به گزارش پارس نیوز، 

در آستانه اکران هشتمین فیلم اصغر فرهادی در مقام کارگردان در افتتاحیه هفتاد و یکمین جشنواره فیلم کن، سایت فرانس‌اینتر یادداشتی از فرهادی منتشر کرده است. خالق «فروشنده» و «جدایی نادر از نادر سیمین» در این متن نه‌چندان بلند در حالی از تجربه فیلم ساختن در اسپانیا و پرداختن به داستانی جهانشمول گفته که برخی کارشناسان او را از بخت‌های جدی بردن نخل طلایی کن 2018 می‌دانند.

«همه می‌دانند» داستان زنی به نام لورا را روایت می‌کند که همراه همسر و فرزندانش در بوینوس‌آیرس پایتخت آرژانتین روزگار می‌گذراند. او در آستانه مراسم ازدواج خواهرش همراه بچه‌ها به سرزمین مادری خود در اسپانیا بازمی‌گردد اما رویدادهای غیرمنتظره و پیش‌بینی‌نشده بر سفر لورا سایه می‌افکند و گذشته‌ای را مقابل چشمان همه قرار می‌دهد که سال‌ها مدفون شده بود.

در یادداشت فرهادی درباره «همه می‌دانند» چنین آمده است: «15 سال پیش به جنوب اسپانیا سفر کردم و در مسیر رسیدن به شهر مقصد، تصاویر کودکی را روی دیوارها دیدم. ماجرا را پرسیدم که به من گفتند پسرک ناپدید شده و خانواده دنبال او می‌گردند. این داستان سال‌ها در ذهن من ماند و هرگز از بین نرفت.

قرار شد داستان را در یک روستا روایت کنیم و تاثیر آن را در روابط میان روستاییان به تصویر بکشیم. طبیعی است که وقتی چنین اتفاقی در روستا می‌افتد، شرایط شبیه یک شهر و مردم آن نیست. در یک روستا در هر نقطه دنیا مردم به هم نزدیک‌ترند و چون جمعیت زیاد نیست، همه از حال هم خبر دارند. این مسائل بود که به داستان من جان بخشید و اگر می‌خواستم آن را در شهر روایت می‌کنم، نمی‌توانستیم مردم را آسان کنار هم جمع کنیم. از این رو از همان ابتدا طرح داستان و خواسته من کار کردن در دل طبیعت و روستا بود.

یکی از خوشی‌های ما در این پروژه، بنا کردن دنیایی تازه در میانه مزارع انگور بود؛ جایی که مردم عصرها در میدان اصلی گرد هم می‌آمدند. نکته‌ای دیگر که باید درباره شخصیت‌های فیلم بگویم، ساده بودن همه آنها با وجود افتادن در یک موقعیت پیچیده است. به بیان دقیق‌تر، قرار گرفتن قهرمانان داستان در یک روستا ما را ملزم به نشان دادن این سادگی می‌کرد.

آنچه من همیشه در فیلم‌هایم به آن می‌پردازم و آنچه خود من و دنیا امروز به آن نیاز دارد، همدردی با انسان‌ها فراسوی مرزها و فرهنگ‌هاست.»

هفتاد و یکمین دوره جشنواره فیلم کن روز سه‌شنبه 18 اردیبهشت با نخستین نمایش جهانی «همه می‌دانند» در بخش مسابقه آغاز می‌شود و امسال کیت بلانچت ریاست هیات داوران بخش رقابت رسمی را بر عهده دارد.

انتهای پیام/