به گزارش پارس نیوز، 

در همان اوایل هشت سال جنگ تحمیلی، نیروی هوایی ارتش به منظور تسریع در هماهنگی‌های مورد نیاز و پشتیبانی هوایی از عملیات‌ها، ستاد ویژه عملیات جنوب را در دزفول تشکیل داد. این نیرو برای پشتیبانی هوایی از عملیات «الی بیت المقدس» طرح موسوم به «شبح ۳» را تهیه کرد که براساس آن برای عملیات‌های آفندی ۲۰ سورتی و برای وضعیت‌های پدافندی هشت سورتی پرواز پشتیبانی نزدیک هوایی پیش بینی شده بود. نیروی هوایی آمادگی داشت تا در مواقع بحرانی با تعداد پرواز بیشتری به تجاوز یگان‌های دشمن پاسخ قاطع بدهد. در این طرح همچنین برای عکسبرداری هوایی، پوشش هوایی منطقه، حمل اسلحه، مهمات، آذوقه، نیرو و نیز تخلیه مجروحین پیش بینی های لازم به عمل آمده بود.

نیروی هوایی ارتش وارد عمل می‌شود

دو هفته پیش از عملیات «الی بیت المقدس»، نیروی هوایی فعالیت‌های شناسایی و عکسبرداری از منطقه را آغاز و تا ۱۰ روز پس از خاتمه مأموریت و آزادی خرمشهر ادامه داد. در روزهای ۱۱ و ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۳۶۱ نیروی هوایی از عملیات قرارگاه «قدس» در جنوب کرخه، کور و جفیر، پشتیبانی مؤثری به عمل آورد و در نوزدهم همین ماه طی چند ساعت و با استفاده از هواپیماهای سنگین ترابری حدود ۶۰۰۰ نفر از افراد بسیجی را از مشهد مقدس به منطقه عملیات حمل کرد که با توجه به بعد مسافت و تعداد افراد و زمان در نوع خود بی نظیر می‌باشد.

خلبانان شجاع و کارکنان فنی و عملیاتی و ستادی نیروی هوایی با ۸۹۰ سورتی پوشش هوایی، ۸۷ سورتی پشتیبانی نزدیک هوایی، ۲۲ سورتی عکسبرداری هوایی و ۸۴۷ سورتی ترابری هوایی و حمل صدها نفر مجروح و با مصرف بیش از ۴۸ هزار پوند انواع مهمات اعم از بمب، موشک، راکت و... در پیروزی رزمندگان اسلام نقش ارزنده‌ای ایفا کردند. همچنین سامانه پدافند موشکی این نیرو و سایر یگان‌های پدافند هوایی حدود ۶۰ فروند از هواپیماهای جنگی ارتش عراق را سرنگون ساختند.

روایت اجرای عملیات شبح ۳

خلبانان حاضر در این عملیات، در اولین ساعات صبح روز شانزدهم اردیبهشت  ماه سال ۱۳۶۱ بعد از بریفینگ و گرفتن تجهیزات پروازی رهسپار آشیانه هواپیماها شدند. این عملیات با نام «شبح۳» یکی از عملیات‌های نیروی الهی هوایی در راستای تحقق پیروزی در عملیات «الی بیت المقدس» بود که نهایتاً منجر به آزادسازی خرمشهر در سوم خرداد ۱۳۶۱ شد و قرار بر این شد که این عملیات به صورت هشت فروندی انجام شود. مأموریت مذکور در بامداد ۶۱/۲/۱۶ از ستاد عملیات جنوب به پایگاه ششم شکاری جهت اجرا واگذار شد. خلبانان شرکت کننده در این عملیات، قبل از طلوع آفتاب با سوار شدن به هواپیماها و انجام تاکسی به سمت باند،به پرواز درآمدند.

از راست: حسن طالب مهر ، علی امجدیان

اولین خلبانان شهید نیروی هوایی در عملیات الی بیت المقدس، ستوانیکم خلبان علی امجدیان (خلبان کابین عقب) به همراه خلبان شجاع  سروان  حسن طالب مهر (کابین جلو) در گروه ۸ فروندی، به خلبانی ۱۶ تن از برجسته ترین خلبانان با هدف سرنگونی مراکز تجمع نیروهای دشمن، ساعت ۶ بامداد پایگاه هوایی بوشهر را به لیدری سرهنگ دوم خلبان فرج الله براتپور ترک کردند.

ملحق شدن «اف ۱۴»ها به دسته پروازی

فانتوم‌ها با قدرت، آسمان را شکافته و مسیر پروازی طرح شده را برابر توجیه نقشه پروازی طی کردند و برابر هماهنگی‌های اولیه درنزدیکی فرودگاه اهواز هواپیمای «اف ۱۴» جهت اسکورت به دسته پروازی ملحق شد. هواپیماها در دو دسته چهار فروندی مسیر را به طرف هدف ادامه دادند. پس از رسیدن به حوالی پایگاه چهارم به سمت منطقه «فکه» تغییر سمت داده و پس از گرفتن آرایش رزمی پروازی لازم در حدود ۵ مایلی؛ در یک رویاروی هوایی در آسمان چنانه ناگهان مرکب آهنین «شماره ۳» دسته دوم مورد اصابت موشک هوا به هوای جنگنده «میراژ» دشمن قرار گرفت. بطوری که زبانه های آتش از ناحیه دم پرنده شعله ور شد. علی امجدیان و حسن طالب‌مهر برای اینکه حتی لاشه هواپیمایشان به دست دشمن نیافتد سمت داخل کشور را در پیش گرفتند.

نحوه شهادت علی امجدیان و حسن طالب مهر

آتش لحظه به لحظه زبانه‌های بلندتری به خود می­‌گرفت. هر دو خلبان با توجه به از بین رفتن مقدار زیادی از سطوح کنترل دُم و همچنین نداشتن فشار هیدرولیک، با تمام قدرت سعی داشتند جنگنده را در حالت پروازی نگه دارند. با تلاش و همت ستودنی هر دو خلبان، جنگنده فانتوم به نخستین نقطه نشانه زمینی سرزمین‌های تحت کنترل نیروهای خودی که همان «چنانه» بود می‌رسند. گرمای سوزان شعله‌ها اینک کابین عقب را کاملاً آماج ضربات خود قرار داده بود و ماندن در هواپیما دیگر به صلاح نبود. در لحظه‌ای هر دو خلبان تصمیم به خروج اضطراری از جنگنده گرفتند. سرانجام سروان خلبان شهید حسن طالب‌مهر و ستوان یکم خلبان شهید علی امجدیان هواپیمای خود را ترک کردند و هر دو با گلوله‌های پدافند زمین به هوای دشمن به شهادت رسیدند.

انتهای پیام/