسوی خبر درگذشت این سینماگر فرانسوی را اعلام کرده است.

تاورنیه کارگردان فرانسوی در توییتر موسسه لومیر نوشته است: «پیر ریسیان دیشب درگذشت. همسرش یونگ هی از من خواست این موضوع را به اطلاع‌تان برسانم و با اندوهی بی‌پایان این پیام را می‌نویسم. پی‌یر انسانی بزرگ و به معنای واقعی شیفته سینما بود. دل‌مان برایش تنگ خواهد شد.»

به نوشته ورایتی، ژیل ژاکوب دبیر پیشین جشنواره فیلم کن هم در توییترش این پیام را منتشر کرده: «پیر ریسیان در اکتشاف فیلمسازان یک ابرقدرت بود. وقتی به کسانی مثل جین کمپیون کمک می‌کرد آنها را زیر پر و بالش می‌گرفت و کمک‌شان می‌کرد هنرشان را پرورش دهند. او از جشنواره فیلم کن عاشقانه حمایت کرد.»

علاوه بر این، ریسیان دستیار ژان لوک گدار سر صحنه «از نفس افتاده» بود و بعدتر به عنوان روابط عمومی و پخش‌کننده فیلم به فعالیتش در سینما ادامه داد. در اواخر دهه 1990، او به عنوان استعدادیاب فعالیت حرفه‌ایش را پی گرفت.

کلینت ایستوود هنگام نقل خاطره از ریسیان از او به عنوان کسی یاد کرده که کمک کرد تصویر و اعتبار او از یک گاوچران کم‌حرف به کارگردانی جسور مبدل شود.

تاد مک‌کارتی منتقد فیلم ورایتی در سال 2007 مستند «آقای سینما» را با محوریت ریسیان مقابل دوربین برد. در سال 2015، ریسیان دستمایه ساخت مستند دیگری با عنوان «جناب ریسیان» قرار گرفت. با این حال، رفتار سلطه‌جویانه او باعث خشم بسیاری از سینماگران و جشنواره‌های آسیایی بود. از همین رو نقش او در آسیا به واسطه فعالیت‌های نمایندگی‌های فروش، ظهور موسسات و دیگر گزینش‌گران جشنواره‌ای به محاق رفت.


انتهای پیام/